MYANMAR FEBRUAR 2015 - DEL 3

Asia » Burma » Mandalay Region » Bagan
February 24th 2015
Published: February 25th 2015

BAGAN

Tenk dere frokost under et kjempestort akasietre mens fiskebåtene putrer forbi på elva nedenfor. Eller middag på samme terasse mens sola synker ned bak fjellene. Vi hadde samme utsikt fra hotellrommet som fra terassen. Fire overnattinger hadde vi i Bagan, og hotellet heter Bagan Thande Hotel og ligger i Old Bagan (innenfor de gamle bymurene). Vi hadde et stort fint rom der vegger og møbler var i teak. Hotellet består for det meste av «tomannsboliger» spredt utover i et hage-/parkanlegg. Det er en rolig, avslappet atmosfære her, og betjeningen er vennlig og hjelpsom.

For 25 år siden bodde lokalbefolkningen også her innenfor bymurene, men ble tvangsflyttet et stykke nedover langs elva til New Bagan. I dag er det ingen rester av husene deres, bare noen få hoteller, gamle templer og pagoder.

Denne gangen ble vi møtt av en kvinnelig guide, en kunnskapsrik og hyggelig dame som ikke visste hva godt hun kunne gjøre for oss. De to første dagene loset hun oss rundt i dette fantastiske og spesielle området med arkeologiske godbiter. Det finnes mer enn 2000 ulike typer religiøse bygninger her, ble vi fortalt: Stupaer (kompakte bygninger uten rom inni), pagoder (i følge google er det det samme som stupaer, men her tror vi at de mener et større område med en stupa og andre små bygninger), klostre, sermonihaller for munkene , bibliotek (for hellige skrifter) og templer spredt utover et kjempestort slettelandskap.

Mange av pagodene vi besøkte, var fra det 11. århundre og andre fra det 15. århundre. De fleste vi var innom, er mer eller mindre dekorerte med freskomalerier og/eller relieffer. Oftest står det fire buddhaer i senter, vendt i hver sin himmelretning. Momo, guiden, fortalte oss spennende buddha-historier og lærte oss at en buddhafigur fra Myanmar har kort hals, godt magemål og at alle fingrene, bortsett fra tommelen, er like lange. Den andre typen er India-inspirert og har lengre hals, er slank og fingrene har ulik lengde. På forhånd tenkte vi at to dager med buddhafigurer og gamle templer var i meste laget. DET VAR DET SLETT IKKE. Vi storkoste oss og entusiasmen holdt også til og med dag tre.

Den siste dagen hadde vi på egenhånd. Etter en lang frokost leide vi elektriske sykler (8$ pr sykkel pr dag) og dro på eventyr. Utenfor de asfalterte hovedvegene er vegdekket sand (til dels løs sand) og tungt å sykle på vanlige sykler. Med el-sykler kom vi oss rundt på et stort område og på smale stier utenfor turistløypene. Tenk så flott å stå utenfor et lite tempel i stillheten, bare oss to, og så kommer gjeterne med geiteflokken mot deg og hilser mingalaba, «god dag» på myanmarsk med et bredt smil (det eneste ordet vi har lært oss).

Dette har vært en ny opplevelsesrik etappe på turen vår. Vi håper bildene sier mer enn ord. I skrivende stund sitter vi på flyplassen i Bagan, tidlig på morgenen, og venter på et forsinket fly til nye eventyr på Ngapali Beach.

Tot: 0.081s; Tpl: 0.014s; cc: 13; qc: 28; dbt: 0.0354s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb