Guangzhou


Advertisement
China's flag
Asia » China » Guangdong » Guangzhou
August 4th 2007
Published: August 6th 2007
Edit Blog Post

De fleste fik forhaabenlig laest at vi paa en eller anden maade var havnet i Guangzhou. Pga. flere dage paa vaerelset med en daarlig Claus, blev vi der i 9 dage. De forloeb som foelgende:

1. dag
Vi ankom om aftenen og fandt det hotel vi havde booket paa nettet.

2. dag
Vi fandt et dyrt vaskeri, men da vi ikke selv orkede at vaske saa maatte vi bare betale (100Y for 15stk toej samt diverse undertoj)
Var bl.a. paa nettet for at finde et andet hotel, da vi af principsag ikke ville forlaenge opholdet paa dette hotel.

3. dag
Op, hente vasketoej og afsted til det andet hotel. Lidt problemer med at finde det da vi ikke havde de kinisiske tegn. dog havde vi et billede af hotellet hvor dets navn stod, og efter noget tid og en del opkald fandt taximandet det.

Vi gik en tur ned til Perlefloden som ligger ca en halv times gaagang fra hotellet.

4.og 5. dag
Begge dage stod vi op og spiste morgenmadsbuffet paa hotellet. 10Y/person men den ene var gratis. Paa dag 4 tog jeg dog den op paa vaerelset til Claus.
laa paa vaerelset hele dagen. Leise var dog ude for at koebe mad, frugt, yougurt og drikkevarer. Alt sammen kunne faes paa den anden side af gaden, saa det gav ikke den vilde sightseeing.

6. dag
Claus spenderede igen det meste af dagen paa vaerelset. Denne dag gik jeg (Leise) dog ud for at shoppe lidt - ville bl.a. kigge paa selskabskjoler, da der ikke langt fra floden ligger et helt omraade med brudekjoler og selskabskjoler. Det skal forresten siges at ALT i kina ligger i 'omraader': et omraade kun med badevaerelsesudstyr, et kun med roer, et kun med skabe osv. osv.
Paa vejen blev der selvfoelgelig kigget paa forretninger. jeg var ogsaa inde i et lille center. Her var der igen en 'bod' med haar-ting og de spurte om de skulle saette mit haar. Dette havde set andre stoerre og mindre pigere faet gjort, og takkede ja da de sagde at det kun kostede hvad jeg tog med/de satte i. Hun satte en FLOT frisurer, med ca 7 fine klemmer fortil og et stort hvidt glimtende flot bagtil. Det blev ca 650Y! og hun begynder at tage prismaerket af det store spaende og en anden skriver regning... nej nej nej.... ok, hvad koster de smaa spaender saa? 15Y stykket! AGH! men havde det skidt med at tage det hele ud, viste ikkelige hvad kotumen var her. Det endte med at jeg havde tre smaa klemmer i haaret...

Klokken blev mere end forventet inden jeg naede kjoleomraadet, og jeg havde sagt til Claus jeg ville komme hjem med frokost. Jeg ringede derfor til ham paa hotellet fra en 'public telefon'. og vi aftalte at jeg bare skulle kigge nu jeg var der, og han ville klare sig ( havde jo ogsaa et forraad af diverse ting fra de sidste par dage)

Jeg naaede at proeve tre kjoler og saa loeb sveden af mig i bogstavligste forstand.... Jeg maa lige naevne at der er omkring 33 grader midt paa dagen og 25 om natten. Jeg maatte kapitulere, og gik i stedet over et lille steak-restaurant, vi tidligere havde set en menu fra. Her koebte jeg bl.a. en steak-beef med pebber sauce menu til Claus, og saa i en taxi og hjem til hotellet med alt maden.

Det blev en succes!

Om aftenen gik Claus med ned for at hente mad og vand. Det var helt rart at vise ham de steder jeg nu havde vaeret mange gange de sidste par dage, samt personerne som jeg var i kontakt med; hvem gjorde hvad, hvad koebte jeg hvor, hvem kunne engelsk, de smaa ting jeg havde studset/grinnet/undret mig over osv osv. Aftensmaden bragte vi paa hotellet.

7. dag
Stod op og spiste morgenmadsbuffet paa hotellet. Denne gang skulle vi dog betale for os begge. "this activity have ended".

Herefter lidt paa nettet paa hotellets gratis net (kun een pc). og saa ud for at se Mausoleum
Det var stort og flot. Der var en udstilling med keramiske hovedpuder (vel pga. deres haar opsatser), den oprindelige grav og en udstilling der viser fundene i graven. Alt er ogsaa beskrevet paa engelsk og med evt. illustrationer - laekkert og saa kostede indgangen kun 5Y (studierabat paa 50%!)(MISSING). Blandt fundene var der bl.a. en Jade-dragt til kongen bestaaende af ca. 2271 stk smaa jadestykker - det skulle give ham evigt liv. Der var ogsaa en hel del 'Jade-discs' hvad det saa end er for noget.

Herfra over i 'Orkidehaven'. Der var dog ingen orkideer - maaske pga aarstiden? Vi havde koebt indgang inkl. en the-cermoni.

Vi gik lidt rundt i haven, som var rigtig flot og hyggelig (minus at den laa lige ved en vej)

Derefter taxi hjemad, men stopper paa vejen da vi har set et skomarked og da Claus mangler paene sko.
Det viser sig at vaere et engros-omraade, men vi fandt dog et par rigtig fine til 80Y. Derefter finder vi et IBM-case til 35Y og lidt nips til nogle af pigerne derhjemme. Der er alt muligt der saelges i dette omraade, bl.a. ogsaa poser!

Vi gaar over og spiser paa 'steak-house' og derefter hjem og i seng.

8.dag
Startede dagen med havregroed og kjoleshopping, vi fandt en rigtig fin en, men hun havde den kun hjmme i hvid og raahvid, og den skulle evt. bruges til et bryllup - OEV, men Claus synes godt man kunne , og jeg haabede, saa vi koebte den og ville saa gaa hjem og 'spoerge mor'. Derefter paa '1920' og spise frokost.

Her spildte baade Leise og Claus paa toejet (dog primaert Leise - dumt), og jeg Leise ville gerne ligge lidt. (havde lidt ondt i halsen). Vi ender paa netcafe, hvor jeg spurgte mor der desvaerre bekraeftede at raahvid heller ikke gaar til et bryllup.
Tilbage til kjolemarkedet - TAK CLAUS! og fandt en anden. Her haabede jeg at hun fangede at jeg ville proeve den blaa i morgen naar den kom hjem, og ellers tage den lyseroede, som jeg proevede. Lidt elektronikmarked til Claus, som han fandt ved det foerste besoeg paa kjolemarkedet. Han fik bl.a. Die Hard 4.

Vi gik tilbage til hotellet og fik mad paa den lokale. Jeg (Leise) pegede paa nogle andre mad, som vi havde gjordt det foer, men fik denne gang fisk - OEV. "nudler og Chik-chik (=chicken=kylling) tak". Saa Twister, og Rambo I i TV og sov.

9. dag
I dag sov jeg (leise) laenge og Claus matte vaekke mig da han havde ligget vaagen i en time (kl ca. 11). Baade Claus og jeg hoster og snotter helt vildt. Tror det er pga. hedeboelgen paa ca. 36 grader om dagen kombineret med is kold AC i bl.a. taxis der goer det.

Vi fik toast og banan paa vaerelset til morgenmad (de havde ikke 'jam' i det lokale supermarked og naar 'den engelsk-talende' ikke engang forstod 'bread' og vi havde glemt paloren, opgav vi syltetoejet)

Vi hentede de bestilte kjoler til Leise og endte med at spise 'sandwich' paa '1920'. Derefter ud og se Shamian-oen, som er en oe der i starten af 1500-tallet blev beboet af franskmaend og britter. Det var en hyggelig lille oe.

Hjem og stegte ris paa den lokale. Herefter ned til Perlefloden for at se den 'by night'. Det var en hyggelig aften

PS: billederne ligger under "Saa er vi her? - i guangzhou"

Advertisement



Tot: 0.149s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0619s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb