Qingdao - Praktische informatie

China's flag
Asia » China » Shandong » Qingdao
April 26th 2007
Published: April 26th 2007

We logeerden in het Yinhai Garden Hotel (Yinhai huayuan dajiudian)
Adres: Nanhai road 5, 266071 Qingdao
Telefoon: 0532 - 8296 7555 en 0532 - 8296 7558 en 0532 - 8287 9708 (Men sprak er geen Engels)
Ligging: Aan de zeedijk, vlakbij Beach No1 en bij de Badaguan wijk. Het was gemakkelijk te herkennen aan zijn felroze kleur.
Prijs en wat inbegrepen: We kregen de kamer van 160Y voor 120Y. Het was een kleine 2-persoonskamer met kleine badkamer. individuele airco/verwarming, TV en telefoon, Internetaansluiting via de telefoon (tegen betaling), geen ontbijt.
Persoonlijke beoordeling: Alles was een beetje afgeleefd en simpel, maar werkte. Een groot raam met ruim zicht op zee, langs de zuidkant. Men was er zeer vriendelijk. Voor deze prijs zou het moeilijk zijn om een kamer te vinden in deze verwesterde badstad, zeker eentje met zicht op zee. Ze werd ons op het treinstation aangeprezen door iemand die Engels sprak, we werden gratis naar de stad gebracht.
Praktisch: Op wandelafstand van de Badaguan wijk, van het Zhongshan park en het Luxun park. Busstation bij het sportstadium vlakbij. Het restaurant had lekker en goedkoop eten, maar was weinig populair.
Waardering: 4 op 5

Qingdao heeft een Internationale jeugdherberg (Kai yue Binguan?) in de omgeving van de Katholieke kerk. Er zou ook 1 of meerdere Jin Jiang Hotels zijn, bij het treinstation en op de Zhongshan lu.

We gingen naar de Carrefour in het oosten van de stad, met bus 31.

We maakten een stadswandeling langs de verschillende gebouwen die nog overgebleven zijn uit de Duitse concessie. De meeste van deze gebouwen dragen een informatiebordje met een summiere uitleg in Chinees en Engels. We vertrokken bij de Zhanqiao pier die 400 meter in zee loopt en waar op het uiteinde het Huilan paviljoen staat. Dit moet zo ongeveer de drukst bezochte toeristische plaats van Qingdao zijn. We liepen de Zhongshan lu in en konden bij huisnummer 1 lezen dat daar vroeger de Tsingtao Klub dienst deed als ontmoetingscentrum. Bij de kruising van Zhongshan lu met Hubei lu bevindt zich het Zeemanshuis, dat te herkennen is aan zijn hemelsblauwe veranda. We sloegen de Qufu lu rechts in en liepen door tot aan de Zhejiang lu. Hier zou het vroegere Steyler Missiehuis geweest zijn, maar we waren niet erg zeker of we wel naar het juiste gebouw keken! Links in de Zhejiang lu is het wel duidelijk waar de Sint Michielskerk ligt. Rechts daarnaast lag vroeger het Helige Geest klooster waar de Franciskanen een meisjespensionaat hadden. Het is een zeer lang gebouw dat ook nog in de volgende straat te zien is en opvalt door zijn donker geverfde muren. Er is momenteel oa een lagere school in gevestigd. We bezochten de Sint Michiels kerk die pas in 1934 gebouwd werd, in Neo-romaanse stijl, zwaar beschadigd werd tijdens de Culturele Revolutie en sinds 1980 weer als kerk in gebruik werd genomen. Inkom 5Y. Onze volgende bestemming was het stadhuis, dat wel erg opvalt, het werd in 1906 gebouwd als stadhuis en later vergroot door het Chinese stadsbestuur en verder als stadhuis gebruikt. Men heeft bij de verbouwingen de Duitse stijl goed aangehouden. Het keizerlijke gerechtshof moet daar in de buurt liggen, maar hebben we niet gevonden. Via de Jiangsu lu wandelden we naar de Protestantse Kerk die boven op een heuveltje ligt. Ook deze wordt opnieuw voor de eredienst gebruikt. Je moet 7Y betalen om op het domein rond de kerk te mogen komen, je kan het gebouw binnen bezoeken. Het meest interessante was het mechanische uurwerk in de klokkentoren. In deze buurt zie je het vroegere Observatorium duidelijk liggen boven op de heuvel. Bij de Longshan lu liepen we rechts de straat in naar het vroegere Goeverneurshuis. Het is zeer groot en werd erg luxueus ingericht. Toen de keizer de rekening te zien kreeg riep hij de Gouverneur onmiddellijk terug naar Duitsland. Nu is er het luxueuze Qingdao Ying Binguan in gevestigd. We liepen via de Longkou lu en de Yushan lu terug naar ons hotel. Op de overgang tussen beide straten zagen we het Qingdao Museum liggen. Dit werd in 1931 gebouwd door een van de rijke burgers van Qingdao, als opvangcentrum voor de plaatselijke armen.
Laat je niet misleiden door deze omschrijvingen, je bent wel degelijk nog in China, en de gebouwen vallen niet altijd speciaal op, want ze zijn vrij modern en de meesten hebben toch een Chinees tintje meegekregen.

Ook in de wijk Badaguan gingen we wat rondwandelen. Deze wijk ligt vlakbij zee, tussen Beach No1 en Beach No2. Het is een World Heritage site, er hangen op verschillende plaatsen plannetjes van de wijk, en bij iedere straat wordt uitleg gegeven over de naam van de straat. "Ba da guan" betekent 8 grote passen, 8 straten zijn namelijk genoemd naar 8 belangrijke passen langs de Grote Muur. Deze straten zijn omzoomd met bomen, iedere straat heeft een ander soort boom. Tijdens de zomerperiode mogen er geen auto's rijden. Van de huizen kan je niet zoveel zien, het is vooral een parkachtige omgeving. Eén huis valt heel erg op: Het granieten kasteel (Hua shi lou) dat gebouwd werd door Duitsers en oa door Changkai Check zou gebruikt geweest zijn als vakantiewoning. De buitenkant is uit granietblokken, het heeft verschillende leuke terrasjes en binnen was het modern en comfortabel ingericht. 5Y inkom.

We gingen naar het Zhongshan park (12Y inkom), maar eind april waren de meeste bloesems al uitgebloeid. Een rustig park om in te wandelen, niets speciaals. De hoofdweg leidt je recht naar de dierentuin (5Y inkom). Voor zover we konden begrijpen, kan je de meer afgelegen plaatsen van het park alleen maar met de kabelbaan bereiken.

Qingdao is vooral leuk als badstad, voor de ontspannen sfeer en een wandeling langs de uitzonderlijk lange promenade langs de kust. Het is echter niet te vergelijken met wat wij kennen als badstad. Voor buitenlanders die in China werken, studeren of langdurig verblijven is het echter een gewaardeerde ontspanningsplaats.

Tot: 0.047s; Tpl: 0.008s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.022s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb