Derde dag in Pingyao.

Asia » China » Shanxi » Pingyao
October 14th 2006
Published: October 22nd 2006

Zaterdag 14 oktober.

Om 8.30 u (lekker uitgeslapen) genoten we weer van een uitgebreid ontbijt zodat we vol energie en onder een stralende hemel konden starten met een goed gevuld programma.

Met een elektrisch autootje werden we naar de Shuanglin tempel gereden (7 km ten zuidwesten van Pingyao). Toch nog even een tussenstop: de chauffeur diende even bij hem thuis de batterij oplader op te pikken.
Zo hadden we even de gelegenheid om in een 400 jaar oude woning binnen te kijken: binnenkoer met er rond de woonplaatsen; er wordt buiten gekookt en het geheel wordt afgesloten door een poort. Terug op weg wuifden de kinderen ons uit.

De Shuanglin tempel heeft 2 binnenpleinen met rondom tempels. Mooiste beelden uit de Song-tijd (11de eeuw) en de Ming-tijd (15de eeuw).
Rond het eerste binnenplein:
• Hal met Bodhisattva’s en 18 Arhats elk aanbeden voor een speciale eigenschap (één van hun namen: Rahula verwijst naar de naam Raoul). Door de luidspreker brulde iemand in het Chinees ‘Geen foto’s maken’ en dan merkten we de camera’s aan het plafond (even kijken hoe ze te verschalken zijn).
• Hal van de Landgod met dienaren aanbeden voor een goede oogst.
• Hal van de Koning van de Hel met de verschillende vormen van bestaan (hemel, hel, mens, dier, deva, geest).
• Hoofdtempel van Sakyamuni omringd met beelden die zijn leven voorstellen.
Rond het tweede binnenplein:
• Hal van de Bodhisattva’s dat gedomineerd wordt door het beeld van Guanying voorgesteld als de 28- armige godin van genade.
• Hal van de 1000 Boeddha’s.
Het geheel is zeer oud, beelden zitten onder het stof. Er valt nog veel te restaureren. Sinds 1988 is de tempel opgenomen in het Wereldgoed van de Unesco. Er zou dringend geld moeten besteed worden aan de restauratie in plaats van aan camera’s om toeristen te bespieden. (Amanda en Gerda speelden tot slot nog even met de bal van de leeuw).

Op de terugweg nog even een halte op aanwijzen van de chauffeur.
We bezochten met een Chinese gids (Wim en Berna zorgden voor de vertaling) een huis van een rijke familie gebouwd tijdens de Ming-dynastie. We werden naar de achtertuin geleid want hier werden kunstwerkjes verkocht. Omdat we iets kochten mochten we ons bezoek verder zetten.

Na de koffiepauze brachten we een bezoek aan de tempel van de Stadsgod, gebouwd tijdens de Song-dynastie en gerestaureerd eerst tijdens de Ming-dynastie en later tijdens de Qing-dynastie. Ze bestaat uit 4 binnenpleinen met tempels er rond in goede staat. In de tempel vindt men onder andere aspecten van Taoïsme en van Confucianisme.
De zaal van de Stadgod is het hoofdgebouw. Muurschilderingen, levensechte kleibeelden en ingewikkelde balkstructuren maken van de tempel een mooi geheel.
De klokkentoren en de trommeltoren sluiten het eerste plein af.
De laatste hal die we bezochten was de SIX CAO HELLS: na het oordeel van de rechters worden de mensen die niet voorbeeldig leefden de hel ingestuurd. In de hal worden de verschillende vormen van martelingen in de hel getoond.
Een ruime zaal doet denken aan een gerechtszaal waar een schilderij de Stadsgod die op inspectietocht is, toont.

Juist voor het ingaan van de Confuciustempel werden we verrast door een 9-draken muur en …. de toren van een katholieke kerk.

In de Wen Miao werd de leer van Confucius onderricht en werden de keizerlijke examens afgenomen. Ze bevat ook een bibliotheek. Ik las enkele merkwaardige citaten: “Studeer en herhaal van tijd tot tijd”; “Maak elke dag mentale vooruitgang”…

Het karakter van ‘KUI’ geschreven door Wen Tianxiang is van zeer grote waarde en staat geprojecteerd op een muur.
We bereikten allemaal ons verzadigingspunt maar brachten toch nog een bezoek aan de katholieke kerk. Dit gaf ons de gelegenheid even tot rust te komen en Ludo het gevoel van “thuiskomen”.

Marcel werd echter al een beetje ongerust: hij ‘mag’ morgen verslaggever zijn.

Gerda

Tot: 0.08s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 31; dbt: 0.0402s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb