Even wat 'schooluitleg' voor de toeristen. Please give me $1 to go to school...


Advertisement
Cambodia's flag
Asia » Cambodia » North » Siem Reap
September 2nd 2012
Published: September 2nd 2012
Edit Blog Post

Tijdens het regenseizoen lopen er enorm veel bedelende kinderen rondom de tempels. In het regenseizoen hebben de kinderen geen school want dan hebben ze 2 maanden schoolvakantie. Een kindje vroeg aan mij geld toen we een tempel bezochten. Hij smeekte en zaagde de oren van mijn lijf 'Sir (een miss dat kennen ze hier niet, man of vrouw iedereen is Sir) give me $1 please' 'Only $1 for my school'. De kinderen zijn verplicht het geld aan hun ouders te geven en worden terug de straat op gestuurd. Dit gebeurd ook tijdens het hoogseizoen hier. De kinderen niks geven is de oplossing WANT dan gaan ze tijdens het hoogseizoen helemaal niet naar school. Een school kost 1000 riel per kind voor een halve dag school (hangt af van school tot school voor of namiddag). In de halve dag dat ze 'vrij' zijn hebben ze meestal extra lessen zoals fysica, wiskunde, Engelse of Franse lessen, aardrijkskunde, economie enz (de kinderen van het lager onderwijs volgen vooral Engelse lessen). Een extra 1000 riel per kind om de extra lessen te betalen. Een kind met goede educatie kost de ouders 2000 riel per kind per dag.

Dus ik zei tegen dat manneke 'je hebt helemaal geen school nu want het is vakantie voor jou, je moet spelen en niet bedelen'.(De scholen beginnen op 1 september). Het kind was helemaal de kluts kwijt 'hoe weet jij dat was zijn antwoord'. En ik zei: ik ken nog kindjes in Cambodia hoor! Dank aan meneer Kunn zijn kinderen die perfect Engels spraken en een ganse uitleg deden over hun 'leven als kind in Cambodia'. Uiteraard waren zei veel meer gewoon kind dan de straatkinderen.
Enfin, het leven zit niet eerlijk in elkaar. Op dat moment gaf de kleine me een brede glimlach en toonde hij trots wat er tussen de stenen verstopt zat 'een kikker'!
Het ventje en zijn broer kregen nog een kauwgom van me en zwaaiden me achterna.



Jan liep op dat moment naar me toe en dan probeerde hij weer 'Sir , give me $1 for my school'. K'zei tegen dat kind:” Ola, toon nog een keer de verstopte kikker “en voilà het $1 verhaal was hij vergeten.

Ieder jaar komen er 3 miljoen toeristen vanuit de ganse wereld de werelderfgoed tempels bezoeken, dus het is er altijd enorm druk. Sta vroeg op op de meest toeristische tempels te bezichtigen. Zodra het zonnetje hoog staat is het behoorlijk warm. Tussen de 35 en 40°C is normaal. En neem genoeg grote liter flessen water mee. Het kost daar enorm veel om een klein flesje water te kopen. $1,5 is daar gewoon. Voor $1,5 kan het bedelende 3 volledige dagen naar school (maar daarvoor wordt het geld niet gebruikt). Als je wél organisaties wil steunen voor weeskinderen, scholen of NGO organisaties in Siem Reap raden we je aan om op voorhand 'research' of opzoekingen te doen. Kinderen zijn geen toeristische attractie.

Als je dan toch een weeshuis of school wil sponsoren. Koop dan dingen die de kinderen echt nodig hebben en geef geen geld want je weet nooit waar het geld terechtkomt. Schoomateriaal, speelgoed, geneesmiddelen, luizenshampoo & zepen, handdoeken, kledij, schoenen, ballen, kinderfietsen, sportmateriaal, rijstzakken,...

Advertisement



Tot: 0.064s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 16; dbt: 0.0459s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb