Blogg fra Michael


Advertisement
China's flag
Asia » China » Jiangsu » Changzhou
January 22nd 2014
Published: January 22nd 2014
Edit Blog Post

Jeg fant ut at jeg også måtte komme med noen ord i bloggen. Etter å ha reist litt rundt i Kina må jeg faktisk si at det er mye her som imponerer meg veldig. Kina er jo liksom kopiens land og det er sikkert riktig, men når kineserne kopierer så forbedrer de alt og gjør ting mye større.

I går tok vi toget fra Changzhou til Suzhou, vi tog «bullit train» altså lyntoget. Stasjonene er så store at man kan plassere terminalbygget på Gardermoen inne i stasjonsbygningene og hypermoderne og utrolig effektive. Togene kommer og går på sekundet, (akkurat som NSB) dessuten er alt så rent og ryddig. (Gjelder selvfølgelig ikke i bakgatene da). Men at Kina har ett kjempe forurensingsproblem merker vi ganske godt både med smog, men ikke minst alle kullkraftverk som man ser når man kjører tog. Bare ett lite kullkraftverk spyr ut ufattelige mengder svart røyk og det er tusenvis av dem. Ellers virker det som de er veldig beviste å forsøke å få ned utslippene i de større byene. Det er bare El skutere og nesten alle taxier går på gass.

Det sies at når kineserne bygger skyskrapere så bygger de en etasje om dagen. Stemmer det må de ha funnet opp en ny type betong for at den skal kunne «brenne» så fort og bygningen ikke skal kollapse før det er ferdig. Og det forundrer meg ikke, for her tror jeg alt er mulig.

Nå høres det sikkert ut som om jeg har tenkt å flytte hit for å gjøre kineser av meg, men det fikk jeg ikke med meg Marit på.

Ellers har vi det bra, spiser veldig MYE god kinesisk mat (men jeg må innrømme at jeg er litt lei ris og grønsaker til frokost hver dag) Men, men vi er i Kina og får ta det som det er. Jeg må si meg enig med Christina: det er mye kinesere her. Det kryr bokstavelig talt med mennesker overalt. Vi er aldri alene foruten på hotel rommet. Ellers er Kina ett land der man faktisk føler seg veldig trygg overalt. Menneskene er veldig hyggelige, men nesten ingen prater engelsk så det går mye på kroppsspråk. Her i Changzhou er det nesten ingen utlendinger så vi er veldig eksotiske. De stirrer oss opp i ansiktet hele tiden. I går skulle jeg på toalettet på togstasjonen og stilte meg opp langs «pissrenna» og hva skjer da, jo da stiller det seg en kineser på hver side av meg og kikker ned på mine edlere deler. Antagelig for å se om jeg er «normalt» utstyr eller om jeg går rundt med ett uhyre mellom beina. Ganske spesielt i alle fall.

I dag vet vi ikke helt hva vi skal finne på, men muligens se på en Pagoda som visstnok skal være verdens høyeste trekonstruksjon.

Advertisement



Tot: 0.101s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 31; dbt: 0.0767s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb