Weifang - Praktische informatie

China's flag
Asia » China » Shandong » Weifang
April 21st 2007
Published: April 21st 2007

Vanuit Qingzhou gingen we kijken naar het Internationale Vlieger Festival (Feng zheng bisai) in Weifang. Dit wordt sinds 1984 ieder jaar georganiseerd rond 20 April, op een een groot open plein op 15km ten zuidwesten van de stad. Het zou een van de grootste Internationale bijeenkomsten zijn van deze aard. In 2007 had er tezelfdertijd ook het wereldkampioenschap plaats met 20 deelnemende landen. Informatie over de precieze data en activiteiten was echter moeilijk te vinden.
We namen in Weifang bus No9 en ook bus No19 om op het wedstrijdterrein te komen, beide bussen zaten wel eivol. De toegang tot het terrein was gratis, alles ging er erg informeel aan toe. Iedereen mocht er zijn vlieger oplaten, het zat er vol vliegerende families en groepen jongeren. In het midden van het terrein waren zones afgebakend voor de wedstrijden. Ingeschreven deelnemers werden daar op het juiste ogenblik verwacht. We zagen 1 zone met vooral buitenlandse deelnemers met erg excentrieke vliegers, een andere zone met vooral Chinese deelnemers met traditionele handgemaakte vliegers uit papier en bamboe. Een paar buitenlanders hebben zich toegelegd op opvallend grote vliegers die meer lijken op ballonnen en allerhande dieren voorstellen. Het waren vooral deze vliegers die van ver opvielen, maar ze bleven wel buiten wedstrijd. Op het terrein staat een zeer groot, modern stadiumgebouw van waaruit alles georganiseerd werd, een krachtige geluidsinstallatie zorgde voor achtergrondmuziek en voor de aankondigingen van de wedstrijden. Buitenlandse deelnemers bleken heel wat Engelssprekende begeleiders ter beschikking te hebben om hen wegwijs te maken in die mensenmassa en chaotische organisatie. Het was vooral een gezellige bijeenkomst.
Vliegeren is een zeer belangrijke volkssport in China. Men gaat er prat op dat de eerste vliegers in China werden gemaakt. In Weifang worden al ongeveer 600 jaar vliegers gemaakt. Daarmee is Weifang in China gekend als één van de drie belangrijkste centra voor het maken van vliegers, naast Beijing en Tianjin. De Chinese naam voor vlieger is 'fengzheng' wat ongeveer ‘windciter’ betekent. Dit refereert naar een Chinees snaarinstrument met 21 à 25 snaren. Oorspronkelijk zouden de Chinese vliegers tijdens oorlogen gebruikt zijn: ze werden bij avondschemering boven vijandelijke kampen opgelaten. De vliegers uit die tijd zouden een ratelend geluid hebben gemaakt. Dit en de afschrikwekkende afbeeldingen op de vliegers, moesten de vijand doen geloven dat er geesten boven hun kampplaats rondwaarden. De vliegers deden oorspronkelijk dus dienst als afschrikkingwapen. Tegenwoordig kan men overal in de parken van China jong en oud zien vliegeren.
We konden met dezelfde bussen No9 of No19 terugrijden naar het treinstation van Weifang.

We bezochten er de Shi hu yuan. Deze bevindt zich in de Hujia paifang, een klein zijstraatje van de Xiangwang lu, inkom is 15Y. Het is in 1885 gebouwd als privéwoning van 2000m2 en bevat 24 gebouwen en 67 paviljoenen en gangen, heel wat binnenpleintjes en een kleine binnentuin met de typisch Chinese elementen van bomen, water en bergen.

We bezochten het stedelijk Museum (per vergissing, eigenlijk wilde men ons naar het Kite Museum brengen), inkom 25Y. De algemene tentoonstelling is waardeloos. Het natuurkundig activiteiten centrum is bedoeld voor schoolgroepen, maar vonden wij toch ook boeiend.

Weifang heeft buiten zijn Vlieger festival niet echt veel te bieden. Het vlieger festival zelf was leuk en gezellig, maar het speelt zich volledig buiten de stad af, in de stad merkten we er helemaal niets van.

Tot: 0.291s; Tpl: 0.008s; cc: 25; qc: 133; dbt: 0.159s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.5mb