Hangzhou - Praktische informatie

Asia » China » Zhejiang » Hangzhou
March 11th 2007
Published: March 11th 2007

Vervoer:
Bussen naar Shanghai (2 uur), Suzhou, Jiaxing (28Y - 1u15min) , ... vertrekken vanaf het Oostelijk busstation. Een taxi daar naartoe kostte 22Y. Bijna alle bussen die hier vertrekken zijn express bussen: ze gebruiken de snelweg en maken geen tussenstops.
Het is erg moeilijk om een goed inzicht te krijgen in de stadsbussen van Hangzhou.
Er zijn een paar toeristische bussen die te herkennen zijn aan de letter Y voor het busnummer. De meest interessante is de Y9 die bijna het hele meer rondrijdt, maar buiten seizoen reden er niet veel, en hij kostte 5Y per rit. In een uitgave van www.morehangzhou.com vonden we enkele goede gedetailleerde buskaarten van toeristische bussen.

We logeerden in het Mingtown International Youth Hostel (Mingtang Hangzhou Guoji qingnian lushe)
Adres: Nanshan lu 101-11, 310002 Hangzhou, E-mail: mingtown@vip163.com
Telefoon: 0571 - 8791 8948
Ligging: Zeer goed gelegen aan de oever van het Westelijk Meer, tussen het meer en de stad.
Prijs en wat inbegrepen: 180Y voor een 2-persoonskamer, 150Y voor een 1-persoonskamer met badkamer (douchecel, westers toilet, lavabo, haardroger en waterketel). er viel niet te onderhandelen. Er was geen TV en geen telefoon op de kamer, wat erg ongebruikelijk is. Er was draadloos Internet, maar alleen toegankelijk in de gemeenschapsruimte.
Persoonlijke beoordeling: De kamer die we hadden in het"nieuwe gebouw" was zeer aangenaam, met zon en mooi uitzicht, met mooie meubels en een goede badkamer, zeer proper beddengoed en handdoeken. Het enige nadeel was de disco even verderop, die wel goed geïsoleerd was, maar waarvan de bassen toch doorklonken. We werden er wel op voorhand duidelijk voor gewaarschuwd. De jeugdherberg was steeds volzet, ook buiten seizoen, men had het er erg druk en was niet vriendelijk.
Praktisch: Een bushalte naast de jeugdherberg (naam van deze bushalte = Qian wang ci). Internetten kon aan 2 computers voor 5Y/uur en gebruik van de wasmachine aan 10Y per wasbeurt. In de onmiddellijke buurt was er een Internet bar, een Carrefour, een postkantoor en een Bank of China. Veel maar erg dure restaurants. Wij gingen zeer dikwijls en zeer lekker eten in het Xihu Spring restaurant naast de jeugdherberg.

De Carrefour bevindt zich op de Yan'an lu, dichtbij de kruising met de Xihu Dadao.
Op de Laodong lu (als je van het meer komt via de Xihu Dadao, de eerste straat rechts) bevonden zich: een Internet bar met goede computers, een snelle verbinding en gebruik van USB stick voor 3Y/uur.
Ook aan het begin van die straat zijn kleine filialen van de Post en van de Bank of China.

We maakten aangename wandelingen langs het meer, langs de noord-, oost- en zuidkant zijn overal parkjes en wandelwegen aangelegd. Dit is allemaal gratis toegankelijk. We vonden het park van de "Wielewalen die zingen in de wilgen" uitzonderlijk aangenaam.
Ook een wandeling langs de Baidi dijk was zeer mooi. We namen een taxi (11Y) naar de Gebroken Brug. Dit was voor 3 personen interessanter dan bus Y9 (3x 5Y).

We bezochten het Provinciaal Museum op het eiland. De toegang is er gratis, maar je krijgt geen goed overzicht van de verschillende zalen. Een audiogids kostte 20Y maar het Engels was moeilijk verstaanbaar, en alle uitleg was in het Engels op informatiepanelen te lezen. We zagen er 2 nieuwe en mooie tentoonstellingen over de oudste kulturen van Zhejiang: de Hemudu beschaving van 7000 jaar geleden en de Liangzhou cultuur die hier 4 à 5000 jaar geleden bloeide. Van beide culturen was stenen gereedschap (bijlen, ploegen …) maar ook aardewerk en mooie siervoorwerpen uit jade gevonden. Vooral de voorwerpen van jade spraken tot de verbeelding: deze waren zeer fijnzinnig en bijzonder minutieus uitgesneden. Op de bovenverdieping werden lokale vondsten vanaf de Shang (-1600 à -1000) tot en met de Qing tentoongesteld. Op de hoogste verdieping werd uitgebeeld wat er gebeurde tijdens de “kolonisatie” door de Europese machten. De taxi vanaf het Museum naar de jeugdherberg kostte 16Y.

We maakten ook een uitstap naar de heuvels ten Noorden van het meer om een overzicht te hebben over de omgeving. We namen een taxi tot aan de voet van de Baoshi shan (11Y + 1Y verzekering) en gingen daar de trappen op naar de Baochu pagode. Als je verder doorwandelt in noordwestelijke richting, kom je in een landschap van reuze-keien terecht, van daar is er een goed overzicht op het meer. Je kan in deze omgeving nog heel wat andere dingen gaan bekijken, maar bij gebrek aan een goede, Engelstalige kaart hebben we niet veel gevonden en zijn via de gewone woonwijken terug naar beneden gekomen.

We bezochten het Zijde Museum, we namen hiervoor bus 12 die stopt naast de jeugdherberg. De inkom tot het zijdemuseum is gratis, het gebruik van de audiogids ook, maar je moet wel 100Y waarborg betalen. We vonden het erg interessant, je krijgt vooral uitleg over de biologie van de zijderups en over de technologie van spinnen en vooral weven. Er zijn overal Engelstalige onderschriften, en er staan verschillende soorten manuele weefgetouwen waar ingewikkelde weefsels op gedemonstreerd worden.

We bezochten het Thee Museum. Hiervoor namen we een taxi (16Y) tot Pinghai lu, kruising met Zhongshan zhonglu, waar de terminus is van bus 27/K27. We stapten af bij de 5de halte "Shuang feng", dat is de halte na "Zhejiang Binguan". De inkom tot het museum is gratis, evenals een thee proefsessie die gegeven wordt net voor de museumwinkel. Je kan hier vooral leren over de geschiedenis van het theedrinken, de soorten thee en hoe ze tot stand komen, theeserviezen door de tijden heen en verschillende soorten theehuizen in verschillende delen van China. De theevelden die rond het museum liggen zijn niet bepaald fotogeniek. Je kan hier met bus 27/K27 verder doorrijden naar het Longjing dorp en de Longjing bron.

We bezochten de Lingyin tempel. We gingen er naartoe met bus 7 die we namen op de Yan'an lu aan de halte ten Noorden van de Carrefour. Deze bus rijdt langs het Noorden rond het meer, en heeft zijn terminus bij de Lingyin tempel. We betaalden 35Y inkom tot de Lingyin scenic area, en daarna nog eens 30Y voor de tempel zelf. Om alle grotten en belangrijke beeldhouwwerken te zien volgden we van bij de ingang de pijlen naar "Feilaifeng". De lachende Boeddha kom je pas helemaal op het einde tegen, voor de ingang tot de Lingyin tempel. De tempel is veel groter, heeft veel meer hallen dan diegenen die beschreven worden in de verschillende reisgidsen.

Omdat "Het Grote Kanaal" het thema was van dit deel van onze reis, gingen we op zoek naar het einde van het Grote Kanaal, dat in Hangzhou in de Qiantang rivier stroomt. We lieten ons door een taxi naar "San bao chuan zha" brengen, dit is de naam van de scheepssluizen die op het einde van het kanaal zijn gebouwd, net voor het de rivier instroomt. Om de doorstroming van het verkeer op dit druk bevaren deel te bevorderen, is de uitloop in 2 aparte, parallel lopende vaargeulen gesplitst en zijn er 2 scheepssluizen naast mekaar gebouwd. We konden de renovatiewerken aan 1 vaargeul bekijken.

Tot: 0.108s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 25; dbt: 0.079s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb