Historiallisia kivikasoja viidakossa

Asia » Cambodia » North » Siem Reap
January 4th 2007
Published: January 11th 2007

Matkalla kohti Angkor WatiaMatkalla kohti Angkor WatiaMatkalla kohti Angkor Watia

Alue on niin laaja, etta on turha haaveilla kavelevansa paikasta toiseen. Vuokraamme siis paivaksi skootterin varustettuna perakarrylla...
Edellisen paivan pienimuotoisten vastoinkaymisten ei voinut antaa haitata liian kauaa, joten jo seuraavana aamuna lahdimme heti seitseman jalkeen vaantamaan itsellemme paivaksi moottoripyorariksaa eli suomeksi sanottua skootteria, jonka peraan on kiinnitetty kahdella tai neljalla istuimella varustettu pieni katettu perakarry. Ensiksi kysyimme hintaa eraan hotellin edessa seisoneelta riksa-kuskiryhmalta, joiden hinta oli 15 USD. Kun hieman naureskelimme hintaa, niin kuskit innoissaan nayttamaan ajoneuvoihinsa kiinnitettyja laminoituja taskuja sanoen "fixed price" eli suomeksi: ala tinkaa. No me emme tinganneet vaan lahdimme hymyillen jatkamaan matkaamme...kaveltyamme noin sata metria ajoi yksi aiemman porukan kuskeista peraamme huutaen 10 USD....se niista kiinteista hinnoista.

Olemme matkallamme jo paljon aiemmin ottaneet tavaksemme, etta annamme rahat mieluummin jollekin noyralle yksityisyrittajalle, kuin naille hotellien, linja-autoasemien tai rautatieasemien eteen parkkeeraaneille "jengien" jasenille. Ensinnakin siksi, etta tama tulee halvemmaksi ja toiseksi siksi, etta rahat menevat (yleensa) jollekin joka meidan arviomme mukaan nayttaisi niita enemman tarvitsevan. Talla kertaa loysimme eraasta kadunkulmasta nuorehkon miehen - varmasti hieman alle kaksikymppisen, joka halusi koko paivan vuokrasta 7 USD:ta, joten hyppasimme mielellamme hanen kyytiinsa nauttimaan Angkorin temppeleista.

Siem Reap ei varmasti paikkakuntana ole kaikille tuttu...ja on sanottava ettei paikkakunta ollut meillekaan tuttu ennen kuin aloimme matkaamme suunnitella. Huomattavasti kuuluisampia ovat kuitenkin Angkorin temppelit, jotka sijaitsevat vain muutaman kilometrin paassa
Angkor WatAngkor WatAngkor Wat

Suurin alueen rakennuksista eli Angkor Wat.
Siem Reapin keskustasta. Temppeleista kuuluisin on Angkor Wat, mutta sen ymparille on rakennuttu muinaisen Khmer-valtakunnan aikana rakennuksia rakennuksen viereen. Yhteensa talla paa-alueella on kokoa noin kymmenen kertaa kymmenen kilometria ja myos kauempana tasta sijaitsee monia merkittavia rakennuksia. Nama rakennukset olivat suurimmassa komeudessaan joskus 800-luvulta 1200 luvulle, joten valitettavasti rakennukset olivat ehtineet jo todella huonoon kuntoon ennen kuin ranskalaiset arkeologit alkoivat kaivaa esiin naita viidakon keskella sijainneita kivikasoja. Tasta on aikaa nyt satakunta vuotta.

Tata aluetta on loistonsa aikana verrattu komeudessaan jopa upeammaksi kuin Euroopan vanhoja keskiaikaisia linnoja, mutta ainakaan talla hetkella nakyvissa olevat rauniot eivat meita tasta vakuuttaneet - sen verran huonoon kuntoon olivat rauniot paatyneet...siksi tata aluetta verrattiinkin maailman suurimpaan palapeliin - ja jarjesteltyja kivikasoja olikin kaikkien restauroinnin alla olleiden kohteiden lahella uskomattomia maaria, ja silti tama restaurointi kattaa vain pienen osan kaikista naista muinaisista rakennuksista. Paivamme temppeleilla oli ehka matkamme kuumin pitkaan aikaan, joten aina raunion jalkeen astuimme tyytyvaisena riksamme kyytiin nauttimaan tiedossa olevasta viilentavasta ilmavirrasta...

Kambodza on osoittautunut todella mukavaksi paikaksi. Kuten olette Thaimaan blogeistamme voineet paatella, emme taysin ihastuneet Thaimaaseen, vaikka monia mukaviakin tilanteita siella kohtasimme. Nyt, kun olemme matkallamme siirtyneet jo aina Vietnamiin asti, niin on helppoa todeta, etta muistamme taas mita tama matkustaminen parhaimmillaan on: kaduilla sinulle hymyilevia ihmisia, kun raahaat suurta rinkkaasi paivan kuumimpaan aikaan kohti seuraavaa hotellia, kun paikalliset - fiksusti - pysyvat varjossa. Ihmisia niissa pienissa kylissa, jotka eivat liikaa turisteja ole - viela - nahneet. Ihmisia, jotka ovat aivan aidosti kiinnostuneita meista kummallisina ilmestyksina, eivatka vain lompakkoa kantavina tulonlahteina. Paikoista, joissa kahvikuppi maksaa seka meille etta paikallisille sen saman 10 centtia. Hymyilevista lapsista, jotka heiluttavat kattaan korkealla paansa ylapuolella huutaen"hello", ilman etta heille edes tulisi mieleensa ojentaa kattaan huutaen "money, money". Kauppiaista, jotka myyvat tuotteitaan "oikealla" paikallisella hinnalla, eivatka sivulauseella: "Very cheap for YOU". Lyhyesti voimme siis taas todeta, etta Kambodza ja Vietnam tuntuvat taas mailta, jotka ovat siella:"maihin-joihin-tulemme-mielellamme-uudestaan"-listan ylapaassa (PS. jos nyt jollekin tulee innostus lahtea tanne, niin alkaa sitten odottako luksuslomaa vaan nautinnot naissa maissa tulevat jostain aivan muusta....sielta mihin se turistibussi ei valttamatta kuljeta ja paikoista joita ei matkaoppaissa mainita).

Jarjestettyja "kivikasoja"Jarjestettyja "kivikasoja"
Jarjestettyja "kivikasoja"

...naita verrattiin maailman suurimpaan palapeliin...

Tot: 0.122s; Tpl: 0.011s; cc: 14; qc: 72; dbt: 0.0895s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb