ReissuVihko

January 7th 2012
Published: January 7th 2012

Be-king!!

Päästiin näppärästi Shanghaista pikajunalla noin viidessä tunnissa. Juna-asemalla meinas olla vähän säätöö, kun kaikki aikataulut oli näillä paikallisilla koukeroilla. Metrot vie hyvin näissä suurkaupungeissa paikasta toiseen eikä sen suhteen oo ollu ongelmia. Väen paljous vaan ihmetyttää, vaikka sen on tiedostanutkin. Joka nurkalla ja joka nurkan takana on mitä kummallisinta vedonlyöntiä tai pikkuravintolaa.

Nyt ollaan siis pyöritty täällä Pekingin ytimessä pari päivää. Tänään käytiin taivaallisen rauhan aukiolla, jossa rauhaa piti yllä satoja tyhjää toimittavia poliiseja. Varmaan neljännes torin populasta oli eriarvosia tai eri uniformuun sonnustautuneita isänmaan sankareita. Ihmisiä on kyllä muutenkin täällä työllistettynä vähän turhiin virkoihin, jos asiaa katselee näin suomalaisen silmistä. Kahvilassa voi hyvin toisen työntekijän kahvin tekemistä kattella kolme neljäkin kollegaa. Aukiolla varmaan viisi ihmistä putsasi luudilla lunta yhdestä paikasta, jäljellä enää noin 1000 neliömetriä..Paikallisten pitämiä pikku pytinkiravintoloita on paljon ja paljon niiden tarjoamista herkuista on vielä maisteltava. Huomena mennään joko hot potille (ns liha-kasvisfondue) tai ravintolaan jonka pöydistä löytyy omat minigrillit kasviksia ja lihaa varten. Ollaan maisteltu jo dim sumeja, jotka on taikinanyyttiin piilotettuja herkkuja höyrytettynä. Menuissa on onneks hyvin ollu kuvia, jos tekstit ei oo englanniks ollu, mut eiköhän me viä tästä rohkeemmin etitä yllätyksiä. Huomena pitäs mennä sellaselle food marketille, jossa meille eilen jo tarjottiin grillattua sammakkoo vartaassa. Oltiin vaan vähän vellihousuja, mut siis ryhdistäydytään tästä ja kerrotaan kokeneempina lisää.

Ydinkeskustan pääkaduilta lähtee haarautuu paljon eri tyylisiä ”hutongeja”, jotka on ns. vanhan kiinan aikaan rakennettuja kujia. Kaikilla näillä pätkillä on omat vaihtelevat tunnelmansa vaihtelevine valaistuksineen, ravintoloineen ja katukojuineen. Ne tuntuu olevan osa sitä aitoa paikallisten suurkaupunkikiinaa ilman länsimaalaista markkinointihömpötystä.

Yllättävän vähän ollaan törmätty ns. ärsyttävään kaupustelumeininkiin. Kielletyssä kaupungissa, joka jatku taivaallisen rauhan aukiolta, törmäs kyllä monenmoiseen lapun ja hepenen tyrkyttäjään, mut muuten ollaan saatu olla rauhassa. Kielletyn kaupungin temppelit oli vaikuttavia. Tän mestan on siis rakennuttanu kiinan keisarit ittelleen ja vasta dynastioiden murtumisen jälkeen (1912) perusjampat on päässy sinne pällisteleen. Temppeleiden ja koko kokonaisuuden kattelu oli vaikuttavaa ja avartavaa sinänsä. Kaikkee ihmiset onkin aikanaan saanu aikaan. Mut se ajatus mikä oikeestaan heräs, hienoo toki että näin mahtavia monumentteja saadaan kummastella, mutta siis mitä isommat pytingit ihmiset toistensa käskyttäminä on rakentanut, sitä enemmän ihmiset on uhrannut omia elämiään vain näiden pytinkien rakentamiseen. Hurjaa, mutta meidän tulee vaan nauttia ja kunnioittaa toisten elämäntyötä –maanantaina kiinan muureille J

Wu tang-Wu martWu tang-Wu mart
Wu tang-Wu mart

Käytiin ettiin pojille vähän tuliaisia

9th January 2012

Kiinasta
Hei Simo ja Linda! Rauhaisaa Suamalaista ja Kiinalaista Uutta vuotta! Kielletyt kaupungit ja taivaallisen rauhan aukiot näyttää edelleen tutuilta, Maokin paikoillaan. Muutoin on Bekingi tainnut muuttua vuodesta 1991 (20 v. sitten...). Silloin hankimme polkupyörät, joilla siellä kuljettiin, eipä paljon muita kulkuneuvoja silloisessa ekologiseselta näyttävässä ihannekaupungissa näkynytkään. Nyt ne leveät pyöräkaistat taitaa olla autoille varattuja? Pyörät jäi sinne Bekingiin, kun niiden toimitus olis ollut niin kallista, jos satutte ne löytämään, niin ottakaa käyttöön vaan! Samoin tuota mao-takkiani olisin voinut lainata, kun talvi näkyy sielläkin olevan, ehkä nuo mao-takitkin on käyny siellä nykyisin harvinaisemmiksi. Hyvää loppumatkaa! Make ja muut maalaiset

Tot: 0.043s; Tpl: 0.016s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.0113s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb