Kapittel 1: Oslo - Tbilisi

Asia » Georgia » Tbilisi District » Tbilisi
May 7th 2007
Published: May 7th 2007

Ruten saa langt

Ruten saa langt Georgia viser seg aa vaere nok et land vi ikke oensker aa dra fra.

Det forrige var Tyrkia, baade fordi Tyrkia var trygt og litt kjent, men ogsaa fordi Georgia fremstod som ganske roeft med rykter om fullstendig korrupt politi og grensevakter, mye kriminalitet og et helt uforstaaelig alfabet. For tyrkerne er ogsaa Georgia et Stan-land, nemlig Gurjistan.

Marerittet var et foerste mote med Gurjistan preget av dollarsultne georgianske grensevakter. Da vi skulle krysse grensen mellom Tyrkia og Georgia viste det seg at det var nettopp det - bare et mareritt. Vi tilbrakte riktignok over fem timer paa grensen, men i "vaaken tilstand" var det ikke vi som var problemet. Georgianske damer paa "Tyrkia-handel" var fiskene grensevaktene var ute etter.

Grensevaktene kunne knapt brydd seg mindre om oss, og viftet oss videre som mygg. Siden det har ikke en eneste uniformert mann enset oss - og tro det eller ei - vi har laert oss nok av det georgianske alfabetet til aa (nesten) finne rett togstasjon.

Vi spoler tilbake til Oslo...

Tirsdag 17. april klokken 13.00 rullet toget ut fra Oslo S. Jada, vi var noen timer etter skjema etter aa ha undervudert hvor lang tid det tar aa pakke ned og vaske ut et hus.

- Hvor skal dere? Vi braavaaknet begge fra en dyp soevn, av sorten etter en vaakenatt. Det var tolleren paa grensen til Sverige som spurte for n'te gang.
- Eeeeh....Istanbul, eller egentlig Kina, fikk Christine stotret frem.
Paa spoersmaal om hva vi hadde med oss klarte en nyvaaken Gisle aa svare "bare noen piller", ettersom det var det han tenkte kunne interessere tolleren mest.

Vi slapp utrolig nok videre, og de neste dagene ble tilbragt paa tog soerover mot Istanbul (Oslo-Goeteborg (Ljungskile)-Koebenhavn-Nurnberg-Budapest-Bucuresti-Istanbul). Togturen ble bare avbrutt av en kort og dyr taxitur i Romania, for aa ta igjen Istanbul-toget som hadde unsluppet oss med 10 minutter i Bucuresti.

Miklagard til Gurjistan

72 togtimer (og 90 taximinutter) senere, litt raskere enn vikingene, var vi fremme i Istanbul. Christine fikk et etterlengtet moete med havet, dem blir det ikke mange av paa turen. Istanbul fikk tre dager av oss, i retur fikk vi mye storslaatt sightseeing, pide (tyrkisk pizza) og balik (fisk), uforglemmelig utsikt over Bosphorous-stredet fra 5 Kat og sol.

Ankara var tran. Vi maatte hit for aa skaffe visum til Azerbaijan, noe som skulle vise seg aa vaere en saga i mange deler. Av ingredienser kan nevnes at de krevde skriftlig og signert bekreftelse fra den norske ambassaden om at passene vaare var ekte (dette var paa tilbud hos den norske ambassaden til kun kr 150,- pr stk) og Christines stortuting paa den azerbaijanske ambassaden. Da de skulle sende oss ut med uforrettet sak for andre dag paa rad, tok Christine til aa graate og baere seg som en annen soergekone - dels i ren fortvilelse, dels fordi det kunne hjelpe vaar sak. Tre dager senere kunne vi hente vaare azerbaijanske visum. I mellomtiden hadde vi vaert noen dager i Safranbolu, en UNESCO-beskyttet landsby med original ottomansk bebyggelse. Paa bussen dit laerte vi et tyrkisk uttrykk som vi (Gisle) satte veldig stor pris paa: "A man witout a belly is like a house without a balcony..."

Neste destinasjon var Trabzon paa Svartehavskysten i Nordoest-Tyrkia. Her tilbrakte vi noen dager med lav puls foer vi skjoev brystet frem, hevet hodet, gjemte pengene enda bedre - og dro til Georgia.

Roeyk uten ild

Foerste stopp i Georgia var et vaatt, graatt og skumrende Batumi. Gatene var fylt av moerke BMW'er og Mercedeser med sotete vinduer. Mange av disse har nok i et tidligere liv i Vest-Europa. Batumi er et yndet feriested for nyrike russere... Gjennomsnittspromillen var ogsaa vesentlig hoeyere enn i Tyrkia, der den riktignok er farlig naer null. Det sies at Georgia har flere dusin vodka- og sigarettmerker, men bare ett toalettpapirmerke.

Neste dag med solskinn og strandpromenade var langt triveligere, og det har Georgia vaert siden.

Det vi har sett og opplevd her den siste uken er et fantastisk land med en ubeskrivelig vakker og variert natur, fra den kaukasiske fjellkjeden i nord til nesten regnskog i vest og oerkenlandskap i oest, god mat, en utrolig vennlig befolkning og en sjarmerende hovedstad.

Naa gjoer vi oss klare for oljestaten Azerbaijan.

Fan av balkonger
Dette var utrolig staselig lesning. Lo meg skakk av det tyrkiske ordtaket. Bloggen deres er lagret i favorittene mine - og jeg gleder meg til neste oppdatering. Savner dere begge masse. Stort kyss fra Ingrid

Stas
Stas med blogg! Jeg venter spent på neste oppdatering! Har allerede holdt av Gamla Stan i oktober og holder døren åpen for andre muligheter underveis.

Dere er helt gærne!
Likte spesielt Christines stortuting på ambassaden, og det tyrkiske uttrykket om mageløs balkong. Skal bruke det som mitt eget. Ha det utrolig bra videre! Gleder meg allerede til fortsettelsen på reisebrevet. mvh han som ville vært Onkel Reisende Mac

flott!!!
dette er kjempemorro for oss tullinger som sitter hjemme (eller i paris). "Keep up the good spirit". gleder meg masse til neste... (jeg ser saa godt for meg hvordan azerbaijanske ambassadefolk ikke kunne motstaa lille christine med roede kinner og store taarer. det skal gaa (basta), den ene veien eller den andre!) stor vaarklem fra tangoens paris...
10th May 2007

Hei Christine og Gisle! Turen deres høres mindre grå/våt og skummel og mer solfylt og bekvem ut enn det ihvertfall jeg hadde innbilt meg. Og befriende med et morsomt, spennende og interessant reisebrev! Dere er nå våre "personal travellers"- vi reiser gjennom dere. Mange klemmer fra Hulda o/co
13th May 2007

Kjære Christine og Gisle! Sååååå gøy med en oppdatering fra deres spennende liv! Vi gleder oss til neste "episode". Klem fra Christine og Åsmund.
16th May 2007

God lesning
Heisann. Flott å høre et livstegn. Ikke bare reiser dere på en utrolig spennende tur, men dere skriver jo som erfarne skribenter. Høres fantastisk spennende ut. Ser at dere har funnet et god taktikk mot vanskelig byråkrati også. Kommer til å følge med på denne bloggen ofte. God tur videre og "take care!"
17th May 2007

Fett
Detta är en resa som jag gärna skulle haft guts nog att göra själv. Vi får se om jag hinner samla på mig! Skönt att veta att ni lever. PS. Sondre lånar din plats på 8e DS.
24th May 2007

Lykkeønsker på veien
Det er veldig frustrerende å se at dere legger bak dere like mange kilometer på én måned som andre bruker 3 sesonger med slit på et sykkelsete for å klare! Utover dette vil jeg bare si takk og bukk for fantastiske reiseskildringer, og lykke til videre. Dessuten på forhånd: gratulere med dagen, Gisle.

Tot: 0.216s; Tpl: 0.013s; cc: 6; qc: 46; dbt: 0.1682s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb