Suzhou en Tongli - Praktische informatie

March 20th 2007
Published: March 20th 2007

Suzhou

Vervoer:
We bereikten Suzhou per bus vanuit Jiaxing. We kwamen toe in het noordelijk busstation (qiche beizhan) en namen daar een taxi naar het centrum van de oude stad (10Y vaste prijs), je kan dit ook per fietstaxi doen voor 5Y.
Vanuit dit noordelijke busstation reisden we later verder naar Wuxi (21.5Y - 1 uur). Ook hier zijn alle bussen express bussen: via autostrades rijden ze zonder stoppen recht op hun doel af.

We logeerden in het City Star Business Hotel (Chengshi zhixing shangwu jiudian)
Adres: 49 Yinguo Road (xiang), 215000 Suzhou
Telefoon: 0512 - 8210 3868
Ligging: op een zijstraat van de Renmin lu, helemaal in het centrum van de stad, vlakbij de Bank of China.
Prijs en wat inbegrepen: 180Y voor een tweepersoons- en 160Y voor een éénpersoonskamer met badkamer zonder gebreken (uitzonderlijk in China!). Goede douchecel met 24u/dag warm water, westers toilet, goede verwarming en airco, TV en telefoon, gratis breedband Internet verbinding, warm en koud mineraal water. Geen ontbijt.
Persoonlijke beoordeling: Een aanrader. Een van de beste kamers die we totnogtoe hadden in China. Goed verlicht, zeer proper, aangenaam meubilair, zeer vriendelijk personeel en erg rustig om te slapen.
Praktisch: Een grootwarenhuis, de post en de bank vlakbij. Voor de busstations en alle bezienswaardigheden moesten we de bus nemen, er was een busstop op de Renmin lu vlakbij het hotel.
Waardering: 5 op 5

Een Wumei grootwarenhuis vonden we op de Renmin lu schuin tegenover de Yinguo xiang en ook schuin tegenover de Dongwu Sichou Shangdian, op de 2de en 3de verdieping.
De Dongwu zijdeweverij ligt op de Renmin lu en heeft daar ook een fabriekswinkel. Hier en in talloze andere winkels in Suzhou kan je zijdestof en zijden kleren kopen.

We bezochten de Panmen Scenic Area (inkom 25Y), met de Panmen stadspoort en 300m stadsmuur (2500 jaar oud).
Suzhou zou in 514 voor Chr. door He Lu, vorst van de Wu-staat, gesticht zijn, compleet met stadsmuren, poorten en een gracht. Hij liet ook veel kanalen uitgraven en tuinen aanleggen en daardoor de aanzet hebben gegeven voor de latere faam van Suzhou als ‘tuinstad’. De stadsmuur en de oude poort liggen aan de achterkant van het grote park. De versterkingen om de stad tegen aanvallers over land en vanaf het water te verdedigen, waren indrukwekkend. De poort zelf leek op een kleine burcht: zowel aan de land- als aan de waterpoort waren er telkens twee deuren van bijna 20 cm dik voorzien die verticaal en heel snel konden worden neergelaten. Ongeveer 20 m verder was er telkens weer een dubbele deur, één die verticaal kon neergelaten worden en de laatste was een dikke houten deur die scharnierde. Bij een aanval kon men aanvankelijk de buitenste twee deuren open laten om deze daarna snel te laten zakken zodat een deel van de aanvallers opgesloten zat en deze soldaten langs vier zijden konden worden bestookt. Zowel de toegang langs het water als via het land kon op die manier als ‘fuik’ gebruikt worden als de stad werd aangevallen. Vanop de poort kan je de Wumen boogbrug zien die even oud is als de stadspoort. In dit park staat ook de Ruigang pagode (6Y om ze te beklimmen) die 1000 jaar oud is, en er zijn heel wat paviljoenen en een mooie tuin heraangelegd. Voor goede foto's van de poort kom je best in de voormiddag.

We bezochten de Ou yuan, de tuin van het koppel. Die zou volgens de reisgidsen nog erg rustig zijn en dezelfde elementen bevatten als zijn beter gekende grote broers. Hij viel ons echter nogal tegen: klein, minder mooi dan bvb de Tuisi yuan in Tongli, en vol toergroepen. Geen aanrader. Inkom is 20Y in hoogseizoen 15Y in laagseizoen, voor groepen van meer dan 10 pers is er een gratis Chineestalige (!) gids, sluit al om 5 uur. We namen op de Renmin lu bus 112 richting zuiden, tot de Xiang Men en liepen dan een stukje te voet noordwaarts door een oude woonwijk met kleine huisjes.

Na het bezoek aan de tuin maakten we een wandeling langs de stadsmuur. Deze hele zone is als een mooi park aangelegd langs de noordwestelijke kant van de stadsgracht. Zeer aangenaam om in te wandelen bij mooi weer. We reden vanaf de Dongbei jie met bus 305 terug naar ons hotel.

Tongli

Tongli is ook een "waterdorp", dit bezochten we vanuit Suzhou. Het was het interessantste van de 3, met de meeste bezienswaardigheden, en we hadden er te weinig tijd om alles te zien in 1 daguitstap.
De bus kostte 8Y en was gratis als je voor het instappen je inkom ticket van 80Y al betaalde. Wij namen de bus vanuit de nieuwe vertrekhal in het noordelijk busstation van Suzhou, maar je kan hem ook nemen vanuit het treinstation. Tussen Suzhou en Wujiang rijdt de bus langs het Grote Kanaal, wat je de mogelijkheid biedt om wat van het drukke verkeer op dit deel van het Kanaal te zien.
Bij aankomst in het busstation van Tongli liepen we rechts de grote straat op om dan de eerste straat rechts in te slaan. Zo kom je bij een grote inkomboog waar je niet kan ontsnappen aan de ticket controleurs, ook niet in de week en buiten het toeristisch seizoen! Blijf nog even rechtdoor lopen tot je bij het eerste kanaaltje komt. Van hieruit waaieren straten en kanaaltjes uit over het oude stadsgedeelte.
Wij bezochten: de Tuisi yuan (tuin), de Gengle Hall, de Pearl Pagode tuin en we aten op een buitenterrasje bij de 3 bruggen (opgepast: de thee die je bij je eten drinkt kost 30Y per persoon!). We vonden alles mooi en aangenaam.
De Gengle Hall was tussen 1885 en 1887 door een bekende schilder ontworpen in opdracht van Ren Lansheng, een opperbevelhebber van het leger op rust. Hij moest steenrijk zijn geweest want het aantal binnenpleinen met gebouwen er rond was niet te tellen, een ware doolhof. Gebouwen en meubilair vielen hier erg op: prachtige houten tafels, stoelen en kasten met hier en daar porseleinen vazen, kamerschermen en schilderijen.
De Pearl Pagode tuin was een heel domein met zelfs een eigen aanlegkade aan een kanaal. De residentie dateerde van de Ming dynastie (1368 à 1616) en had oorspronkelijk 52 vertrekken.

Tot: 0.078s; Tpl: 0.016s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.0449s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb