De wereld vanuit China

Asia » China » Guangdong » Guangzhou
March 15th 2014
Published: March 15th 2014

Het Internet
Google en Facebook zijn verboden. Deze worden geblokkeerd door een grote firewall van de overheid, die wel eens de Chinese muur van het internet wordt genoemd. Het internet is dan ook vrij traag als je websites wilt bekijken van buiten China. Maar binnen China is het internet snel. Ik kijk elk avond HD films direct van het internet.

Nieuws en politiek
Afgelopen week was het jaarlijkse bijeenkomst van het parlement van China. De regering legt dan het beleid uit voor het komend jaar. Wat me opviel is dat ik geen toespraak van de president van China, Xi Jinping, heb gehoord. Je ziet de president wel praten maar de nieuwslezer vat de boodschap samen voor de kijkers. In Nederland is de populariteit van een politicus gekoppeld aan hoe goed hij/zij overtuigend kan spreken. Je zou ook kunnen zeggen dat in China het nog meer over de inhoud gaat dan hoe goed een politicus kan praten.

Het is duidelijk dat de staat alle media controleert. Ik ben er niet voor, maar afgelopen heeft dit systeem wel zo'n voordeel laten zien. Een groep Oeigoeren, een moslim minderheid in China, heeft een bloedbad aangericht op een station met rond de 30 doden en nog veel meer gewonden. In het westen zou alle gruwelijke foto's direct op het internet te zien zijn. In China heeft de overheid alle beelden op de sociaal media verboden. Beelden maken emoties los en vergroot de kans op vergelding. De Chinese overheid heeft dit voorkomen.

In het westen spreekt men dan al snel dat het beleid van China richting de Moslim minderheid heeft gefaald. In Chinese ogen worden de minderheden juist voorgetrokken. Ze worden voorgetrokken voor universiteit plaatsen en het een-kind-beleid geldt niet voor hen. Dat sommige moslims zo radicaal zijn, komt door het westen. Vroeger pleegden ze in China helemaal geen aanslagen. Maar de laatste jaren worden deze ideeën geëxporteerd vanuit Afghanistan en Pakistan waar China aangrenst.

Oekraïne
Ik stoor me aan hoe de westerse regeringen bezig zijn met Oekraïne. Ik ben niet voor wat Putin aan het doen is. Vaak wordt gesproken dat Tibet en Taiwan onafhankelijk moet worden van China als de meerderheid dat wil. Maar nu wil de meerderheid van het eiland Krim aansluiting bij Rusland en het westen zegt dan dat dit niet mag en onrechtmatig is. Het westen houdt een dubbele moraal op na wanneer het uitkomt.

Tot: 0.07s; Tpl: 0.008s; cc: 7; qc: 39; dbt: 0.0289s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb