O DUVARINIZ VIZ GELIR BIZE

Published: October 9th 2014

BEIJING-BADALİNG

GUN 4 GUNLERDEN CUMA
Kahvaltıdan sonra otobüsümüz bizi almağa geldi.
Burada bir noktayı ilave etmem gerekir. Mesleğimiz gereği, otobüste bulunan tüm arkadaşlarım otomotivci ve Yurdumun en iyi servisçileri ile beraberim.
Otobüsümüz bir Çin otobüsü ve galiba aktarma organlarında bir sorun yaşıyor.
Siz artık bu şöförün talihsizliğini düşünebiliyormusunuz ?
Araç içinde küçük bir görüş ayrılığı doğdu ...ustalarımızın bir kısmı kam milindeki aşınma oranını sesten ortaya koymağa çalışırken bir kısmı-kamber kaster ayarlarında ki titreşimlerde yoğunlaştı ..
Rehber kim olduğumuzu bilmediği için ortalama Türk insanının otomotiv ve mekanik bilgisine inanamadı.
Ben bozmadım ve bunun normal olduğunu söyledim..
Rehberin ağzı açıldı ve bir daha kapanmadı...
Bu tartışmanın tek faydası, korkunç trafiğin farkına bile varmadan Çin seddi'ne varmış olmamız.
Bugün büyük gün.... zira yaşamımda çok görmeyi arzu ettiğim Çin seddi nihayet karşımda.
Bizi karşılayan yeni rehbere bende bir set'te oturuyorum dedim.
Yüzüme boş boş baktı.Anlatması uzun sürer diye konuyu üstelemedim.
Çin Seddi, Çin'in kuzeybatısı boyunca uzanır.
Dünyanın en uzun savunma duvarıdır. Kalıntıları Po Hay körfezinde deniz kıyısında başlar.
Pekin'in kuzeyinden geçerek batıya yönelir ve Huang-Ho nehrini ikiye bölerek güneybatıya uzanır.
Gobi Çölü'nün güneyinden batıya yönelerek devam
eder.
Çin'in Savaşan Beylikler döneminde (M.Ö.403 M.Ö.221), Çin seddinin temeli, 20 den fazla ayrı ayrı krallık tarafından atılmıştı.
Chu, Qi, Yan, Wei, Han, Zhao, Qin Krallıkları birbirinden korumak için sınırlarında ilk setleri inşa ettiler.
Qin,Zhao,Yan kralıkları ise XiongNu, DongHu, LinHu, LouFa 'ın saldırılarını durdurmak ve ülkenin kuzey sınırlarını koruma amacıyla inşa ettiler.
Çin'in ilk İmparatoru Qin Shi Huang, burayı boydan boya aşılmaz bir savunma duvarıyla kapatmaya karar verdi.
Bu devasa inşaata girişmekteki amacı konusunda tarihçiler farklı görüşler sürmüşlerdir.

Bunlardan bazıları:

1-Ülkenin sınırlarını başta Hiung-nu olmak üzere kuzeyden Çin'e karşı Türk boylarının saldırısına karşı savunmak.

2-Uzun savaşlar sonunda yıktığı beyliklerin esir düşen yöneticilerini sürgün ve ağır işe sürerek cezalandırmak.

3-Ülkeden kaçısları önlemek.(nufus azalır diye korkuyorlar zahir )

4-Ülkenin tek yönetim altında birleştiğini içeriye ve dışarıya göstermek.

Qin Shi Huang M.Ö. 221 yılında daha önceki krallıkların yaptırdığı duvarları birleştirerek uzattı.
M.Ö. 3. yüzyıldan M.S. 17. yüzyıla kadar Çinliler seddi uzatmaya devam etmişlerdir. Seddi onaran ve savunma amaçlı kullanan son hanedan Ming Hanedanı (1368-1644) olmuştur.
Seddin yıkılmış olan kısımlarıyla birlikte uzunluğu 6.400 kilometreyi bulur.
Bugün ayakta duran kısım Ming Hanedanı devrinden kalan 2.500 kilometrelik
settir. Ancak asıl inşaat, M. Ö. 221 ile M. S. 608 yılları arasında yapılmıştır.
Seddin kalınlık ve yüksekliği yer yer değişir.
Sanılanın aksine Çin seddinin tamamı tuğlalardan oluşmaz.
Bazı yerleri çok zayıf, kuvvetsiz maddelerden yapılmıştır ve bu duvarlar çok kısadır.
Bu zayıf duvarların amacı devleti saldırılardan korumak değil kaçak düşmanı yavaşlatmaktır.
Genellikle duvarın yüksekliği 4-6 metre, taban kalınlığı 7 metre ve üst kalınlığı ise 6 metre civarındadır.
Kalın olan yerlerin üzerinde atlar ve arabalar gidebilmektedir.
Kalın duvarlar boyunca siperlik ve okçu delikleri vardır.
200 metrede bir gözetleme kulesi veya kale ve 9 kilometrede bir fener kulesi bulunur. Duvar üzerinde, yer yer saray ve tapınaklara da rastlanır.
Bazı yerlerde setler, kademeli savunmaya imkân verecek şekilde birkaç sıra halinde yapılmıştır.
Ay'dan görülüyor gibi bazı yalanlar olsada siz itibar etmeyiniz.
Bu tarihî yapı, 7 Temmuz 2007 tarihinde, Dünyanın Yeni Yedi Harikası'ndan biri olarak seçilmiştir.
Kuruluş tarihi daha önce belirttiğim gibi MÖ 221 İnşaatında 3 milyon insan ölmüş ama Çin nüfusunda bunun kıymet-i harbiyesi yok.
Bir milyon (1.000.000 ) kulesi var.... her kulede her an minimum 3 nöbetçi varmış .Matematik diyor ki hiç bir
şey olmazsa duvarda 3 milyon (3.000.000 ) Çinli bekliyor
.Kimleri bekliyor ?
Azgın Türkleri... rehber öyle diyor..
Ben bir türlü konuyu kavrayamıyorum.
O tarihte olsak olsak 200.000 kişi ya varız ya yokuz...
Abartıyorum ama olsun.
Bunun 100.000 i kadın olsa 40.000 çocuk ve yaşlı olsa eli silah tutan en kabasından 60.000 Türk var.
Yani bu çinliler normal olarak kaleden attıkları tükürükle bizi boğar..
Nasıl oluyor da her baharda bizimkiler Çin vizesi almış gibi elini kolunu sallaya sallaya bu duvarları aşıyorlar..talanlarını yapıyorlar...hatunlarını araklıyorlar ve geri dönüyorlar..
Bu "orantısız güç" kullanımına dayanamayan Çinliler, duvarı büyütmüşler de büyütmüşler..
Bu söylediklerime rehberden tutarlı bir yanıt alamıyorum...
Şaka bir yana sanıyorum ki Çin hükümdarlarının çözmek mecburiyetinde kaldıkları bir istihdam sorunu var.
Türkler bahane..
Ama rehberi, "2500 yıl sonra yine geldik haaa" diye korkutuyoruz.
Otobüsler, genelde yoldan tasarruf etmek için settin görüldüğü ilk durakta duruyorlar .Biz uyanık Türkler olarak daha ileride Ba da ling'e gitmek istiyoruz.
Orada Duvar daha müthiş fotoğraflar veriyor..
Dediler ki tepeye varanlara madalya veriliyormuş..
Duvarın eğimi anlatılır gibi değil üstelik bir sürü yerde merdiven falan da yok..
Hava açık fakat zehir gibi soğuk..Hem terliyorsunuz hem de
soluklandığınızda ter üzerinizde donuyor.Kalpte bir sıkıntı varsa denemeyiniz .Ama yukarı varınca manzara muhteşem.
Tepede Nazım Hocamı hatırladım:
O duvar
O duvarınız
Vız gelir bize
Vııııızzzzzz....
Bakır bile olmayan bir şilt verdiler tepede...
Çin gelecek yıl olimpiyatlara katılıyor.
Biz de "kazanmak değil katılmak mühim diyerek" madalyamızı aldık.
Tekrar düze inince herhalde tarihteki olaylardan hıncını almak isteyen bir satıcı ordusu, üzerimize saldırdı.
Satıcının 120 dolar istediğine 3 dolar verdik o bile üzerimizde kaldı.
Gerisini hesap ediniz.
Rehber bizi Mine (Cloisonne) yapılan bir fabrikaya getirdi.
İşte bu güzel.
Yapımı korkunç göz nuru ve el emeği isteyen bir iş.
Fiyatları ucuz değil fakat hala göreceli olarak erişilebilir .
İleride çok değer kazanacağından en küçük bir kuşkum yok.
Müthiş işler yapılıyor.
Baş mine işleyicisini cam bir odaya koymuşlar..Yiyecek falan atmayalım diye..
Ustalar 20 yılda gözlerini kaybediyorlar...Görülecek bir şey..
Turla giderseniz mutlaka götürüyorlar...adres veremiyorum
Ayrıldıktan sonra sıra şimdi Yazlık Saray'da....60 m lik bir tepe ve önünde Kunming gölü olan bu saray 2.9 km2 üstüne kurulmuştur..
2.2 km 2 lik göl, el yapımı suni bir göldür..
Kazımı sırasında elde edilen hafriyat ile 60 m yüksekliğinde bir tepe elde edilmiştir.
Lavoisier yine
haklı çıktı...
Saray iki ciddi saldırı görmüştür.
1860 yılında bugün Libya'da aynı yöntemi izleyen Fransız-İngiliz hırsız çetesi o dönemde Sarayı soyup soğana çevirmişler..
Bu mühim değil de daha sonra bu iki ülke hem bize hem de Çinlilere demokrasi dersleri ..insan hakları ...batı kültürü vb zırvalar sunmaktan utanmayacak..
işte burada kopuyorum....
Bu kadarla bitmiyor 1900 yılında 8 müttefik ülke ( o zaman Nato yoktu ) bir olup Çine tekrar saldıracak ve sarayı tekrar soyacaklardır.
Bu soyguna katılan ülkeleri sayalım Italya,Fransa,Almanya,(Avusturya/Macaristan),İngiltere,Japonya ,Rusya ve ABD...
Nasıl ekip tanıdık mı ?
Sizin içiniz fesat be ...İnanmayacaksınız ama gerekçe ne biliyormusunuz ?
"Emperyalizme ve Hristiyanlık propagandasına bozulan Çin milliyetçiliğine haddini bildirmek"..
Kısaca gerekçe Çinlilerin "yeterin ulan" demiş olmaları...
Şimdi burası Unesco'nun dünya mirası listesinde .
Ben olsam bu çete üyesi ülke vatandaşlarını bu saraya almam ama Turizmin yüzü suyu hürmetine adamlar hala bunları kabul ediyorlar.
Burası aynı zamanda Pekin halkı için dinlence alanı bizim Ankara'daki gençlik parkının güzeli ve büyüğü...yalnız burada mangal yapmak yasaktır.
Sarayın etrafında turist kapanları kurulmuş.
Bizi ünlü bir kültür incisi üreten şirkete götürdüler. Adres şöyle :
Güzel şeyler var .
Dükkan havalı duruyor fakat bizim takım sallamadı ve
pazarlığa başladı.
Normal olarak 18:00 de dukkan kapanıyor.
Diğer turistleri dışarı çıkarıp bizleri içeride bıraktılar ( izolasyon hamlesi )..kıran kırana pazarlıklar sonunda bizimkiler memnundu onlar nasıldı bilemiyorum.
Gidecekseniz geç gidiniz ve akşam pazarına kalınız.Faydası var.
Artık hava karardı ve otele dönme vakti geldi.
Odada biraz oyalanıp yemeğe yandaki lokantalardan birine gittik.
Lokantanın girişinde bayağı büyük bir havuz var ve canlı bir fok havuz içinde bir oraya bir buraya yüzüyor.
Hemen laübali olduk.
Bu bizim Yaşar'ın akrabası.
Biz konuşmaya başlayınca hemen empati kurdu..
Her halde bu lokantaya gelen hiç kimse bu hayvanla bu denli ilgilenmemiştir.
Neler yaptı anlatamam.
Hayvana bir küşayiş geldi.
İçeri girince garson'a onu ısmarladık ...şaşırdı ve şaka olduğunu anlamayarak bu akşam servis yapamayacağını belirtti.
Ben ce mizah duyguları biraz sönük veya biz yüzlerinden hiç bir şey anlamıyoruz..
Yemekten sonra yine çok yakın bir cafeye gittik.
Bir şişe Chivas ısmarlayınca etraftaki tüm çinlilerin karizması bir anda söndü.
Burada insandan bol bir şey yok ama bu sipariş sonunda kişi başına iki garson düşmeğe başladı.
Biraz gevezelik ettik ve sonunda yakın olan otele yürüdük ...yorulmuşuz...

Tot: 0.5s; Tpl: 0.018s; cc: 7; qc: 46; dbt: 0.2458s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb