Moderne Kina

July 20th 2016
Published: June 22nd 2017

Geo: 22.33, 114.18

Dro fra Sydney kl 0700 i øs pøs regnvær - så vi bestemte brått å ta en taxi til flyplass istedenfor offentlig. Det regnet når vi ankom Australia - og regnet når vi dro.  Vi har hele oppholdet her "down under" vært heldige med været, selv om det i starten var ganske kjølig, men det er vi jo ikke uvante med. Helge hadde oppgradert flybillettene til Hong Kong (9 timer) til business-class så vi var litt spente og ivrige for å komme oss av gårde.  Det er mange fordeler å reise BC - blant annet slippe køer til security og at man får komme inn i VIPloungen hvor man får deilig frokost og alt du vil av drikke uten at det koster noe - for oss er jo dette skikkelig luxus. Vi skulle fly boeing 747 et stort "beist" av et fly.  Det var utrolig herlig å reise på BC på en såpass lang flytur.  Deilige, komfortable liggestoler og god mat - ikke sånn kjedelig flyboks som man normalt får, men mat servert på tallerken med ordentlig bestikk og så mye drikke du vil ha..  Jaja, de rike er heldige som kan reise på denne måten ofte...  Ankom Hong Kong ca 1730 lokal tid.  Lang og stor flyplass, vi gikk og vi gikk.  Vi tok flytoget rett inn til sentrum. Her var det varmt og fuktig luft.  Helge fant et oversiktskart og skrudde på den innebygde GPS-en sin og fant ut hvor hotellet lå. Jeg hang meg etter ham, det har jeg god erfaring med at pleier å gå bra.  Vi gikk fra t-banestasjonen til hotellet ca 1,5 km. Ikke lett å finne frem - men Helge gikk rett på hotellet.  Hotellet er veldig hyggelig og moderne.  24 etasjer høyt. Vi bor i 18. etasje på et knøtt lite, fint rom, ikke noe sted å legge fra seg kofferten, annet enn på gulvet. Asiater er små folk - de trenger kanskje ikke så stor plass?. he he...  Gratis vaskeri på hotellet så vi fikk vasket opp en del skittentøy, alltid deilig å få vaska tøy når man bor 4 uker i en koffert. Gikk en liten tur for å lufte oss litt.  Føler virkelig at vi er i Kina/Asia. Stor forskjell fra noen annen verdensdel vi har vært i. Det er mange "tjing tjong kinamann" her :-D Har ikke sett så mange vestlige folk.   Blir spennende  å utforske dette mere i morgen...

Vi sto opp når vi våkna torsdag morgen, det vil si i 9-tiden.  Vi har skrudd tilbake klokka 2 timer i forhold til Austral-tid. Vi er 6 timer lengre fremme enn i Norge. Spiste frokost på hotellet.  Det var lett å være glutenfri i Austral - men det tror jeg ikke at det er her i HK.  De snakker knapt nok engelsk, mange bare ser spørrende på oss og later som de skjønner hva vi sier - Å begynne å forklare GF tror jeg vil bli vanskelig.  Jeg spiste bare pålegg til frokost :-)  Vi tok "Fløy-banen" opp til Victoria Peak - et såkalt "must".  Det var en slags trikk som klatret oppover fjellskråningen til et senter hvor det var utsikt over hele HK. Som de "fast touristene" vi nå engang er - så gjorde vi runden, nøt utsikt - tok bilder - og "been there done that" :-)  Det var marked på toppen - i markedene her selges det alt mulig rart - "gull og glitter" - ganske glorete mye av det man ser...  Lurer på hvem som kjøper? Etter denne utsikten tok vi t-bane over til andre siden av byen opp i en ny skyskraper hvor vi så byen / utsikten fra andre siden. Fascinerende hvor mange høye hus/skyskrapere det er i denne byen.  De raver høyt opp over bakkeplan, men fra 390 meter som denne skyskraperen var på, virket alle de høye husene veldig små.  Det bor 7.2 mill mennesker i denne byen - det er verdens høyeste befolkning pr km2 - 6500 personer pr km2.  Da må man jo bo i høyden for å få til det. Det er veldig varmt her.  30-35 grader.  Alle butikker/sentre har aircondition.  De "fyrer" veldig så det blir veldig temperaturforskjeller når man har vært inne et sted og kommer ut i varmen.  Det er jo greit at de kjøler ned, men jeg synes det er unødvendig å kjøle så mye at man går å fryser...
Her på hotellet er det "happy hour" mellom 17-1900.  Da kan man sitte å slappe av med snacks og åpen bar.  Et godt og hyggelig tilbud som vi nå i skrivende stund sitter og nyter.

Etter happyhour - ble vi ganske happy også - vi tok turen ut i byen - en av "mustene" i byen er å kjøre rulletrapp.  Det er 800 meter med rulletrapper oppover byen.  Disse rulletrappene ble i sin tid bygget for folkene som bor oppetter skråningene.  Det var en artig opplevelse å rulle oppover til topps.  Vi gikk turen ned igjen med middagsstopp og ølstopp underveis.  Mye folkeliv på byen - vi hygget oss og var tilbake på hotellet i 23-tiden...

Fredag sov vi til kl 1000 - litt småslitne etter gårsdagen.  En fin dag til å kjøre trikk.  HK er kjent for sine dobbeltdekker-trikker som kjører gjennom byen.  De er i alle farger og reklamerer for ulike ting.  Vi kjørte rundt i byen med trikk og fikk sett oss om.  Helge måtte klippe håret - så vi fant en frisør til ham - og jeg fikk litt alene-tid og fikk shoppet litt.  Vi var sultne og spiste lunsj på en lokal kina-sjappe - flied lice -  billig og godt. På kvelden tok vi ferge over til "andre siden" for vi skulle se på det berømte musikk og lysshowet på Skylinen. Vi hadde høye forventninger - men - ble egentlig ikke så veldig imponerte.  Terningkast 3.. Tbanen tilbake til byen - og rett i seng.

Lørdag sov vi lenge, fikk pakket koffert og sjekka ut.  Vi gikk til jernbanestasjonen.  Hong Kong er genialt !  På togstasjon i sentrum  sjekket vi inn til flyet og sendte avgårde bagasjen.  Vi hadde da et par timer i HK til disposisjon...  tusla rundt på kjøpesenteret og tok flytoget til flyplassen etterhvert. En stor, men oversiktlig og ryddig flyplass.  Flyet til Vietnam gikk 1530 - det var en fin flytur -  Landa i Vietnam kl 1700 lokal tid.

Tot: 0.048s; Tpl: 0.013s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0269s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb