Burma del II

Burma's flag
Asia » Burma » Mandalay Region
February 8th 2014
Published: February 8th 2014

Vi er nå ombord på RV Pandaw II og seiler nedover Irrawaddy river.

Gjennomsnittsalderen på passasjerene er nok sånn ca 60+, men det er stort sett hyggelige mennesker. Selvfølgelig er det noen med flere "nykker" en andre. Det er noen som må klage på alt. I går var det en dame som ikke kunne drikke vinen som ble servert til middagen da den var helt grusom - og der satt vi 5 andre ved bordet og nøt vinen som ble servert. Damen ville ikke ha suppen da den heller ikke falt i hennes smak, desserten var kun grei nok så den droppet hun også!

Trur kanskje vedkommende passet bedre på et cruise i karibien!Hun oppfører seg som en skikkelig diva men ringe hjem var utenkelig da det var alt for dyrt!!!!

Når det gjelder mobiltelefon så får de fleste ombord ikke brukt sine mobiler. Vi er heldige da Telenor er på full fart inn i Burma og de har dermed sørget for at Norske turister får ringt hjem!

Leste en Burmesk avis på vei fra Yangoon til Mandalay, på forsiden var Telenor nevnt ifbm. at de hadde fått avtale om etablering av mobilnett her i Burma! Blir spennende å følge med på hvor fort de får etablert seg og hvor fort de klarer å levere mobilnett til hele landet! De er ikke helt alene om dette, de får konkurranse fra et mobilselskap fra Qatar.

Her går dagene unna med diverse utflukter. Det er pagoda etter pagoda etter pagoda.... Nå trur jeg vi har sett nok pagodaer. Men guiden sier vi må minst se en pagoda om dagen. Vi får se, kan være vi "skulker" et par av dem.

Ellers har vi vært på besøk i noen små landsbyer, det er veldig morsomt da vi kommer helt inn på den lokale befolkningen.

Vi har også vært på utflukt med mini hester og vogn, disse tok oss selvfølgelig til en Pagoda 😊På denne utflukter fikk vi en følgesvenn, en jente på ca. 15 år som hadde bestemt seg for å selge oss et eller annet. Hun begynte på fergekaia og fulgte oss opp til heste transporten for deretter kaste seg på sykkelen og følge oss hele veien. Hun pratet som en foss.. Spurte hvorfor hun ikke var på skolen hun svarte da "Å jeg har ikke penger å betale læreren med, men hvis dere kjøper noe av meg kan jeg gå på skolen i morgen". Alt for å få oss til å gjøre en handel med henne.. Kjøpte vi noe av henne?? Joda man får jo litt dårlig samvittighet og føler man må kjøpe noe. Ble noen bjeller med i baggasjen hjem etter litt pruting fra første pris på 40 USD til vi ble enige om en pris på 10 USD.Hva jeg skal med disse bjellene??? Ikke veit jeg???

Vi har blitt fortalt at i Burma er det ikke minibanker og det er kun USD som gjelder! Vi ankom derfor Burma med endel USD i lommeboka for deretter å finne ut at det er minibanker her samt at de lokale IKKE vil ha dollar.

Ellers alt bra med turistene 😊

Bjellenne nevnt tidligeren i dette innlegget har kommet til nytte. Den ene er lånt ut til en Tysker som bruker den til å tilkalles kelnerens oppmerksomhet under middagen for å få påfyll av vin 😊

Tot: 0.066s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 23; dbt: 0.0483s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb