Liping - Praktische informatie

China's flag
Asia » China » Guizhou » Liping
February 21st 2007
Published: February 21st 2007

We logeerden in het Liping Hotel (Liping Da jiudian).
Adres: Fu Min North Road, 557300 The new area Beimen, Liping
Telefoon: 0855 - 6210 666
Ligging: op 2 à 300m van het nieuwe busstation in het Noordwesten van de stad.
Prijs en wat inbegrepen: We betaalden 138Y voor een tweepersoonskamer met een modern uitgeruste badkamer (bad en douchegordijn, 24h/dag warm water), airco en verwarming, TV en telefoon, mineraal koud en warm water, chinees ontbijtbuffet inbegrepen.
Persoonlijke beoordeling: een aanrader: driesterrenhotel, erg luxueus voor zo een klein provinciestadje. Zeer proper onderhouden, defecten worden onmiddellijk hersteld ook op zondag, erg vriendelijk personeel maar men spreekt er geen Engels.
Praktisch: Zeer goed gelegen voor al je verplaatsingen, het stadscentrum kan je te voet bereiken. 2 Internetbars bij het busstation, Internet in het hotel voor 5Y/uur. Goed en betaalbaar restaurant in het hotel. We konden onze grote bagage gratis in bewaring geven tijdens onze tocht naar de dorpen.
Waardering: 5 op 5

De toeristische dienst (Luyou ju) te Liping was moeilijk te vinden, op een zuidelijk zijstraatje van de Pingjie, de hoofdstraat van Liping, helemaal achterin links een trap omhoog. 1 jongeman sprak wat Engels en kon ons helpen. In het Liping Hotel lag een Chineestalige brochure met alle bekende data van Festivals die in het ganse Liping district gepland waren rond Chinees Nieuwjaar.
Er zijn 2 supermarkten op de Ping jie: één bij het begin van de straat en één op de kruising met de oude stadsstraat.
Geld wisselen kan niet in Liping, maar je kan wel geld afhalen met de ATM automaat van de Industrial and Commercial Bank of China op de Pingjie. In datzelfde kantoor kan je ook vliegtuigtiketten kopen van Liping naar Guiyang en van Liping naar Guilin.
Er is ook een postkantoor op de Pingjie, en grote hotels.

In het nieuwe busstation van Liping (Nieuwe stadsdeel in het Noordwesten) namen we een rechtstreekse bus naar Zhaoxing. Die bussen rijden frequent, ze doen er 2 a 3 uur over en kosten 20Y Ook dit is een bochtige weg door een mooi berglandschap.

We maakten vanuit Liping een uitstap naar de natuurlijke brug (Tian sheng qiao) die ligt in een natuurgebied (Bo jun he jing qu), je betaalt 15Y inkom voor het natuurgebied. Je kan het bereiken met een bus die vertrekt vanaf het nieuwe busstation van Liping richting Gaotun (4.5Y). Men laat je dan afstappen bij een kruispunt en wijst de weg aan die naar de inkompoort van het natuurpark leidt. Dit is op zichzelf al een mooie wandeling in een stille natuur. De volledige wandeling en het traject door het domein zijn gebetonneerd en/of geplaveid, je kan niet verloren lopen. Je ziet onderweg ook 2 waterwielen. De natuurlijke brug is enorm groot (haalde het Guiness Book of Records) en is indrukwekkend. Een natuurfenomeen dat kan concurreren met Nieuw-Zeeland, maar dat totaal onbekend is en waar geen mens komt.

Tot: 2.584s; Tpl: 0.04s; cc: 29; qc: 131; dbt: 0.0856s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.7mb