Yangzhou - Praktische informatie

China's flag
Asia » China » Jiangsu » Yangzhou
April 11th 2007
Published: April 11th 2007

We betaalden 14Y voor de bus vanuit Zhenjiang, en deden er ongeveer een uur over. We kwamen toe in het lange afstands busstation in het zuidwesten van de stad, ver van het centrum. Wegens renovatiewerken rond het busstation was de stadsbus beter bereikbaar dan de taxi’s en stapten op bus 20.

Bij het Siwan ting stapten we af en vonden vlakbij het Hanting Hotel. Dit hoort bij een vrij nieuwe keten van moderne budgethotels.
Adres: Wenhe beilu 71, 225001 Yangzhou
Telefoon: +86 (0)514 7322 399, men sprak er wat Engels. www.hantinghotel.com de website was toen alleen in het Chinees.
Ligging: Ten noordwesten van het centraal deel van de stad, waar de meeste grote hotels liggen, op wandelafstand van het Smalle Westmeer en verschillende andere bezienswaardigheden, naast het Tiandi Hotel, tegenover Motel 168, en tegenover het Lantian Hotel.
Prijs en wat inbegrepen: 168Y voor een kleine 2-pers kamer met douchecel, westers toilet en lavabo. 8%!k(MISSING)orting indien je een klantenkaart van 28Y aankoopt. 24h/dag warm water, propere handdoeken en beddegoed, individuele verwarming en airco, electrische waterketel, TV en telefoon, breedband Internetaansluiting, in de inkomhal waren 2 computers met Internet gratis ter beschikking van de gasten. Ontbijt was mogelijk voor 10Y pp.
Persoonlijke beoordeling: Zeer goed en proper hotel, moderne design, vriendelijk personeel. Het was pas open sinds eind maart 2007. Een aanrader. Wij zijn sindsdien blijven uitkijken naar budgethotels van dit soort nieuwe hotelketens.
Praktisch: Een bushalte voor de deur (naam van de bushalte = Lantian Daxia), op wandelafstand van een aantal bezienswaardigheden. We gingen met bus 4 naar een groot grootwarenhuis. Een taxi naar het Westelijk busstation kostte 19Y.

De belangrijkste bezienswaardigheid van Yangzhou is het Smalle Westmeer (Shou Xihu, Slender Westlake). Inkom 80Y voor het Meer en de Bonsai tuin, je mag beiden bezoeken op verschillende dagen. Er is ook een combinatie ticket van 140Y voor het Meer, de Bonsai tuin, de He tuin, de Ge tuin en een boottochtje op het Meer. Men heeft er de faam van het Westmeer van Hangzhou proberen te imiteren. Er zijn daarom veel eilandjes, bruggetjes, paviljoenen en tuinen aangelegd in dit park dat een oppervlakte heeft van 30 ha. Bij het bezoek aan het Smalle Westmeer maak je eigenlijk een zeer lange wandeling langs een 4.3km lange, brede waterloop. Het begint in de stad met de Bonsai tuin, loopt dan verder in een grote Z-bocht tot aan de ingang van de Daming tempel enkele kilometers verderop. Links en rechts van het water zijn er historische prieeltjes en paviljoenen, mooie plekjes, bruggetjes, zelfs een oude tempel, in de lente zijn er overal bloesems. Je kan een boottochtje maken. Het meest Noordelijke stuk werd in de lente van 2007 gerenoveerd, hier waren ook bijna geen bezoekers meer.
Wij namen extra tijd voor de Bonsai tuin ( Pénjing Yuan ). Bij de ingang is er een typisch Chinese tuin met kunstmatige heuvel, rotsen en grotten, zelfs een watervalletje en paviljoentjes. Het park is speciaal ingericht om bonsai te tonen in verschillende tuinen. De bonsai zijn prachtig, je kan er leren wat de specifieke Yangzhou-stijl is van bonsai knippen In de voormiddag wordt er in verschillende prieeltjes spontaan gezongen en muziek gemaakt door gepensioneerden, anderen spelen schaak of discussiëren, komen taiji doen of de krant lezen. Op verschillende plaatsen zijn er oude huizen met traditionele Qing meubelen.

We bezochten de Daming Tempel die we bereikten met bus 5, en stapten af net nadat we de tempel voorbijgereden waren. Inkom was 45Y, omwille van onze studentenkaarten mochten we samen binnen met 1 ticket. De hoofdhal, de herinneringshal voor Jianzhen en de pagode zijn recent ge/herbouwd. We beklommen de pagode (5Y) om een overzicht te hebben over het Smalle Westmeer en over de oude Tang stad. De Ouyang tempel wordt gebruikt als stoffig museum, alleen de Pingshan Hall vonden we echt mooi, omwille van het mooie houtwerk en de oude meubelen. We gingen op zoek naar de 5de beste bron van China (volgens de thee-guru Lu Yu). We waren niet erg onder de indruk van de Damng tempel. Het belangrijkste hiervan is, dat de monnik Jianzhen van hieruit naar Japan vertrok, en daar een belangrijke rol had in de ontwikkeling van het (Zhen)boeddhisme.

We bezochten een stukje herbouwde muur en poort van de Tang stad. We gingen er naartoe met bus 5, vanaf de bushalte voor ons hotel en stapten 9 haltes verder af bij de Guanyin shan. In het Engels noemt deze site het "Ancient Tang city Ruins Museum", 15Y inkom. Men heeft een trap, een inkompoort, een uitkijktoren en een stuk muur opgebouwd, zoals men verondersteld dat het eruit gezien heeft, en op de plaats waar die gestaan hebben. 1 gebouw met 2 verdiepingen geeft uitleg over de vroegere stad, laat tekeningen en een maquette zien en relieken die men er gevonden heeft. Echt speciaal zijn deze niet, alleen de introductietekst is in het Engels vertaald, verder moet je maar chinees lezen, of raden wat je ziet! Vanop de uitkijktoren heb je wat zicht op de overblijfselen van de Tangmuur: een band verhoogde aarde, begroeid met struiken en bomen. Vanop de pagode van de Daming tempel heb je een veel beter overzicht. Alleen maar interessant voor geschiedenisfanaten. Ergens binnen deze Tang stad stond het paleis van keizer Yangdi uit de Sui dynastie. Hij staat bekend om de belangrijkste impuls te hebben gegeven voor het graven van het zuidelijk deel van het Grote Kanaal.

We reden met bus 5 twee haltes terug richting stad, en stapten daar af om de Han graven (Han guang ling) te bezoeken. Je kan de ingang moeilijk missen: hij is vanaf de straat zichtbaar, en monumentaal. Inkom 30Y, studenten 15Y. Er werd, bij uitzondering, een Engelstalige gids aangeboden maar alle uitleg stond hier ook vertaald in het Engels. De graven maakten grote indruk op ons. Ze zijn van Liu Xiu en zijn vrouw. Liu Xiu was tijdens de Han dynastie vazalkoning over de vazalstaat Guangling. Hij had aspiraties om keizer te worden en liet daarom alvast al maar aan een waardig graf bouwen. Het is het best bewaarde graf van dit type. Het is helemaal uit hout gemaakt, hout van 4000 jaar oude cipressen met een stevig versterkte grafkamer met kist, en een ganse woning nagebootst met woonkamer, slaapkamer, keuken, voorraadkamer, aan de buitenkant de paarden en hun stallingen. In deze tijd werden reeds houten beelden mee begraven ipv de levende bedienden. De koning lag in een jade grafgewaad, maar dit werd met de meeste andere relieken naar het museum verhuisd. Heel erg opvallend waren de grote houtblokken die de toegangen tot het graf afsloten, en in 2 richtingen verankerd zaten zodat ze niet konden verschoven worden.

We bezochten de He tuin ( He yuan), gingen er naartoe met bus 6 en betaalden 40Y inkom. Zoals vaak bleek hier de naam ‘tuin’ weer erg misleidend. Het is een enorme residentie met verschillende grote gebouwen en met ook verschillende aangelegde tuinen. Eigenlijk een grote doolhof, vol gebouwen die 2 verdiepingen hebben. Al deze gebouwen zijn zowel op de benedenverdieping als op de bovenverdieping door in het totaal 430 meter lange houten wandelgangen met elkaar verbonden. Zo bezoek je 1 tuin 2 maal ! Op de bovenverdieping waren vele kamers nog gemeubeld, zo kan je zien hoe een rijke Chinese familie die tijdelijk in Europa had geleefd als ambassadeursgezin, in China verder leefde in een traditioneel huis. Tussen de gebouwen zijn binnentuintjes vol planten en oude bomen, een vijver en rotsen.

Het stadsmuseum maakte niet veel indruk. We konden er vanaf ons hotel te voet naartoe wandelen en betaalden 12Y inkom. Het bevindt zich in het centrum van de oude Shi Kefa tempel. Aan de buitenranden wordt een interessante antiekmarkt gehouden. In de buurt van het treinstation, ver buiten de stad, zou een nieuwere afdeling van dit museum zijn, hier zou oa de houten boot liggen die in de reisgidsen vermeld staat, we gingen er echter niet naartoe. De grootste zaal bevat historische vondsten uit de stad en omgeving, in de achterste zaal draaide alles rond de gu qin, een traditioneel snaarinstrument. In 1 zijgebouw stonden 2 oude grafkisten te beschimmelen, in het andere zijgebouw kon je wat lezen over de activiteiten van Marco Polo in Yangzhou (verder geen Engelse vertalingen in dit museum).

Om toch wat sfeer op te snuiven van het Grote Kanaal gingen we een kijkje nemen op 2 plaatsen. We beklommen de Wenfeng pagode, daar kan je zien hoe het Oude Kanaal langs de stad slingert, en hoe er vanaf dit zuidelijke punt een kleine haven is van waaruit rivierschepen verder zuidwaarts vertrekken. We betaalden 10Y om de pagode te beklimmen. Ze heeft mooi versierd houtwerk aan de buitenkant, en binnenin nieuwe Boeddhabeelden in het centrum van elke verdieping. We namen vanaf ons hotel bus 315 en stapten af nadat we het oude kanaal waren overgereden (je ziet de pagode liggen), we liepen te voet naar de pagode.
Later namen we op dezelfde bushalte 1 van de vele bussen (315, 301, 4, ...) die richting Groot Kanaal gaan. Hier loopt een grote brug over het Grote Kanaal (Yangzhou Da qiao). Daar kan je de typische scheepvaart bekijken: een 10tal boten zijn aan mekaar gekoppeld tot een lange trein, en slingeren zich langs andere treinen heen.

We vertrokken vanuit het Westelijk busstation naar Xuzhou (96Y - 4u30), daar kwamen we toe in het busstation vlak naast het treinstation.

Tot: 0.353s; Tpl: 0.011s; cc: 25; qc: 134; dbt: 0.1876s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.5mb