Templer, apekatter og sats!

Cambodia's flag
Asia » Cambodia » Central » Kampong Thom
January 27th 2013
Published: January 28th 2013

Vi har i dag vært på guidet tur til et tempel som lå på en fjelltopp..dvs. en høyde på sånn ca. 300 meter. På denne "fjelltoppen" var det flere templer av diverse størelser.

Vår guide som lyder navnet Som holdte et lengre foredrag om Buddismen. Men da hans engelsk kunnskaper ikke er blant de beste er det ikke riktig alt man får med seg. Selv passasjer som kommer fra engelskspråklige land har store problemer med å skjønne hva han snakker/babler om.

Senere på dagen var vi klare for nok en utflukt, denne gangen skulle vi på en annen høyde og se på... Ja akkurat nok et tempel! Men i dette tempel område var det i tillegg masse frekke apekatter som vi matet med bananer. Etter dette tempel besøket fortsatte ferden videre til en økolandsby. Denne byen er i motsettning til annen bosetting lokalisert inne på rismarkene og ikke klint inntil hovedveiene. Denne landsbyen er etablert ved hjelp av en fransk organisasjon. De 600 innbyggerne lever foruten av rismarkene av diverse håndtverksproduksjon som .feks. Vevde skjerf, sparegriser av kokosnøtter, diverse kjøkken redskaper og palmesukker. I ene skuret sto det et kar med noe flytende gugge... Guiden fortalte at dette var øl de produserte til eget bruk. Han påsto at vi ville bli skikkelig dårlige av å drikke dette.. Men etter å ha luktet på stoffet skjønte jeg at dette var det vi på norsk kaller sats!! Han skulle ha vært med på en Norsk byggdefest så hadde han nok skjønt at det skal sterkere stoff til for å ta knekken på en Normann!
Da jeg gjerne vil redde verden alene måtte jeg selvfølgelig handle noen skjerf i denne landsbyen.

Dagen ble som vanlig avsluttet med en fortreffelig middag med hyggelig selskap av et par fra Scottland.

Blir ikke så mange bilden da det er tregt nett her samt at jeg har problemer med å se hvordan bildene er pga. gjennskin fra sola.. Sola er den gule tingen som står på himmelen en sjelden gang hjemme i Norge!

28th January 2013

:-D
Det er så gøy å følge reisebloggen din, Marit :-)) God tur videre!! Kos dere masse! Hils han kjekke :-)

Tot: 0.146s; Tpl: 0.01s; cc: 17; qc: 62; dbt: 0.0845s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb