Kuulapään kuivakuppaus.

China's flag
Asia » China » Jiangsu » Changshu
January 22nd 2013
Published: January 22nd 2013

Otin tänään pitkään himoitsemani kuivakuppauksen.

Kiinassa kuppaus on ollut noin 3000 vuoden ajan yksi tärkeistä perinteisistä hoitomuodoista. Kuppaajat ovat siellä nykyään tavallisesti sairaaloissa tai klinikoilla työskenteleviä lääkäreitä. Kuppaamiseen voidaan käyttää eläimen sarvia, onttoja bambupaloja, keramiikka-, lasi- tai -muovikuppeja. Kuppiin muodostetaan alipaine liekin avulla. Bambukuppeja käytettäessä alipaine saadaan keittämällä niitä ensin yrttikeitoksessa. Kupit kiinnitetään tietyille kehon pisteille (ns. akupunktiopisteet) siten, että alipaineen tuottama imuvaikutus aktivoi veren ja imunesteen virtausta.

Perinteisessä kiinalaisessa lääkinnässä kuppausta käytetään hoidettaessa hengitysteiden vaivoja kuten vilustuminen, keuhkokuume ja keuhkoputkentulehdus. Sillä hoidetaan myös selkä-, niska-, hartia- ja muita lihaskipuja. Vaivojen katsotaan johtuvan qi- eli energiavirran tukoksista kehossa. Kuppauksella pyritään akupisteiden kautta avaamaan tukokset meridiaaneissa., (Wikipedia)

Loistavan selkähieronnan jälkeen huomasin hinnastossa kuppauksen. Hintakin oli sopivat kaksi ja puoli euroa, joten pyysin sitä hierojalta. Aluksi se vastasi, että se on mahdotonta ja osoitti mun karvaisia käsivarsia. Jos karvat jää kupin reunojen väliin, niin kuppiin ei synny alipainetta. Lopulta oli pakko näyttää sille mun selkää, että en mä nyt ihan niin apina ole ja että selka on karvavapaa alue. Sitten se lähti hihitellen hakemaan tarvikkeita.

Kuppaus kesti noin kymmenen minuuttia. Mustelmat olivat mulle pieni pettymys koska ne olivat niin haaleat, mutta kuppaaja kyllä kehui lopputulosta loistavaksi, jäi kyllä vähän epäselväksi mikä siinä oli niin hyvää. Ehkä mä nousen huomenna sängystä uutena miehenä qi-virrat suorastaan kuohuten.

12th February 2013

jullin kuppaus
Jees. itekin oon ollut tollasessa hoidossa, en tiiä, joku tuttu vimma sinne aina vaan vetää...ja energiatasot saa aina nousemaan...

Tot: 0.084s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0506s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb