Bezoek aan de Chuxi Tulou cluster.

China's flag
Asia » China » Fujian » Yongding
July 18th 2008
Published: August 10th 2008

Vrijdag 18 juli.

Met privé busje vertrokken we voor een tweede verkenning van de Hakka woningen namelijk deze van de Chuxi groep. Met vlaggen langs de weg werden we verwelkomd.
We beklommen eerst 351 trappen om van op een hoogte van 600 meter het overzicht van het Hakka dorp te bewonderen. Het is de residentie van de Xu clan, bevat ronde, rechthoekige, vierkante en zeshoekige tulou’s gebouwd gedurende de Ming- en de Qing dynastie en in moderne tijden.
Stromend water, bruggetjes, stenen voetpaden zijn in harmonie met de terrassen, groene bergen, blauwe lucht en wolken.
In april 1989 werd de aanvraag ingediend om deze tulou’s aan de lijst van het culturele werelderfgoed toe te voegen en sinds 2006 is het een beschermd gebied. Twee weken voor ons vertrek naar Fujian werden de tulou’s van de Hakka inderdaad onderdeel van het culturele werelderfgoed.
De groep heeft 5 grote ronde, 3 grote vierkante tulou’s en nog een 12-tal kleinere aarden gebouwen. Al de gebouwen dragen de naam Qing, = huldigen, vieren wat de gastvrije natuur weerspiegelt.

Yinqing lou: 1795, rond, 1 ring met 4 verdiepingen
Gengqing lou: 1849, rond, 1 ring met 4 verdiepingen, bijgebouwen op middenkoer
Jiqing lou: 1404-1423, ingericht als museum.

Voordelen van ronde tulou’s
We ontdekten in een tekst nog een ander voordeel van de ronde tulou.
De hemel is rond (de aarde is vierkant), de ronde vorm moet dus wel mysterieuze kwaliteiten hebben.

Museum is verspreid over 4 verdiepingen

4 - cultuur in de streek van Yongding
3 - kalligrafie en fotografie van Hakka woningen
2 - Oorspong van de familienamen van de Hakka
1 - Bouw en folklore

In verschillende kamers van het gelijkvloers (1e verdieping in China) maken we kennis met de bouw, houtsnijwerk, pottenbakken, keramiek, volksmuziek, juwelen, poppentheater, huwelijksceremonie (in 6 stappen, telkens met gepaste kledij), handel (de 16de van elke maand heeft er een feest plaats ter ere van de God van de Rijkdom), bar (drinken van rijstwijn heeft alleen voordelen: goed voor de hersenen, smeert de keel, voedt het lichaam, activeert de nieren), waarzeggerij, fengshui (bij de bouw van een huis moet men immers rekening houden met waterkwaliteit, aardmagnetisme, windkracht, …), school (niets is zo belangrijk als studeren en zo te slagen in het examen van ambtenaar), kleding (moet eenvoudig, degelijk en, praktisch zijn - is vooral blauw omdat er ter plaatse veel indigoplanten geteeld werden), ontsnapping (op één plaats is de muur slechts 20 cm dik in plaats van 1,60 meter - zit verborgen achter een kast - deze plaats is alleen gekend door het hoofd van de clan en enkele ouderen - hierlangs kan men bij gevaar ontsnappen), medicijnen en kruiden, benodigdheden om het veld te bewerken, geld (het eerste bankbriefje, het kleinste bankbriefje, schelpen, munten van verschillende keizers), wapens, tabak (kweek en bewerking), opiumgebruik, gokspelen, realis (?) (onder andere seksuele voorlichting en meer …).

Eén verdieping hoger maken we kennis met de familienamen van de Hakka: er zijn juist 177 verschillende familienamen. Elke Hakka kent graag de oorsprong en de betekenis van zijn naam.
Top 6: Li, Wang, Zhang, Chen, Yang, Lin.
De familienaam wordt vaak langs de mannelijke kant doorgegeven soms echter ook langs de vrouwelijke kant.

De naam Yongding betekent ‘Vrede voor altijd’.

Shenqing lou, rechthoekig, 1799
Yongqing lou: als tempel ingericht, men vereert er meerdere Goden
Fanqing lou, rechthoekig, 1949
Huaqing lou, zeer kleine tulou, 1829
Fuqing lou, ovaal 1849 (inkomhal = verzamelplaats van de bewoners, er werd heel wat getaterd).

Al deze tulou’s worden nog effectief bewoond. We zien de Hakka in hun dagelijkse bezigheden (wassen, eten bereiden, slapen, spelende kinderen, neerhofdieren lopen rond of zitten in kooien). Buiten het dorp zagen we de rijstteelt vanaf omploegen van akkertjes met behulp van waterbuffels, uitplanten, wieden, geoogste percelen.
Laatste tulou Shanqing lou werd in 1978 met steun van de Chinese overheid en vooral overzeese Chinezen gebouwd, heeft slechts 1 ring met 3 verdiepingen en geen gebouwen op de binnenkoer.
Een Chinees, inwoner van Singapore, verhuurt er kamers, toonde ons de douches, audio-video kamer, computer en internet kamer, maar had geen goed woord over voor de plaatselijke Chinezen en vooral de plaatselijke overheid.
Een nakend onweer maakte een einde aan ons bezoek en heeft een tropisch karakter gekregen.

Verslaggever: Tante Gerda.

Tot: 0.14s; Tpl: 0.015s; cc: 10; qc: 52; dbt: 0.0647s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb