Beijing ruler, ass (fra www.lindis.sprayblogg.no i 2006)


Advertisement
China's flag
Asia » China » Beijing » Tian'anmen
February 2nd 2006
Published: January 13th 2016
Edit Blog Post


Beijing ruler, ass



Ja, da var jeg paa plass. Paa samme internettkafeen som sist ogsaa, voettoeoeoeoeoe!

I dag ankom jeg byen. Og jeg ble selvsagt lurt med ein einaste gong. No shuttle. Vilt dyr taxi. Og jeg som trodde jeg var verdensvant. Men det kan ikke bekreftes. Denne jenta har ikke laert noen verdens ting. Og all kinesisken min er borte. MEN! Og hoer. Jeg har truffet en gutt i dag. Og vi ble kjaerester Ihvertfall sa han at han elsket meg. Endelig! Han maatte riktignok slaa opp i ordboken og lete i hundre minutter, foer han fant ut ordene han lette etter.
Hvem han er? En restauranteier, selvsagt. Det er alltid de jeg blir venner med de foerste dagene. Siden jeg ikke snakker med saa mange. Hele restaurantfolket snudde seg mot meg. HANGUA! (Koreansk) Og alle snakker og babler om meg. Foer de stormer bort til meg, og blar i boekene mine, og finner setninger i parloerboken de gjerne vil spoerre om eller faa svar paa. DET synes jeg er saa fint naar jeg er ute og spiser alene i Kina. Det hadde jeg glemt. Hohoo, ass.

Men altsaa. Jeg er ikke paa klager'n. Selvsagt.

Jeg gikk og gikk i dag. Men kulden satte en stopper for det, og jeg maatte til slutt gi opp. Inn i taxien med meg. Taxisjaafoeren og jeg hadde en fin samtale om bygninger vi kjoerte forbi. Og endelig kom jeg frem til den himmelske fredsplass. Fantastico. Himmelsk. Det gikk en iling gjennom kroppen min. Det var som om jeg var her i gaar. Men det er faktisk to aar siden, ja! Plutselig foelte jeg meg hjemme. Helt til kulden satte en stopper, og rev av meg nesen. Nesten. Rosa, kan du si. Fra naa av, kan alle kalle meg grisen. Men bare derfor.

Tenkte jeg skulle paa Kung Fu-show i kveld. Men siden jeg satt og snakket med restaurantfolket, kom jeg meg ikke til forestillingen i tide. Men det er en ny dag i morgen. Jeg var ikke i tvil om at jeg skulle paa muren i morgen. Men etter aa ha opplevd den insaine kulden, maa jeg nesten handle en termos og et skjerf, foer jeg legger ut paa den salige reise. Gleder meg. Ikke til aa handle.

Fyrverkeri hvor enn jeg gaar. Det merkes at det er nyttaar i Kina. Deres kalender gaar etter maanen, og faller derfor paa skiftet januar/februar. Saanne roede lyktelampegreier overalt, og om 2 uker, ender festiviteten. Haaper jeg faar med meg den.

Ellers lo jeg for meg selv da jeg skulle krysse den brede gaten til Den himmelske fredsplassen. Jeg saa gatelyset. Det var i ferd med aa bli roedt, saa jeg begynte aa spurte paa fortauet, mot gaten. En dvergefamilie paa fire gjorde det samme. De loep halvveis ut gaten. Saa ble det roedt. Og alle; i takt, ryggeloepte tilbake til fortauet. Haha. Hehe. Sikkert ikke saa goey aa lese det, som det faktisk var. Jeg ler ogsaa for meg selv akkurat naa. Hun damen som eier internettkafeen jeg sitter paa, har snakket i telefonen hele tiden jeg har sittet her. Og alt hun sier er "aah....aaah...aah....aaaah".

Nei, naa gidder jeg ikke skrive mer. Men hei og hallo. Bilder kommer etterhvert, tror jeg.
PS> W'o bu hu'i shu-o zh-ong w'en. De smaa tegna skulle gjerne statt over bokstavene de staar foran, men det er jo umulig aa skrive paa kinesisk her. Argh, assa.
Sviiiiiiiiiiiiiiiiiiip!

Advertisement



Tot: 0.224s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 45; dbt: 0.0843s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb