En dag på kontoret

Asia » China » Shandong » Ji'Nan
November 5th 2010
Published: November 5th 2010

"Billboard""Billboard""Billboard"

Ja der blev skam gjort reklame
I går holdt Walter og jeg vores største forelæsning på Shandong Normal University. Temaet var IBM, succes i erhvervslivet og med karrieren. Ja med min karriere var der jo en del at fortælle :-), men så alligevel - for 400 universitetsstuderende så ser det jo alligevel ok ud :-)

Det var ellers vældigt underholdende. Det var en blanding af førsteårsstuderende og ældre studerende, så det var lidt savært at lægge niveauet rigtigt. For meget teoretisk stof, og de nye var koblet af, for lidt af det samme og de ældre ville kede sig - men det gjorde ikke spor:

Jeg vil gætte på at 50% forstod 25% af hvad vi sagde. Blandt de andre 50% var det 25% som faldt i søvn, og resten sad ed meget koncentrerede miner og prøvede at følge med. Kunne vi have gjort det mere simpelt? Formentlig men det er virkelig virkelig vanskeligt, når de forstår så lidt engelsk (og så gør det det jo ikke bedre, at jeg ikke taler perfekt engelsk heller - hvilket jeg prøvede at trøste dem med).

Nå men efter sigende nød de det meget, og de klappede hele tiden, når man havde sagt noget. Efter forelæsningen kom der en masse ned, som ville trykke hænder, have taget billeder og have visitkort. De er virkelig oppe at køre over sådan et par udlændinge, der kommer og besøger dem. Først og fremmest synes de bare, at det er spændende. Der sker ikke så vanvittigt meget nyt ude på campus, og mange af disse har ikke de store summer at brænde af på byture, som vores unge har.

Dernæst er de også meget bevidste om deres fremtidsudsigter. Man skulle måske tro, at Kina var mulighedernes land, men langt hovedparten af disse studerende, får vanskeligt ved at finde et kvalificeret arbejde. I hvert fald problemer med at leve op til forældrenes forventninger. Mange af dem er enebørn, og bliver presset frem af deres forældre. Det er tydeligt at de efter mellemskolen (hvor de virkeligt knokler), ser universitetet og campuslivet som en befrielse. Men ikke desto mindre har de hele tiden kravet om høje karakterer hængende over hovedet. Det betyder også, at man på et universitet som vores, ser at de unge knokler med udenadslære, så de kan bestå. Det er vanskeligt for mere progressive lærere at indføre nye eksamensformer og mere gruppearbejde. Tingene kan se anderledes ud på de virkeligt
Et billede for et billedeEt billede for et billedeEt billede for et billede

Læg mærke til tegnet. En ung kineser vil ikke fotograferes uden at lave V-tegn. Mere eller mindre... Nu begynder jeg også at gøre det, når de vil fotografere mig, som disse tre ville.
højt profilerede universiteter, men den store masse, kommer ikke igennem en fantastisk uddannelse. Ressourcerne er sparsomme, og befriet fra forældrenes overvågning og under kedelige vilkår, så bruges tiden ikke just på studeren udover terperiet op imod eksamen.

Men rent bortset fra det, så er de studerende simpelthed så søde. De er meget nysgerrige men også generte, og de vil meget gerne udnytte muligheden for at få trænet lidt engelsk. Så de prøver alt hvad de kan, og som regel lykkes det også med lidt fingersprog at få en god dialog i gang.

"jamen det var jo mig der skulle fotografere dig""jamen det var jo mig der skulle fotografere dig"
"jamen det var jo mig der skulle fotografere dig"

Ja - men nu er det altså et billede for et billede.
FædrelandskærlighedFædrelandskærlighed
Fædrelandskærlighed

I hvert fald træning til en parade...
FædrelandskærlighedFædrelandskærlighed
Fædrelandskærlighed

Man ser vitterligt ikke mange af den slags gode gamle plakater mere.
OpvarmingOpvarming
Opvarming

Her forbereder en restaurants personale sig til aftenene arbejde med at lege tik.
Når enden er godNår enden er god
Når enden er god

De fleste børn i den her alder, haqr en snedig sprække i bukserne...

Tot: 1.73s; Tpl: 0.017s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0152s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.3mb