Zhongdian

China's flag
Asia » China » Yunnan » Zhongdian
May 19th 2008
Published: January 13th 2008

Zo, even weer wennen op 3300 meter hoogte. De kalkterrassen op weg naar Zhongdian hebben we linkis laten liggen vanwege de mist, lichte regen en vermoeidheid van de trekking.
Het Tibetaanse hotelletje, Songtsam naast het klloster, was erg leuk en kuns. Het Tibetaanse eten (oa Yak beef) s'avonds smaakte heerlijk. Op onze huisslippers door naar de kamer voor een welverdiende nachtrust. De volgende dag na het ontbijt met yak melk (zoetig) hebben we het grootste Tibetaanse klooster bezocht gesticht door de 5e Dalai Lama. Prachtig ,als de zon doorkomt , op de gouden daken van de tempels. Goed leven hebben die monnikken hier .
Daaronder zwoegen de mensen om de grote zware stenen naar boven te zeulen ( ook de vrouwen!! )
Die middag met buslijn 3 naar het oude centrum ( voor 1 Yuan per persoon)om vervolgens op het dorpsplein te BBQ-en voor maar 37 Yuan. ( 3,70 euro)
In het oude centrum ontmoetten we weer de Duitsers en Nieuw Zeelanders van de tijger kloof die ons vertelde dat er elke avond door de plaatselijke bevolking op het plein werd gedanst.
Jong en oud, politie en boeren, alles danst met elkaar in een kring die steeds groter en breder werd.

Na de Chinese kraampjes en straatjes waren we toe aan wat rust en ontspanning.
Dus op naar de Banyan Tree Ringha, wat schitterend in de bergen ligt.
Het is heel bijzonder om te zien dat zo hoog in de bergen ( op 3300 meter ) het landschap nog zo groen en bloeiend is.
Dit gedeelte van China maakt deel uit van de Tibetaanse hoogvlakte : Shangri-La geheten.
Terwijl de biggen en de yaks nog gewoon vrolijk rondlopen word voor ons zuurstof in de villa gepompt en het vocht gereguleerd.
Sport word op deze hoogte afgeraden dus hebben we ons vermaakt met de heerlijke massages in de Spa.
Dit geheel hebben we afgesloten met een overheerlijke Tibetaanse Hotpot.
Dit is een grote pot bouillon die warm wordt gehouden door houtskool. hier gooi je van alles in zoals: vis, vlees ,groente en noodles.

gouden dakengouden daken
gouden daken

de monnikken hebben hier een mooi onderkomen
alle mensen uit het dorpalle mensen uit het dorp
alle mensen uit het dorp

dansen op het plein
prettig bed in Banyanprettig bed in Banyan
prettig bed in Banyan

een zaligheid na de Chinese harde matrassen.
de Tibetaanse hotpotde Tibetaanse hotpot
de Tibetaanse hotpot

heerlijk en licht verteerbaar
mooi groen op 3300 metermooi groen op 3300 meter
mooi groen op 3300 meter

bloemen zijn wat later dit jaar

22nd May 2008

Opgeknapt?
Zo, volgens mij is alleen Hans nog ongeschonden voor wat betreft de doorspoeling van het maag- darmkanaal! Hoop dat So-Phi en jij het nu gehad hebben! Hebben we hier niet zo'n last van, tenminste als het eten in het bedrijfsrestaurant ons niet in de steek laat, je weet wat er altijd over het eten geklaagd wordt! Vorige week was het hier lekker weer en toen hadden ze andijviestamppot! Niet te geloven! Hoe is het weer dan bij jullie, ik zie op de foto's ook vaak jassen en truien. Ja, op 3300m hoogte kan ik me voorstellen dat je ff een extra velletje moet aantrekken, maar de rest? Vertel me nou eens wat dimsums zijn, die hebben jullie een tijd geleden ergens genuttigd...ben benieuwd.... Veel plezier nog! Groeten Loreen
25th May 2008

dimsum
Hi Loreen, Dimsums zijn kleine chinese hapjes, zacht wit deeg aan de buitekant met een vulling naar keuze, bv vegetarisch, vis, beef, etc... Deze combi wordt in rieten mandjes gestoomd en op tafel gezet met een lekkere chili/ soja, gember saus, ERG lekker ! Dit gerecht (zie onze foto) heet Dumpling in Shanghai, een echte delicatesse. 1e 2 weken in China regelmatig een buitje gehad, was niet echt hinderlijk temp was goed (24 gr). Nu in Yuangshou is het warm.

Tot: 0.157s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 51; dbt: 0.059s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb