Travelling to Lijiang

Asia » China » Yunnan » Lijiang
July 19th 2007
Published: August 22nd 2007

Slapende Chinees van de dag 8Slapende Chinees van de dag 8Slapende Chinees van de dag 8

Sleeping Chinese of the Day 8
Vandaag hebben we eigenlijk niet veel meegemaakt. Althans, niet in de zin van het bekijken van mooie dingen of wandelen door leuke straatjes. We zouden namelijk vandaag vertrekken van Dali naar Lijiang.

We werden vanochtend om 11:45 opgehaald bij onze homestay en afgeleverd bij het guesthouse in Dali, waar we de twee nachten ervoor hadden geslapen. Hier moesten we wachten tot we opgepikt werden voor de transfer naar het busstation. We hadden verwacht om 13:30 u. opgehaald te worden, maar uiteindelijk werd het 15:00 u. Het transferbusje zette ons en twee Chineze dames die ook naar Lijiang moesten af ergens langs de kant van de weg. Hier stond een vrouwtje die op ons leek te wachten. Nadat we een halfuur hadden staan wachten met de rugzakken op en verscheidene bussen voorbij hadden zien gaan, werden we ineens een andere kant opgestuurd door een Chineze kerel die daarvoor met het vrouwtje had staan praten. Er was blijkbaar iets niet goed met de plek waar we stonden. We stapten een paar minuten later met die Chinees en de twee Chineze dames in een taxibusje en die reed ons vervolgens naar een grote bushalte waar onze bus naar Lijiang stond. Het was zeker
Heftig ontbijtje bij onze homestayHeftig ontbijtje bij onze homestayHeftig ontbijtje bij onze homestay

Heavy breakfast at our homestay
16:30 u. voordat we in de bus zaten en goed en wel op weg waren. Het is maar goed dat wij zulke ervaren backpackers zijn, anders hadden we hier redelijk gestresst op kunnen reageren. Nu deerde het ons niets!
De rit duurde ruim drie uur en we waren uiteindelijk pas om 20:00 u. in het hotel in Lijiang.

We kregen een kamer toegewezen met twee losse bedden. Omdat de klamboe hier niet overheen opgehangen kon worden, hebben we gevraagd om een kamer met een tweepersoonsbed. Voor 12 euro per nacht extra hadden ze nog wel een kamertje voor ons. Of zeg eigenlijk maar kamer, want we hebben nu een grote woonkamer met heerlijke stoelen en een aangrenzende slaapkamer. Het leven is zwaar voor een backpacker.

We hebben tot nu toe trouwens vrij veel geluk gehad met het weer hier in China. Alleen in Beijing hebben we twee buitjes gehad maar verder was het droog. In Lijiang lijkt het tij een beetje te keren. Bijna de hele avond heeft het hier geregend. Geen bijzondere plensbuien maar gewoon continu triest, grauw weer.

We hebben vanavond trouwens ergens gegeten waarover ik eigenlijk niet durf te praten... Ze hadden er in
Hoop rijstvelden hierHoop rijstvelden hierHoop rijstvelden hier

Lots of rice fields here
elk geval franse frietjes (tot groot genoegen van Sylvia, die de rijstgerechten wel weer een beetje zat is).

Vandaag in "Wat ons opvalt in China":

Werkloosheid wordt hier op een nogal bijzondere wijze aangepakt: Gebruik gewoon vijf keer meer mensen voor een klusje dan nodig. In Beijing was dit het duidelijkst zichtbaar:
- Tien man waren bezig met het repareren van het wegdek, het betrof hooguit vier meter asfalt.
- Vijftien man zijn bezig met het verbouwen van een dak. Drie ervan zitten te roken, vier liggen te slapen (op een oude brits of gewoon onderuitgezakt tegen een muur), weer drie mannen zitten gewoon suf voor zich uit te kijken en de rest doet net of ze bezig zijn door met een hamertje te timmeren op een stuk hout. Als je dit zo aanschouwt vraag je je af hoe de reparaties ooit af komen.
- Vijf vrouwtjes staan dromerig te niksen in een compleet uitgestorven supermarkt.
Verder hebben we nog gezien: Zeker acht vrouwtjes staan op vijf vierkante meter struikjes te onderhouden bij een tempel.

Doei!

Mark en Sylvia

== ENGLISH ==

Today we didn't have any cool new experiences as
Rode libelleRode libelleRode libelle

Red dragonfly
in enjoying a temple or walking through nice old streets. Today we were going from Dali to Lijiang.

This morning we were picked up from our homestay at 11:45 AM and transferred to the guesthouse in Dali where we slept the two nights before the homestay. Here we had to wait for our transfer to the bus station where we would take the long distance bus to Lijiang. Instead of 1:30 PM, the pickup was at 3 PM. It was 4:30 PM when we were finally sitting in the bus to Lijiang, because they didn't drop us off at the right bus station the first time.
The ride took three hours and it was 8 PM when we finally entered our hotelroom in Lijiang.

We first got a room with two separate beds. Because we would have problems with our # we asked for a room with a two person bed. For 15 USD (35 AUD) a night we got ourselves a huge apartment with a living room and a bedroom with a big bed. Life is hard for us backpackers.

The weather over here is rather crappy by the way. We didn't have much rain till
Gele libelleGele libelleGele libelle

Yellow dragonfly
now but over here in Lijiang it rained all night.

Tonight we ate somewhere I rather not talk about... They did have french fries (Sylvia got a bit tired of the rice).

Today in "What's different in China":

The way they handle unemployment problems over here is by hiring five times more people than necessary to do a job. In Beijing we saw this:
- Ten guys were working on some road repairs. I swear it was no more than 4 meters road.
- Fifteen guys were working on a roof. Three of them were smoking a cigarette, four were sleeping (on some old bed or just with their backs against the wall), another three guys were just doing nothing and the rest was acting as if they were busy by slamming a hammer on some wood every once in a while.
- Five women were doing nothing but looking dreamery in a deserted supermarket.
And we've also seen: About eight old women working in a garden but standing together on no more than five square meters.

Bye!

Mark & Sylvia

20th July 2007

geen McDonalds!!!
Het viel echt heel erg mee, hoor. Het heette Dico's en we hebben een echte Chinese Garnalenburger gegeten. MMMMMM

Pfff
Het was gewoon een Chinees fastfoodrestaurant Sylvia...

Tot: 0.097s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 57; dbt: 0.0678s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb