Xuzhou - Praktische informatie

China's flag
Asia » China » Jiangsu » Xuzhou
April 16th 2007
Published: April 16th 2007

In de buurt van Xuzhou zijn op 8 locaties de graven gevonden van 12 prinsen van de vazalstaat Chu. Tot nu toe zijn er 6 van deze graven onderzocht, waarbij uitzonderlijke grafmonumenten zijn gevonden en zeer veel prachtige grafgiften.
Tijdens ons verblijf zouden deze graven en grafvondsten het belangrijkste doel voor onze bezoeken vormen.

We logeerden in het Xi er dun Hotel (Da jiu dian)
Adres: Jiefang nanlu 199, 221009 Xuzhou
Telefoon: 0... - 8385 9668 (Men spreekt er geen Engels)
Ligging: In het zuiden van de stad in de buurt van het Terracotta leger, tegenover Motel 99 en naast Ziekenhuis No4
Prijs en wat inbegrepen: 120Y voor een ruime 2-persoonskamer met ruime badkamer (douchecel, 24h/dag warm water), centrale verwarming en airco die individueel kan geregeld worden, TV en telefoon, waterketel. Geen vliegenraam.
Persoonlijke beoordeling: Ruime kamers, die zeker hun geld waard zijn, maar ze beginnen wat af te takelen. Niet helemaal vrij van kakkerlakken.
Praktisch: Er is een busstop voor de deur, een Internet aan de andere kant van het Ziekenhuis, het Museum kan te voet bereikt worden, het Terracotta leger niet. Er is een publiek badhuis op de benedenverdieping, het hotel noemt dan ook Xi er dun Hot Springs Hotel.
Waardering: 4 op 5
Naar we vernamen kan je in het spiksplinternieuwe Motel 99 logeren voor 99Y, in kleine kamertjes.

Voor onze boodschappen namen we bus 39 naar de Carrefour op de Zhongshan lu, net ten noorden van het centrale stadsplein (Pengcheng Guangchang).

De voornaamste bezienswaardigheden in Xuzhou zijn het graf van de 3de prins van de vazalstaat Chu (Han dynastie) en het Terracotta leger dat zijn graf moest beschermen. Een taxi vanaf ons hotel kostte 12Y, met bus 65 kan je er ook geraken. Beide bezienswaardigheden liggen op 400m van mekaar, maar liggen binnen dezelfde site. We betaalden 25Y inkom voor het graf en 20Y voor het Terracotta leger. Je kan tussen beiden een elektrisch karretje nemen voor 5Y, en er is een goed wandelpad, duidelijk aangegeven. De inkom tot het graf van de prins ligt vlakbij de inkom tot de site. Het is een lange, kaarsrechte gang met zijkamers. Bij het begin van de gang wordt aangegeven hoe men destijds via een verticale schacht bij het graf kon komen, en hoe de verdere horizontale gang afgesloten werd met vierkante reuze blokken in steen. De zijkamers hadden verschillende functies, oa keuken, opslagplaats, badkamer en toilet, ... Achterin de gang was dan de grafkamer met de houten kist, gelakt en ingelegd met jade. Helemaal achterin een halfafgewerkte muziekkamer.
Het Terracotta leger wordt getoond in 2 aparte gebouwen. Putten één tot en met vier waren in 1984 en 1985 ontdekt en men had er in 1985 een museum boven gebouwd: put 1 (was in april 2007 in restauratie), put 2 (normaal zichtbaar), put 3 (nog niet opgegraven) en put 4 (bijna niets in teruggevonden). De strijders zijn ongeveer 40 cm groot, de aanvoerders ongeveer 50 cm. Ze staan mooi in het gelid opgesteld, in verschillende houdingen. De hoofden zijn los van de romp gemaakt en konden bewegen. De beelden zijn niet uniform, ze hebben individuele trekken, kleding en houdingen. In de loop der tijd zijn veel van de beelden omgevallen en beschadigd en in die staat en houding waren ze nu ook te bezichtigen. Naast de vindputten was een museum uitgewerkt met heel wat displays van relieken en uitleg over Terracottalegers in het algemeen, dat van Xuzhou in het bijzonder. In de museumzalen werd erg weinig vertaald in Engels. In mei 2006 werd een "Underwater Museum" geopend: put 5 en 6 waren al snel na het opgraven volledig ondergelopen en liggen midden in een vijver / meertje. Het nieuwe gebouw isoleert de putten van het omringende water. Put 5 wordt voorgesteld alsof het nog niet opgegraven werd met enkele terracotta paarden die boven de aarde uitsteken. Voor put 6 heeft men volledig nieuwe beelden gemaakt om te tonen hoe een stuk cavalerie werd teruggevonden. Vermoedelijk is alles van beide putten verloren gegaan.

We bezochten het Han graf op de Schildpadheuvel (Guishan Hanmu). We namen vanaf ons hotel bus 39 tot aan de Carrefour en stapten in een zijstraatje bij een zij-ingang van de Carrefour over op bus 37 die daar zijn terminus heeft. Inkom 30Y.
De rotsgraven van Liu Zhu en zijn vrouw waren diep in de rotsheuvel uitgehouwen. De graven hebben geen speciale versiering, maar de gangen met zijkamers zijn verbluffend nauwkeurig gemaakt. Zowel voor de prins als voor zijn vrouw zijn verschillende kamers langs een hoofdgang uitgehouwen zodat voor elk de ‘leefsituatie’ uit het paleis werd nagebootst. De twee gangen van ongeveer 83 m lang zijn op ongeveer 30 m van elkaar uitgehouwen. Ze zijn beide perfect oost-west georiënteerd, lopen kaarsrecht en volkomen parallel. Om dat in een harde rots te kunnen presteren, moesten ze hier meer dan 2000 jaar geleden over zeer goede technieken hebben beschikt. Het graf zou vanuit twee richtingen gegraven zijn, waarbij men in het midden van de heuvel op dezelfde plaats uitkwam. Het is nog steeds een mysterie hoe men in die tijd het werk zo goed kon berekenen: op de totale lengte is de afwijking minder dan een halve cm. Behalve de grafkamer beschikt elk graf over verschillende voorraadkamers, een badkamer, een toilet en een wapenkamer. In het graf van de prins is er ook een kamer voor paarden en paardenmenners. In elke gang was de doorgang naar een volgende kamer oorspronkelijk afgegrendeld met grote blokken van 6 à 7 ton die uit de rotsen waren gehouwen. De achterste kamer (die van de prins) was ooit met 26 van dergelijke blokken afgesloten. De lichamen van de prins en zijn vrouw waren in een jaden lijkwade gehuld en in cederhouten kisten geplaatst. In het graf zijn nu wat replica van de lijkkist en van grafgiften tentoon gesteld. In het museum kan je veel van de oorspronkelijke grafgiften gezien en ook de beide lijkwaden. Die zijn nog in perfecte staat: die van de prins was gemaakt van 4248 stukjes jade, met 1576 g gouddraad aan elkaar geregen.
Het Museum voor Keizerlijke Edicten, naast het Graf, is zijn 10Y inkomgeld helemaal niet waard. Geen uitleg in het Engels.

We bezochten het Xuzhou Museum op de Heping lu, inkom 20Y, geen studentenkorting. Het museum van Xuzhou herbergt het grootste deel van de vondsten uit de Han-graven van de prinsen van Chu. Ze zijn goed uitgestald, in ruime zalen, er waren prachtige stukken bij in jade, goud, zilver, brons, aardewerk en porselein. In de zalen was er heel wat uitleg in het Engels, de belichting van de stukken was meestal goed en je mag fotograferen. De volgorde voor het bezoek aan de verschillende zalen is duidelijk aangegeven. Het was een interessant museum. In dezelfde buurt ligt het Folklore Museum en de toegang tot het Yunlongshan park.

Het Museum voor de steengravures (Xuzhou Art Gallery of stone sculpture of Han Dynasty) ligt tussen de Yunlongshan berg en het Yunlongshan meer in het zuidwesten van de stad. Een taxi vanaf ons hotel kostte 9Y. 10Y inkom. Hier was slechts een minimum aan uitleg vertaald, in slecht Engels. Het nieuwe gebouw was heel ruim en de belichting goed geslaagd zodat de stukken goed tot hun recht kwamen. Je mag er fotograferen maar zonder flits of driepoot. Op 1, max 2 uur heb je alles gezien. Op de 1ste verdieping zagen we vooral versierde wandplaten geordend volgens de functie van die platen Op de 2de verdieping werden ze vooral geordend volgens het onderwerp dat ze uitbeelden: kledij, voeding, muziek en dans, processies, mythologie .... Er was bijzonder weinig belangstelling voor dit museum, wij vonden het echter interessant.
Een 500 tal reliëfs en beelden uit meer dan 20 graven staan er mooi opgesteld, ze zijn vooral uit de Oostelijke Han dynastie, weinig of niets uit de Westelijke Han. Ze zijn ongeveer 2.000 jaar oud en de uitbeelding is nog eerder primitief. De sculpturen geven veel informatie over het dagelijkse leven, de gebruiksvoorwerpen, de gebouwen, het reizen, de feesten en ceremonies en de mythen van de samenleving uit die tijd.

We reisden verder naar Qingzhou in de provincie Shandong. De taxi naar het lange afstands busstation kostte 10Y, de bus naar Ji'nan kostte 94Y en de rit duurde 4uur30. Er was geen rechtstreekse bus mogelijk maar de overstap in Ji'nan verliep zeer vlot. Een half uur na aankomst vertrok onze bus naar Qingzhou (36Y - 2uur30). Daar kwamen we toe in het nieuwe busstation (Xin qichezhan)

Tot: 0.16s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 29; dbt: 0.1057s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb