Dag 7

China's flag
Asia » China » Shanghai
November 16th 2008
Published: November 16th 2008

We kwamen aan om 7 uur in de ochtend in een mistig en regenachtig Shanghai. Ik keer erg uit naar deze stad, vooral omdat we het gehad hadden met Beijing en hoopten dat Shanghai ons wat nieuws kon laten zien. Shanghai is voor China een heel erg belangrijke stad. Het is dé stad waar de economische ontwikkeling het meest duidelijk is en de meest moderne stad in China. Het is altijd een stad geweest die bol stond van de spanning en sensatie. De plek waar de Fransen, Amerikanen en Engelsen concessies hadden vòòr de tweede wereldoorlog en dus de plek waar het Oosten het westerse kolonialisme elkaar tegenkwamen. De stad van de opiumoorlogen plaatsvonden en waar je overal op straat zowat kon gokken en opium kon roken. Meer dan de helft van deze stad was naar schatting verslaafd aan Opium en het was pas in 1949 dat de nieuwe communistische partij het afschafte en iedere “crackhead” liet afkicken, op z’n Chinees. Ook nog eens de stad waar de communistische volkspartij van China haar eerste vergadering hield, in de reünies van een door de Japanners vernietigde stad. En nu dus een moderne metropool. Het huist sinds dit jaar de grootste haven en hoogste wolkenkrabber op aarde en kent een skyline die zich kan meten met de besten. Volop historie en sfeer dus in deze stad en we hadden 3 dagen om het beste ervan te checken. Maar het was klote weer.

Het regende de gehele dag en het zicht was zo slecht dat je niets noemswaardig kon zien. We hebben een aantal uren tevergeefs gezocht naar de “oude” stad van Shanghai, maar eindigde doorweekt met een kop koffie in de winkelstraat. Niet echt een succesvolle dag dus, maar wel goed om eens bij te komen van het reizen. We waren inmiddels weer herenigd met de andere helft van de groep, en we konden van de gezichten aflezen dat ze het hadden gehad met de stad. Er was niets te zien en het weer had niet echt geholpen. Dit sprak ons niet echt veel moed in en onze vooruitzicht van de komende dagen viel dus tegen. We besloten om het een avondje rustig aan te doen door te gaan poolen en film te kijken. Volgende dag zouden we wel zien wat we gingen doen.

Tot: 0.089s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 43; dbt: 0.0543s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb