Natuurschoon in Huanglong en Jiuzhaigou

Asia » China » Sichuan » Jiuzhaigou
October 28th 2009
Published: March 18th 2012

Xi'an-Huanglong-Jiuzhaigou

Bij het schrijven van deze blog zitten we in een koude hotelkamer valk bij Juizhaigou National Park, internet is er niet dus we plaatsen dit als het kan. Buiten is het nu bewolkt (wolken hangen laag tussen de bergen) en de temperatuur is rond de 8 graden. Vreemd genoeg kan in dit hotel de verwarming niet aan, verwarming is aanwezig maar deze weigert dienst. In het hotel spreken ze geen Engels, dus duidelijk maken wat we willen is moeilijk. Ook warm water is een probleem, ze werken met een reservoir en als dat leeg is dan is het leeg, warm water is er pas aan het eind van de dag weer. Helaas was dit ons bij inchecken niet verteld dus gisteren stonden we voor een koude verrassing. Maar alles went, dus douchen moet nu gewoon 's avonds. Nu maar eens verder bij waar we waren.

Xian hebben we ondertussen achter ons gelaten. De vlucht naar Juizhai verliep goed, mooi uitzicht over besneeuwde bergtoppen en goede service. De landing was wat minder, aardig wat turbulentie, een korte aanvliegroute tussen de bergen door en een erg korte landingsbaan dus de piloot ging vol op de rem (indrukwekkend en vooral Robbert heeft daar erg van genoten). Buiten het vliegtuig was het koud! We waren temperaturen van boven de 20 graden gewend en stonden op eens op zo'n 2.500m hoogte met een temperatuur van 13 graden. De bus die ons naar de eerste bestemming zou brengen (Huanglong Scenic Area) bleek niet te bestaan, dus hebben we een taxi gecharterd. Onze chauffeur was erg vriendelijk (sprak geen woord Engels) en wist het gaspedaal goed te vinden. De weg naar het park leidde over een bergpas met de top op 3.500 meter, de weg was erg slecht (ze waren op veel punten nog bezig met werkzaamheden, de arbeiders woonden in tenten langs de weg erg armoedig), maar de kuilen werden omzeild en het uitzicht was prachtig. Na 2 uur waren we bij het park en het hotel. Naast het hotel, een ticketcounter, een informatiecentrum en wat kleine eettentjes waren er alleen maar bussen, bussen en nog eens bussen te zien. In de winter is de plek nagenoeg verlaten en trekt iedereen naar andere plaatsen. Het hotel was erg koud, maar gelukkig hadden we een elektrische verwarming om op te warmen. In een kleine supermarkt in het hotel hebben we wat te eten gekocht en we zijn snel onder de dekens gekropen om de volgende dag vroeg op te staan.

Het weer was heel mooi, maar koud (rond het vriespunt) dus veel lagen kleding aan om warm te blijven. Huanglong Scenic Area ligt in een vallei waarin vanaf de berg water stroomt op verschillende punten komt dit water samen in baden die veel verschillende kleuren hebben, van zwart tot azuurblauw en groen, daarnaast zijn er enkele watervallen. Het is heel bijzonder om te zien en staat ook op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Omdat het pad naar boven nogal steil naar boven loopt en een hoogteverschil van 500 meter overbrugt hebben we besloten om met de cabinelift omhoog te gaan. Om kwart voor 9 stonden we boven in een dun laagje sneeuw met uitzicht op de besneeuwde toppen. Na nog een uurtje lopen (de cabinelift ligt niet in de vallei zelf maar er even buiten) kwamen we bij de eerste verzameling van baden. Een erg mooi gezicht. Op weg naar beneden kwamen we nog veel mooie punten tegen (hopelijk komt het naar voren in de foto's) en werd het door het zonnetje ook steeds warmer. Dit zorgde ook weer voor mooie kleurverschillen. Na 4,5 kilometer waren we beneden en hebben we weinig meer gedaan dan uitzoeken hoe we de volgende dag weer verder konden. Gelukkig hadden we hierbij hulp van een Chinese die goed Engels sprak, de bus voor de volgende dag was gevonden.

Deze bus vertrok om 3 uur naar Juizhaigou National Park, ongeveer een uur rijden vanaf het vliegveld dus voor ons een rit van 3 uur. In de bus stond de dvd aan met Chinese karaoke, gelukkig werd er niet meegezongen maar het volume stond wel erg hard. Na 3,5 uur (file op de bergpas) waren we in Juizhaigou, het staat hier vol met hotels en kleine eettentjes en souveniersshops, wel even iets anders dan we gedacht hadden. In eerste instantie ietwat tegenvallend, maar het park zelf is zeker de moeite waard. Het hotel snel gevonden tussen alle andere hotels in (dankzij een klein kaartje op de laptop). Na een klein rondje te hebben gelopen kwamen we uit bij een Chinees eettentje, ze hadden plaatjes op de muur dus we konden zien wat we bestelden. Lekker gegeten, alleen wel veel te veel besteld aangezien ze met grote schalen vol aan komen dragen, ook het eten met stokjes gaat steeds beter.

De dag erna zijn we het park hier in Juizhaigou ingegaan. Ook Juizhaigou ligt in een vallei, alleen is deze veel uitgestrekter en ligt ook iets lager, op 2.500 meter. In deze vallei staan veel bomen die er nu in de herfst erg mooi gekleurd uitzien. Verder zijn er een stuk of 10 meren die allemaal verschillen in kleur. De meeste zijn erg blauw en heel helder, anderen zijn veel donkerder van kleur en weerspiegelen de omliggende bergen heel mooi. Aangezien toeristische attracties in China erg uitgebuit worden (kijk maar naar het aantal hotels dat hier is met in totaal meer dan 20.000 bedden) is er hier gezorgd voor bussen waar je op en af kan wanneer je wilt. Op deze manier is het dus mogelijk alle bijzondere plekken in korte tijd te bekijken. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om te voet alles te bezoeken, wij hebben gekozen voor een mengeling van beide: eerst met de bus een stuk mee en dan terug lopen totdat we weer op de bus wilden. In het begin was het gelukkig niet al te druk, maar in de middag werd het steeds drukker dit deed wel wat af aan het moois dat je kon zien. Iedereen was aan het dringen en honderduizend foto's aan het maken. Voor elke foto moet erg precies worden geposeerd, dus je moet soms erg lang op je beurt wachten. Maar de meren waren erg mooi, in sommige lagen afgeknapte boomstammen die zorgden voor een heel apart effect. Ook was er een klein meertje waar je steeds weer andere kleuren kon ontdekken. Diep paars, helder blauw, groen. Op dit punt waren ook enkele bruidsparen foto's aan het maken, ging er professioneel aan toe. Na een laatste waterval te hebben gezien hebben we het park verlaten (het was toen ook al 5 uur). Op de weg terug hebben we onze eerste regenbui gehad, gelukkig niet al te hard.

Om het schema niet al te vol te maken hebben we besloten nog een dag hier te blijven, er is niet heel veel bijzonders te doen maar zo kunnen we wel rustig aan doen en daarna om 7 uur 's ochtends de bus naar Chengdu nemen. De kaartjes zijn al gehaald dus dat kan niet meer fout gaan. Vanuit Chengdu vliegen we naar Lijiang, in Chengdu komen we later nog terug.

Tot: 0.128s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 51; dbt: 0.0653s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb