Qingzhou - Praktische informatie

Asia » China » Shandong » Qingzhou
April 29th 2007
Published: April 29th 2007

Vervoer:
We kwamen vanuit Xuzhou (Provincie Jiangsu) naar Qingzhou.. Er was geen rechtstreekse bus, dus reisden we eerst van Xuzhou naar Ji'nan (94Y - 4uur30). De overstap in Ji'nan verliep zeer vlot: een half uur na aankomst vertrok onze bus er naar Qingzhou (36Y - 2uur30). Daar kwamen we toe in het nieuwe busstation (Xin qichezhan).
Bij latere uitstappen namen we vanuit het nieuwe busstation (Xin qichezhan) de bus naar Weifang (12Y heen, 14Y terug, duurde 1uur30) en naar Shouguang (8Y - 30min)
Er was echter geen rechtstreekse bus naar Qingdao, dus namen we de bus naar Weifang en kwamen op onze zoektocht naar de aansluitende bus voorbij het treinstation. We stapten er op de nieuwe supersnelle trein (type TGV) die pas sinds 18 april 2007 geïntroduceerd werd en betaalden 55Y, deze rit duurde slechts 50min. We kwamen terug vanuit Qingdao naar Qingzhou, met de sneltrein. We betaalden 72Y en deden er 1uur20 over.
We gebruikten in Qingzhou stadsbus No2 om naar het busstation te gaan.
Taxi's hebben er een instapprijs van 3.5Y

We logeerden er eerst in het Linhai Hotel (Da jiu dian)
Adres: Yunmenshan lu 2408, Qingzhou
Telefoon: 0536 - 322 1372 en 0536 - 322 0168
Ligging: Het ligt centraal op de stadskaart van Qingzhou, maar toch een beetje afgelegen tussen het oude en het nieuwe stadsgedeelte in. Het is bereikbaar met oa bus No2 vanaf het nieuwe busstation.
Prijs en wat inbegrepen: 120Y voor een ruime 3-persoonskamer met badkamer (24h/dag warm water), airco en verwarming, TV en telefoon, thermos heet water.
Persoonlijke beoordeling: We waren hier niet tevreden: een zeer slechte badkamer waar alles lekte, onfrisse geur, plaaster kwam los van het plafond ... Men was wel aan grondige restauratiewerken bezig. Men was wel vriendelijk en de baas spreekt wat Engels, maar we verhuisden toch naar een ander hotel.
Praktisch: Geen ontbijt mogelijk, busstop bij de deur, op wandelafstand van het oude stadsgedeelte waar ook een grootwarenhuis is.
Waardering: 2 op 5
De kamer die men ons in het Qingzhou Binguan liet zien, zag er niet beter uit, en zij vroegen er 160Y voor.

We verhuisden naar het East Sun Hotel (Fu yue Dongyang Da jiu dian), een 3-sterren Hotel
Adres: East Yaowangshan Road 438, 262500 Qingzhou
Telefoon: 0536 - 327 1688 (Men spreekt geen Engels)
Ligging: Op een centraal kruispunt (met Yunmenshan lu) in het nieuwe stadsdeel.
Prijs en wat inbegrepen: We betaalden 166Y (geafficheerde prijs is 228Y) voor een ruime 2-persoonskamer met ruime badkamer (24h/dag warm water, douche met douchegordijn in het bad) . Ontbijt is inbegrepen en zeer lekker. Centrale airco en verwarming die individueel regelbaar is, TV en telefoon, gratis breedband Internet verbinding, waterketel, vliegenraam.
Persoonlijke beoordeling: We waren erg tevreden van deze kamer, alles werkte normaal of werd onmiddellijk in orde gebracht. Minpunten: op het 4de verdiep heb je uitzicht op een grijze muur, af en toe onfrisse geuren in de badkamer.
Praktisch: Bereikbaar met bus No2 vanaf het nieuwe busstation, met bus No1? vanaf het treinstation. Bushalte voor de deur, ATM automaat die voor ons bruikbaar was, en Internet Bar tegenover het hotel. Grootwarenhuis vlakbij op de kruising van Yaowangshan lu met Zhongshan lu.
Waardering: 4 op 5

We reden met bus No3 tot bij het stadsmuseum (inkom 35Y). Een zeer groot gebouw in een groot domein in het zuidwesten van de stad. We konden er 6 zalen bezoeken en een grote maquette van de stad zien. Het belangrijkste dat hier te zien is, zijn verschillende van de 200 Boeddha beelden uit de 6de eeuw, die in 1996 in Qingzhou teruggevonden werden tijdens de bouw van de sportzaal van een school.
Er wordt in het museum geen uitleg in het Engels gegeven, op Internet vonden we volgende informatie: Tal van complete Boeddhabeelden en stukken van andere lagen er begraven onder een heuveltje. Oorspronkelijk waren ze netjes afgedekt met rieten matten die echter al waren vergaan. Men meende eerst dat het hier ging om beelden die in het begin van de 12e eeuw waren verborgen toen de Song keizer Huizong tal van Boeddhistische tempels liet vernietigen. Toen men alles had opgegraven, leek het eerder om een echte begraafplaats voor Boeddhabeelden te gaan die geen ‘nut’ meer hadden. Beelden die in het midden waren opgesteld bleken praktisch ongeschonden maar aan de buitenkant lagen allerlei brokstukken van beelden zonder enige orde of verband. Sommige beelden vertoonden brandplekken, andere tekenen van aardbevingen maar bewuste beschadigingen kon men niet vaststellen. Na ijverig puzzelen kon men in totaal 200 Boeddhabeelden van zeer uiteenlopende ouderdom en stijl samenstellen. Ze zijn zeer goed bewaard en verbazend verscheiden van stijl. Veel beelden hebben nog restanten van verf en bladgoud. Deze beelden waren goed tentoongesteld: gepaste achtergrond, goed belicht en met Boedhistische achtergrond muziek.
Een andere belangrijke zaal van het stadsmuseum was deze met steengravures uit verschillende periodes tussen de Han en de Ming dynastieën. Het zijn allemaal vondsten uit de onmiddellijke omgeving van Qingzhou (dat verschillende eeuwen provinciehoofdstad is geweest). De andere zalen zijn niet zo uniek: Historische relieken, porselein, stèles en kalligrafie.

We wandelden door de oude straatjes van Qingzhou, deze zijn op de stadskaarten in het bruin aangeduid. We liepen vanuit het Dongyang Hotel de Yunmenshan beilu in in zuidelijke richting, sloegen rechtsaf bij de eerstvolgende grote straat en een eindje verder linksaf de Beiguan jie. Dit is de langste oude straat die aangegeven stond op de lokale stadskaart. De kleine huisjes worden steeds ouder naarmate je zuidelijker gaat. Bij de Dongmen jie sloegen we weer linksaf. Het mooiste stukje kwam na de droge gracht. Te oordelen aan de Arabische opschriften boven de deuren, moet dit de moslimwijk geweest zijn. Het is er nog zeer rustig: bijna geen auto's of brommers. We vonden er een grote, 700 jaar oude moskee (qingzhensi), genoemd Zhen jiao si, in Chinese stijl gebouwd, en met heel wat bijgebouwtjes. Ze wordt nog steeds gebruikt en ook goed onderhouden. Vooral de ontdekking van deze moslimwijk vonden we een echte topper.

Qingzhou heeft vlak in de buurt twee bergtoppen. Op de Yunmen berg is men het meeste trots hoewel wij uit onze informatie meenden op te maken dat deze berg ons niet zo veel te bieden had. Enkel een reuzengroot karakter ‘shou’ of ‘lang leven’ zou er in de bergwand zijn uitgehouwen en zelfs van een zekere afstand al zichtbaar.
Wij hadden meer interesse voor de kamelenberg of de Tuoshan, op 4 km ten zuidoosten van de stad. Hij is 408 meter hoog en is bedekt met cipressen.. We namen hiervoor bus No11 aan zijn terminus in de Yaowangshan lu, tegenover de supermarkt. We werden afgezet bij een halte die aan de toegangsweg naar de berg vertrekt. Hier is geen openbaar vervoer meer, maar wel taxi's, brommertaxi's en microbusjes die als collectieve taxi fungeren. Het is nog 3km tot aan de ingang tot de Tuoshan scenic area. Het was 1 Mei verlof, en er waren veel bezoekers, vooral families, slechts 1 toergroep gezien. Inkom was 40Y, je kon een Chineestalige gids nemen, er waren ook folders ter beschikking met foto's en een minimum aan Engelse uitleg. Je kan slechts 1 pad volgen naar boven, daar splitst het uit, maar loopt vermoedelijk in een lus. Wij sloegen bij een inkompoort af naar links naar de Boeddhistische grotten. De trap naar de eerste grot is niet goed zichtbaar, de anderen wel. Er zijn 5 grotten met groepen van Boeddhistische beelden in de rotswand uitgehouwen. In totaal gaat het om 638 beelden. Ze vormen de grootste beeldengroep uit Oost-China (volgens de brochure!). Het grootste beeld zou 7 meter hoog zijn (5 m volgens andere bronnen), het kleinste 10 centimeter. De oudste beelden dateren van de 6e eeuw maar over één beeld uit de Tang-dynastie bestaat het meest interessante verhaal. Het betreft de Tathegata Boeddha. Hij was oorspronkelijk een man, maar omdat Tang-keizerin Wu Zetian bijzonder op deze Boeddha gesteld was, werd hij ter ere van haar sindsdien als een vrouw afgebeeld. (Wu Zetian was de enige vrouw die in 5000 jaar Chinese geschiedenis officieel de titel van keizer heeft gedragen) Op de top van de Tuoshan had een oude Taoïstische tempel gestaan die al eens in de 13e eeuw herbouwd was geweest. Onlangs was dit klaarblijkelijk weer nodig geweest want de meeste gebouwen zagen er erg nieuw uit. We hadden op de top wel een mooi uitzicht op de omgeving en Qingzhou.
De grotten zijn interessant, het verbaasde ons om zo ver in het Oosten van China nog Boedhistische grotten tegen te komen, maar op andere meer gekende plaatsen zijn ze veel mooier en groter in aantal. Daarom vinden we het niet echt de moeite om alleen daarvoor verre verplaatsingen te maken, wel de moeite indien je toch in de buurt komt.

Tot: 0.068s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 30; dbt: 0.0318s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb