Hong Kong Shopping and our first trip to mainland China

Asia » Hong Kong » Kowloon
March 7th 2006
Published: March 8th 2006

Japanse High TeaJapanse High TeaJapanse High Tea

Die Japanse high tea lijkt mij wel wat
Summary - Sunday 05-03-2006 - We started with a great breakfast buffet in our hotel The Metropolis Plaza Harbour Hotel - a perfect hotel for a long stay - a month or longer special monthly rates. We booked our studio by the Best Asian Hotels booking system in Singapore.
After breakfast shopping until we drop. Then again something special - a Japanese high tea no sweets but all Japense food - sushi, tempura, fish and beef snacks. Perfect.
We did shopping for our breakfast on mondaymorning.
Monday 06-03-2006 - wake up very early - 05.00. After having breakfast we left the hotel for our first trip to mainland China - Shekou and Guangzhou.
Monkey and Bear.

Lieve vrienden en vriendinnen.

The story continues.
Zondag 05-03-2006. Niet te vroeg opgestaan. Wij zijn eerst zeer uitgebreid gaan ontbijten in ons hotel het Metropolis Plaza Harbour. Een onvoorstelbaar goed ontbijtbuffet. Daarna zijn wij gaan shoppen in Kowloon. Het was echt shoppen until you drop. In het grote culturele centrum van Hong Kong en Kowloon hebben wij plaatsen gereserveerd voor het jazzy ballet Suzie Wong op zondagavond 19 maart. Lijkt ons erg goed.
Toen iets geheel nieuws - een Japanse high tea. Geen
Japanse High TeaJapanse High TeaJapanse High Tea

Sushi kersvers gemaakt waar je bij staat - verser kan het niet
zoetigheid, maar allemaal verschillende shushi´s, tempura groenten, garnalen, kip- en vleesgerechten, speciaal bereide gerechtjes op de Japanse plaat. Was zo perfect dat wij direct weer gereserveerd hebben voor volgende week zondag. Na onze volle buikjes even wat rust gegund te hebben zijn wij met de shuttle bus van het hotel weer naar het gezellige en drukke centrum van Kowloon gegaan. Op de Avenue of Stars gekeken naar de muziek en licht show Symphony of Lights. Dit is iedere avond om 20.00 uur. Vorig jaar hadden wij te weinig tijd om hier nog een keer naar toe te gaan. En de eerste keer waren wij te laat. Deze keer hier nog geen foto´s van. Nu hebben wij eerst eens goed gekeken wat er in die 18 minuten allemaal gebeurt. Wordt dus vervolgd met foto´s.
Tot slot nog inkopen gedaan voor het ontbijt in onze studio op maandagmorgen. Lekkere bacon, eitjes enz. gekocht. Getracht bijtijds te gaan slapen, maaaaaaaaaaaaaaaar wij waren dermate opgewonden voor de trip de volgende ochtend naar mainland China dat wij niet in slaap konden komen. Dus nog maar een paar malt whiskies - speciaal voor Tom - in bed gedronken.

Maandag - 06-03-2006 - wake up call door onze eigen telefoon om 05.00 uur. Ontbijtje gemaakt met eitjes, bacon, jus, yacultje en lekkere broodjes er bij. Zijn om 06.30 vertrokken naar de China terminal in Hong Kong. Even tussendoor - heel apart is dat China Hong Kong als Britse kolonie terug wilde hebben, dit is in 1997 ook gebeurd. Maar als je naar mainland China wilt heb je een visum nodig, moet je in Hong Kong door de immigration en douane.
Als je in China aankomt weer een permit invullen, visum laten controleren, door de immigration en door de douane. ´s-avonds terug weer precies dezelfde procedure maar dan omgekeert. Het houdt in ieder geval wel een hoop mensen aan het werk en dat is natuurlijk ook weer positief. Op de ferryboot naar Shekou kan je dus ook taxfree shoppen. Dat geldt ook voor de expresstrein ´s-avonds terug naar Hong Kong vanuit Guangzhou. Ook de trein is een verhaal apart. De reis duurt ongeveer twee uur. Je kan alleen maar mee met gereserveerde plaatsen. Je wordt bij de treinwagon opgewacht door een vrouwelijke steward in een gezellig uniform met hoedje. De wijze waarop je ontvangen wordt is typisch Chinees - alsof zij in het leger zit, zo strak
Japanse High TeaJapanse High TeaJapanse High Tea

Ik rol die shushi wraps zo voor u - met zalm of tonijn of misschien wat inktvis. U zegt het maar
en stram. In de trein zorgt zij voor koffie, frisdrank, warme hapjes, verkoopt boeken en tijdschriften. En bij de koffie krijg je een bak olienoten Ook heel apart.
Weer terug naar de ferryboot terminal in Hong Kong. Wij vertrekken om 08.45 uur met de ferry naar China. Na ongeveer 2 uur varen komen wij in Shekou aan. Aardig weetje is dat er vanuit Hong Kong vijf mogelijkheden zijn om de grens over te gaan naar China. Dagelijks passeren rond de 700.000 mensen deze grensposten.
In Shekou worden wij opgewacht door onze gids voor deze dag. Het eerste bezoek wordt afgelegd aan een z.g.n. kindergarten. Dit zijn kinderdagverblijven en kleuterscholen waar ook Engels aan de kinderen geleerd wordt. Engels is voor de jonge Chinezen tegenwoordig een must willen zij in de toekomst een goede educatie kunnen volgen en kans maken op een goede job. Deze scholen zijn in tegenstelling met de scholen waar geen Engels onderwezen wordt niet gratis. Het is voor de ouders van kinderen overigens een dure aangelegenheid. Voor ieder king moet per jaar een gemiddeld maandsalaris betaald worden. Echter de ouders die zich dit kunnen veroorloven investeren dit graag in de toekomst van hun kinderen.
Deze kindergartens worden
Japanse High TeaJapanse High TeaJapanse High Tea

De enige echte suhsi wraps - het is niet mexicaans, niet italiaans, maar gewoon gezond japans
door toeristen bezocht omdat hierdoor extra geld in het laatje komt. Na de kindergarten een bezoek aan de free market van Shekou. Dit is een markt zoals er nog veel van zijn in China - alle soorten groenten, fruit, kip, vlees, vis, gevogelte en eieren worden hier verkocht. Maar de prijs staat niet vast. Dus voor alles wat gekocht wordt door de klant moet onderhandeld worden en dat gebeurt op een stevige manier. Hoewel er nog veel van dit soort markten in China zijn wordt het aantal wel steeds minder. Het is met name voor de oudere Chinezen een traditie om in de ochtend eerst dim-sum te eten en daarna naar dit soort markten te gaan.
Van de free market naar een overheids industrieterrein. Rond de 60% van alle electronica van China wordt in Shekou gemaakt. Maar in het zelfde gebied staat ook een mineralenmuseum.
En dan met name gericht op jade. Omdat het overheid is mogen er geen foto´s gemaakt worden. Jammer maar helaas. Hier krijgen een uitgebreide uitleg over de importantie van jade in de historie, maar ook nu nog in het dagelijkse leven. Sieraden van jade, zoals bijvoorbeeld armbanden, gaan bij huwelijk van een dochter over van
Japanse High TeaJapanse High TeaJapanse High Tea

Laten wij nog maar wat gaan doen
moeder op dochter.
Deze armbanden zijn hierdoor vaak al vele eeuwen oud. Wij wisten overigens niet beter dan dat jade alleen bestaat in allerlei tinten groen en groen/wit. Niets is minder waar. Alle tinten van de regenboog worden en zijn gevonden.
Ook in de kleur geel. Deze kleur - een van de drie belangrijkste gelukskleuren in China - was eeuwenlang voorbehouden aan de keizer. Geel betekent in China macht. De keizer is altijd de machtigste persoon geweest in China tijdens het eeuwenlange keizerrijk. Niemand was belangrijker dan de keizer, behalve de goden. Iemand die in deze tijden geel droeg - sierraden of kleding - werd direct ter dood veroordeeld.
De andere twee belangrijkste gelukskleuren in China zijn groen, staat voor gezondheid en de nationale kleur rood, staat voor fortuin. Zo zijn er ook een paar geluksdieren, de draak - ook weer uitsluitend bestemt voor de keizer. De fenix, de leeuw en het paard. Zo is er een legende in China die deze vier geluksdieren samenvoegt - er wordt dan gesproken over de unicorn. Deze unicorn heeft wel een bek om alles op te eten maar geen achteruitgang. Bij de casino´s in de voormalige kolonie van Portugal Macau staan deze unicorns
Japanse High TeaJapanse High TeaJapanse High Tea

Rustig maar - het komt er zo aan
bij de ingang. De overbijgelovige Chinezen vrezen deze legendarische beesten - geld erin - maar nooit meer eruit - kortom door zo´n ingang het casino ingaan betekent altijd geld verliezen.
Na dit bezoek een twee uur durende busrit naar Guangzhou. Terwijl het gebied Shekou als industrie- en woongebied pas zo´n 28 jaar bestaat - bestaat Guangzhou al vele eeuwen als handelsstad. Na aankomst eerst genoten van een uitstekende echte kantoneese lunch.
Daarna naar de Dr. Sun Yat-Sen´s Memorial Hall. Dr Sun Yat-Sen is geboren in deze provincie en is de leider voor China geweest om de macht van de keizer ten val te brengen. Hij leidde in 1911 de grote revolutie die uiteindelijk na vele eeuwen de regerende dynastie ten val heeft gebracht. Dr. Sun Yat-Sen wordt door de Chinezen gezien als de vader van alle Chinezen. De Republiek van de Chinese bevolking heeft in 1929 binnen twee jaar deze memorial hal gebouwd. Behalve als een soort bedevaartsoort, wordt deze hal ook gebruikt voor grote concerten en Chinese opera´s. De accoustiek schijnt uniek te zijn in de wereld.
Er kunnen ruim 3270 mensen een zitplaats in deze hal krijgen.
Vervolgens hebben wij een bezoek gebracht aan het museum van het

U vraagt - wij draaien - tempura op verzoek
mausoleum van de Nanyue King. Deze koning leefde van 137 BC tot 122 BC. Het mausoleum is gevonden in 1983 en is uniek in China. Na het overlijden van Nanyue in 122 BC zijn met hem al zijn vrouwen, concubines, knechten, lijfwachten, enz. meebegraven in het mausoleum. Meer dan 1000 voorwerpen zijn tijdens de opgravingen gevonden en zijn hier tentoongesteld. Veel voorwerpen en sieraden zijn van jade. Hoe belangrijk jade altijd geweest is blijkt uit het feit dat de koning begraven is in een pak van kleine aan elkaar genaaide ronde jade schijfjes.
Dit pak is genaaid met rode zijde en zilverdraad. Het doel hier van was om te voorkomen dat het lichaam zou vergaan en zo bewaart zou blijven voor zijn volgende leven. Eigenlijk het idee van een mummie uit Egypte. Alleen die jongens hadden het beter begrepen want er zijn een groot aantal mummies van farao´s in goede staat gevonden. Helaas voor onze koning Nanyue - zijn pak is volledig intact gebleven, maar van hemzelf is weinig meer over.
Het restant - voornamenlijk stof - is in de vorm van een gebrekkig menselijk lichaam in een glazen sacrofaag gelegd. Kortom stelt dus niet veel meer voor. Een uniek
Japanse High TeaJapanse High TeaJapanse High Tea

Oke, nu gaan wij op de Japanse plaat tekeer
bezoek en door de gids van het museum een buitengewone ervaring. Alleen helaas er mochten weer geen foto´s gemaakt worden. Museum staat in China gelijk aan Overheid en dus geen foto´s.
De volgende stop was de Boedhistische Tempel van de zes Banyan Bomen. De naam voor deze tempel is afkomstig uit de 12e eeuw toen hier in de tuinen van de tempel nog Banyan boomen in bloei stonden. Het is de belangrijkste tempel in deze omgeving. Jaarlijks wordt er ook een veiling gehouden met als inzet het aansteken en offeren van de eerste wierookstokjes in het nieuwe jaar. Volgens onze gids zijn er jaren geweest dat de hoogste bieding 500.000 Hong Kong Dollar was - dit is ongeveer 50.000 euro. Maar voor de gelovige en ook bijgelovige Chinezen is dit het dik en dwars waard.
Als laatste een bezoek gebracht aan de Chen Clen Academy. Dit historische bouwwerk is gebouwd door de familie Chen als verering van hun voorouders. In China zijn ongeveer 100 familienamen. De grootste familie in China is de familie Lee. Direkt gevolgd door de familie Chen.
Dit voor China zeer belangrijke historische monument is nu in beheer bij de overheid en wordt gebruikt als museum voor
Japanse High TeaJapanse High TeaJapanse High Tea

Ook Beary kan er geen genoeg van krijgen - buikje dik en buikje rond
de volkskunst van de bevolking van Guangdong provincie. En je wilt het niet geloven - er mag gefotografeerd worden.
Na een zeer intensieve, maar boeiende dag terug met de expresstrein naar Hong Kong. Maar dat verhaal heb ik al verteld. Rond 21.00 uur ongeveer kompleet onderuit terug in het hotel.
Tot zover deze keer. Wij hopen dat jullie zullen genieten van ons verhaal en van de foto´s.
Wil je meer weten over Hong Kong ga dan eensnaar de site van de Hong Kong Tourist Board.
Een fantastische site met heel, heel veel informatie. Kijk op - www.discoverhongkong.com

See you next time

Monkey and Bear

Maandag 05.00 / ontbijtje maken
Making breakfast

Lekker gebakken eitje met bacon

Mevrouw Monkey gaat er eens rustig voor zitten - maandagochtend 05.30 uur
Kindergarten

Onze gids legt het menu van de dag voor de kinderen uit
Kindergarten

Leuk dat jullie ook langs komen
Kindergarten

Wat een gedonder al die toeristen - het was net zo gezellig met de juffrouw - krijgen wij dat weer
Kindergarten

Ja ik ben stout geweest - daarom zit ik hier - overigens leuk dat jullie langs komen - leidt mij even af - kan ik stoppen met huilen
Kindergarten

Ja echt, dat is echt een lekkere pulk uit mijn neus
Kindergarten

Wat heb jij een mooie trui aan zeg

Niet verder vertellen hoor
Kindergarten

Ja dit is mijn nieuwste vriendje - leuke vent he

11th April 2006

leuk

Tot: 0.076s; Tpl: 0.014s; cc: 12; qc: 29; dbt: 0.0334s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb