Fietsen, toeters en bellen

China's flag
Asia » China » Guangxi » Guilin
August 5th 2012
Published: August 6th 2012

Zondagmorgen 5 augustus. Op reis lijkt een eeuw een week en Hángzhōu ligt alweer ver achter ons, zeker na onze korte 'vakantie' in Yángshuò. We zijn net vertrokken in de trein naar Kunming waar we morgenochtend aankomen. We zijn dan ruim 3000 treinkilometers verwijderd van Peking.

Terug naar dinsdagavond 24 juli. Langs eindeloze nieuwe flatwijken komt de bus aan in Hangzhou. We pakken de taxi naar het prima West Lake Youth Hostel, dat aan de beboste zuidkant van het grote West Lake ligt, vlakbij een hoge pagode. De volgende ochtend gaan we gelijk treintickets naar Xi'an of Guìlín boeken. Omdat veel Chinezen ook vrij zijn zit alles vol en kunnen we geen soft of hard sleepers krijgen, noch soft seats: alleen hard seats zijn er nog... We balen enorm en besluiten ons een treinreis te besparen door de omrit voor twee dagen Xi'an over te slaan. We kopen kaartjes voor de hard seat donderdagnachttrein naar Guilin - dat wordt 20 uur afzien : ( wel goed voor ons budget ; )

De rest van de dag fietsen we door het park om het meer heen, overal veel Chinezen, tempeltjes en prachtige en geurende lotusvijvers. Aan een kant van het meer zie je de stad, verder alleen beboste heuvels met pagodes. Het meer vol bootjes en langs de kant worden fotosessies gemaakt van jonge bruidsparen in gehuurde outfits. Aan de stadskant zijn alle dure westerse merken te vinden en kost een cafe latte rustig 5 euro.'s Avonds lopen we door een lange winkelstraat met gerestaureerde oude houten huizen. Hier zijn veel Chinese medicijnwinkels te vinden in prachtige, oude, naar kruiden geurende zalen met zware donkere houten balken, waar de wortels, dierenbotten en paddestoelen mooi zijn uitgestald. We eten wat bij een hippe Chinese fastfoodketen, maar het eten is zo vies dat we alles laten staan en onszelf alsnog verwennen met een heerlijke kip die in klei is gebakken. In het donker zien we met led's verlichte vliegers die net op ufo's lijken.

Donderdagochtend fietsen we de heuvels in over de Longjing weg, voor theeliefhebbers vast bekend van de exclusieve groene thee! Tussen de bossen staan theeplantages en we bezoeken het mooie theemuseum waar we alles ontdekken over de oorspronkelijke grote theeboom, het ontstaan van de Chinese theecultuur, theepoeder en -koek, groene, zwarte, witte en oolong thee (onze favoriet)! Ook mogen we vier thee's proeven, waaronder het theebolletje dat transformeert in een mooie bloem. We weerstaan de verleiding en zachte druk om een potje thee te kopen vanaf tien euro... Na een lange fietsklim zijn we in een dorpje boven aan de heuvel en dalen we door de theevelden af over een keienpad tussen grote platanen, dat regelmatig onderbroken wordt door beekjes. Wat is het hier mooi en geen mens te zien!

Die avond zitten we op onze backpacks in een gigantische wachtruimte vol duizenden Chinezen te wachten op de trein. De hard seats zijn okee al staan ze vast in 90 graden positie. We zitten naast elkaar met een aardige Chinese vrouw en meisje tegenover ons. We kunnen niet echt communiceren maar ze delen wel Chinese snoepjes met ons, voor onze zoute drop passen ze... Aan de andere kant van het gangpad zijn zes stoelen. Miek slaapt half, ik niet echt met een rechte rug en verwonder me aan de fantasierijkheid en gebrek aan hygiëne waarmee de Chinezen een lekkere slaappositie weten te vinden: tegen de wc of vuilnisbak, tussen de banken, op de grond met hoofd op stoel, op de stoel met hoofd tegen tafeltje, etc. Het meisje tegenover me heeft het met de schouder van de haar onbekende buurvrouw beter voor elkaar. Aan elke treinreis komt een eind en drie uur later dan gepland staan we vrijdagmiddag in Guilin.

Backstreet Backpackers heeft grote doubles in Chinese sferen. Bijslapen, lekker eten en rondwandelen in de winkelstraten van deze moderne stad met als enige aantrekkingskracht de steile kalkheuvels die erin staan. Elke heuvel is omgetoverd in park met trappen, vogelkooien en tempels. Zaterdagochtend huren we weer fietsen, beklimmen zo'n heuvel en proberen tevergeefs de route van de lonely planet te volgen naar een duizend jaar oud dorpje. Bij de tourist info kennen ze het hele dorp niet en krijgen we de route over de snelweg op papier... Het is heet en het hele dorp kan ons gestolen worden dus we gaan zwemmen in de Li rivier!

Op aanraden van het hostel laten we de fietsen aan onze kant van de rivier staan, vlakbij het hostel. We pakken een bootje van een stokoud vrouwtje naar de overkant. Hier staan tentjes op een grindstrand, wij droppen slippers en een tas met t-shirts en broek vlakbij een Chinese dame. Je raadt het al: op een onbewaakte seconde zijn de tas en slippers verdwenen. Zoeken in het park erachter levert niets op, de meeste Chinezen snappen ons niet en halen lachend hun schouders op. We zien nu pas de kluisjes die in de schaduw van de tenten staan... Het begint te gieten en er steken geen bootjes meer de rivier over. Alles wat we overhebben is toch al nat dus we zwemmen naar de overkant waar een tweede nare verrassing wacht - de fietsen zijn weg!

Het medeleven van het hostel is van korte duur en ze willen dat we nieuwe fietsen kopen a 800 yen per stuk (100 euro). Hun voorstel is dat we twee nieuwe fietsen kopen en die dan als gestolen opgeven bij de politie voor de verzekering - leuk geprobeerd maar nee. Die verantwoordelijkheid is ons vantevoren niet gemeld en ook staat er niets op ons ontvangstbewijs dus we gaan niet akkoord. Met de dame van het hostel als niet geheel objectieve tolk zitten we vervolgens ruim vier uur op het politiebureau. Wij willen horen wie de fietsen moet betalen en twee politiereports voor de verzekering. Het hostel wil cash zien. De vriendelijke agent spreekt tien woorden Engels, keuvelt uren in het Chinees met de hosteldame maar doet zijn best voor ons. Het hostel mag niet ons paspoort vasthouden en hij stelt voor de schade 50/50 te splitten. Iedereen gaat uiteindelijk akkoord en de dame van het hostel vertrekt met cash en een report van de fietsen.

Wij komen erachter dat ze niets over onze tas met kleding heeft verteld en met veel moeite leggen we uit dat we twee keer zijn bestolen: 'bag' en 'bike'... De agent staat erop dat hij een gecombineerd rapport maakt dat ónze fietsen en tas gestolen zijn op een plek. Hiervoor moet hij wel het systeem saboteren en dat kost 100 yen. Wij blijven herhalen dat we niet willen betalen voor een vals report en gewoon een report van de tas willen en een kopie van de door ons gehuurde fietsen. Hij zegt toe morgen zijn best voor ons te doen, gefrustreerd druipen wij af.

Zondag moeten we uit het hostel, droppen onze backpacks in een ander hostel en vertrekken we met kleine rugtas uit het ons slechtgezinde Guilin. Op naar de 'Dragon's backbone rijstterassen'! Tegen de toeristenstroom in gaan we naar het authentieke kleine dorpje Dàzhài en vinden zo een slaapplek in een van de prachtige traditionele houten huizen. Hier woont de Yao minority en in vele eeuwen zijn de omliggende heuvels omgetoverd in rijstterrassen, honderden boven elkaar met slim irrigatiesysteem! Ons huis ligt aan een beek en heeft hier ook een terras en heerlijke menukaart waar we twee grote vissen krijgen als lunch. Door de rijstvelden, kruidentuinen en bossen hiken we, begeleid door twee honden, naar de Golden Buddha peak met geweldig uitzicht over de hele vallei. 's Avonds drinken we lokaal bier met een paar Nederlanders en Fransen.

Maandag doen we een trekking van vijf uur door de rijstterrassen en langs verschillende mooie minority dorpjes. We komen bijna niemand tegen behalve enkele Zhuang dames die graag rijst voor je willen koken of tegen betaling hun lange haar willen afwikkelen voor de foto - Zhuang dames knippen hun haar nooit en wikkelen het haar, dat tot aan hun enkelskomt, op hun hoofd. De omgeving is echt supermooi. We eindigen in het veel toerististischer dorp Ping'an waar we een bus terug pakken naar Guilin.

Op aanraden van de receptioniste van het hostel gaan we naar een hotpot restaurant vol locals. We krijgen een koperen pot met twee delen: een met een soort groentenbouillon, de ander met een duivels mengsel... We bestellen veel te veel: een berg paddestoelen, groenten, beef en lam en minstens tien verse sauzen. Even laten koken en mmmhhh wat is dat lekker! En heet! Deng de agent heeft onze reports en komt deze in burger persoonlijk naar ons hostel brengen! Hij neemt een Chinees/Hollands geëmigreerde vriend mee die na drie jaar graag weer eens Nederlands praat. Een vriendelijke vent met paardenstaart en missende tand. Toevallig blijkt hij Engelse les te geven aan enkele medewerksters van het hostel. We geven ze een biertje en het wordt nog gezelig ook. Deng wil morgen met ons gaan stappen in ons volgende reisdoel Yangshuo...

Vandaag een gave tour! Twee uur varen we op een plastic bamboo raft over de Li rivier. Deze gaat dwars door het bijzondere landschap met alle kalkheuvels, het doet ons denken aan de landversie van Halong Bay in Vietnam, bekend van James Bond? Een aantal jaar geleden is hier een luchtballon met Nederlanders verongelukt, luchtballonnen zijn nu niet meer toegestaan. Op het water wemelt het van de rafts met gekleurd zonnescherm, een vrolijke boel dus. De loopafstand naar ons hostel net buiten Yangshuo onderschatten we en er is een hoosbui dus we komen zeiknat aan bij het Tripper Carpe Diem hostel. Door de onweer is er een stroomstoring dus we eten Chinees bij kaarslicht... Deng laat niet meer van zich horen.

1 augustus.. Prima hostel voor een nachtje maar de komende drie dagen gaan we naar de Giggling Tree! Een sfeervol hostel in een door Nederlanders gerestaureerde boerderij in de rijstvelden. Met een gezellige binnenplaats, terrassen en schaduw onder de grote oude boom. Op tien minuten lopen kun je zwemmen in een rustige zijtak van de Yulong rivier. Annemiek heeft ervoor gezorgd dat onze kamer is versierd met slingers en ballonnen en onder de boom eten we appeltaart met een verjaardagskaarsje - ik voel me helemaal jarig : ) Jullie bedankt voor alle felicitaties! Facebook kun je in China niet rechtstreeks op, maar in mijn mail heb ik wel alle posts kunnen lezen.

We huren drie dagen fietsen en verkennen de prachtige omgeving van de Li en Yulong rivieren met behulp van een leuke fotoroute. We beklimmen Moon hill, met een enorm gat door de berg, en nemen het geheime pad tot aan de top. Slikken van de opgehangen honden op de lokale markt en zielige katjes in manden. We drinken koude melkthee onder de bomen aan de oude dragon bridge. Hierdoor komen honderden bamboo rafts wat een kleurrijk beeld oplevert: watergevechten tussen Chinezen, een dikke Chinees die met stoel en camera in het water kiepert, een Chinese bruid die met natte trouwjurk vol algen van haar raft stapt en een groep Djoser Nederlanders die hier tussendoor zwemt. Het meisje dat de bar runt ziet Miek krabben aan haar 30 plus muggenbulten op haar been (vreemd genoeg zitten ze bij mij allemaal op mn voeten) en komt met een doeltreffend antikriebel smeersel - tijgerbalsem! Ook lijkt het lokale flesje antimuggen vloeistof beter te werken dan ons 40%!d(MISSING)eet vergif?!

We zwemmen, eten, borrelen en kaarten in het hostel met de andere gasten (75%!N(MISSING)ederlanders hier.., waaronder veel gezinnen) en het leuke personeel: iedereen smelt voor de vrolijke en knappe Lucy. Eric, een oud collega van me is hier ook met z'n gezin, een Deens stel tippen we airbnb.com en helpen we om voor 75 euro per nacht een jacht te boeken in de haven van Hong Kong! Zelf stoeien we met onze volgende bestemming Kunming, waar we zondag heen willen. Alleen hard seats over en dure vliegtickets. Vrijdag komen er ineens hard sleepers vrij maar die moeten we zelf met paspoort gaan halen in Guilin, dat is anderhalf uur hier vandaan! We ontdekken de Chinese VVV die tegen betaling zelfs soft sleepers kunnen regelen...wat een uitkomst!

Met de Nederlanders Resi en Marc gaan we fietsen op zaterdag. Eerst door het drukke en chaotisch toeterende Yangshuo waar we flink tegengas geven met onze fietsbellen, daarna door de dorpjes met kleine rijstvelden, groentetuinen en waterbuffels in beken. Zwemmen in de Li rivier terwijl een jongen zijn buffel naast ons 'uitlaat' in het water om af te koelen. In een eettent aan de rivier worden we overtuigd om op een raft terug te gaan wat een leuke tocht oplevert. De Giggling Tree was vol en alle vier slapen we onze laatste nacht in Yangshuo in een brak hostel in een vieze steeg aan de extreem drukke uitgaansstraat West Street. Back to backpacking!

Zaterdagavond dus mooi om daar op z'n Chinees te stappen. Met nog een NL en Duits stel eten we en gaan een van de vele clubs in, 'Gossip'. Een blikje bier kost hier 5 euro en op de loungebanken zitten foute Chinezen met net iets te mooie meisjes. De Chinezen dagen ons uit om handje te drukken en bier te atten... Wij moeten om 7 uur alweer de bus pakken naar het treinstation dus liggen om 1 uur op een veel te klein bed. De valse karaoke onder ons is gelukkig gestopt. Om vier uur probeert een dronken Chinees tevergeefs de kamer van Marc en Resi in te komen...Marc foetert hem uit.

Bepakt en bezakt gaan we om 6:45 uur naar beneden - paniek! We moeten het hostel uit en de deur is aan de binnenkant vastgemaakt met een groot kettingslot! Geen sleutel te vinden, Miek belt met de telefoon op de bar de eigenares die wel sorry sorry zegt maar geen oplossing biedt. Uiteindelijk weten we in welke kamer een hotelmedewerker slaapt. Die trekken we dronken uit zijn slaap (stond hij vannacht niet voor de deur van onze buren?) maar hij is de sleutel kwijt. Shit! We zijn hem erg dankbaar als hij met een schroevendraaier de deurhendel losschroeft en we buiten staan. Bapao's van een straatstalletje als ontbijt.

Het is nu alweer 16 uur in onze luxe soft sleeper. We hebben dit keer een zak vol eten mee en hebben net een bak beef noodles naar binnen geslurpt. Die bak kost 50 cent en is verplicht treinvoedsel. Ik heb nog nooit zo'n groot verschil gezien tussen het plaatje op de bak en de inhoud, maar het is een prima soepje. In elke wagon kun je kokend water tappen voor je thee of noodles. Buiten regent het al de hele dag - prima! Zo filmpje kijken. Morgen in Kunming wordt een regeldag. Zondag verloopt ons Chinese visum. We willen naar India maar hoe komen we zover van het Indiase consulaat aan een visum? Eerst dure vlucht naar Nepal en daar visum regelen? Of is voor dat geld alsnog een tocht door Tibet te regelen?

Onze volgende uitdaging... Sorry voor de lengte, groeten!

Miek & Esteban

PS. Verhalen schrijven gaat goed op de Ipad als we onderweg zijn of als het regent, zoals nu. Plaatsen van een update kan in de meeste hostels met wifi, behalve in de afgelegen dorpjes. Foto's plaatsen is een ander verhaal want dat gaat niet via de Ipad en de leencomputers zijn meestal in het Chinees en staan niet altijd toe dat het uploadprogrammaatje wordt geinstalleerd. Ook wil onze reisblog titels en foto's nog wel eens door elkaar halen...

7th August 2012

Een week van jullie in China levert een maand aan normale NL avonturen op.. Geniet er heel erg van! Balen van die tas, maar goed, het is ook weer lichter sjouwen..(on the bright side)?
9th August 2012

Wat een top verhalen...
Hoi beide! Ik droom helemaal weg bij de mooie verhalen. Wat een onwijs gave reis zeg, ik wil,ook naar china! Gr Jeroen.
15th August 2012

Agent Deng is een koning!
Keep on writing, ik lach me kapot met jullie belevenissen, ook allemaal erg herkenbaar met de situaties die ik tegenkom met mijn werk in China. Have fun en hopelijk inmiddels ergens in de Himalaya. Nog een tip daar, koop wat cordyceps sinensis (in Chinees: dong chong xia cao (冬蟲夏草) means worm in the winter, [turns to] plant in the summer) niet goedkoop (60 CNY/gram) maar wel spannende -rups wordt paddestoel is goed voor alles traditioneel geneesmiddel- voor in de thee. Stoere Lobby heeft het inmiddels ook al geprobeerd ;)

Tot: 0.099s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 57; dbt: 0.0591s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb