Winter in Kabul

Afghanistan's flag
Asia » Afghanistan » East » Kabul
January 11th 2011
Published: January 11th 2011

Miriam maakt huiswerk bij een gaslampMiriam maakt huiswerk bij een gaslampMiriam maakt huiswerk bij een gaslamp

Het wordt hier in Kabul ook om 5 uur donker, dus Miriam moet huiswerk maken bij een gaslamp
Toen we na Nieuwjaar terug gingen naar Kabul dachten veel mensen in Nederland dat we weer naar de warmte zouden gaan. Niets is minder waar. Als je van Nederland naar Afghanistan gaat, ga je wel een beetje richting zuiden, maar vooral naar het oosten. Afghanistan heeft een landklimaat, met hete zomers en koude winters. Daar komt bij dat Kabul hoog in de bergen ligt, zo’n 1800 meter boven zeeniveau. Dan koelt het ’s winters snel af. Als overdag de zon schijnt komt de temperatuur soms net boven het vriespunt uit, maar ’s nachts vriest het dat het kraakt.

De huizen hier zijn niet zo degelijk gebouwd als in Nederland, en van isolatie hebben ze nog nooit gehoord. Sommige huizen hebben een schoorsteen, maar de meeste huizen hebben dat niet. En ook geen ingebouwde verwarming uiteraard. Dat is hier ook onbekend. Dus het is behelpen met straalkacheltjes of met mobiele gaskachels waar je van de achterkant een gasfles in kunt schuiven. Voor diegenen die dat niet kunnen betalen zijn er volop lokaal gemaakte houtkacheltjes van blik te koop in de stad.

Omdat wij ook geen schoorsteen hebben in ons appartement, behelpen wij ons met straalkachels, en we hebben ook één
gaskachelgaskachelgaskachel

Dit is onze nieuwe gaskachel. De kwaliteit van het gas in de gasflessen is slecht, dus 1 brander zit al verstopt.
mobiele gaskachel. Er is alleen één probleempje: het elektriciteitsnet van Kabul is zwaar overbelast. De laatste jaren is het aantal inwoners gigantisch gegroeid, en dat gaat nog steeds door. Tien jaar geleden waren er nog geen 1,5 miljoen inwoners, maar inmiddels zijn dat er al 4,5 miljoen. En al die mensen hebben stroom nodig. Om te voorkomen dat het elektriciteitsnet helemaal naar de knoppen gaat worden we 2 dagen per week van de stroom afgesloten. Onze buurt heeft geen stroom op maandag en op vrijdag, van 7 uur ’s morgens tot 7 uur de volgende ochtend. Tussendoor valt de stroom ook geregeld uit, maar dat duurt meestal niet zo heel lang.

Als er geen stroom is hebben we ook geen warm water omdat de boiler het niet doet, en na een halve dag is bij ons ook het water op omdat we dat zelf met een pomp naar de voorraadtank op het dak moeten pompen. Die tank moet elke dag (soms 2x per dag) worden bijgevuld. Dus we hebben emmers water bij de wc om door te spoelen, en een grote emmer water in de keuken als noodvoorraad.

Als er wel stroom is en iedereen heeft de straalkachels
koken bij kaarslichtkoken bij kaarslichtkoken bij kaarslicht

We eten niet alleen bij kaarslicht (hoe romantisch), hier staat Corina te koken bij het licht van een paar kaarsjes.
aan, dan brandt er geregeld iets door. Toen we donderdag weer aankwamen in Kabul wilde Corina het toch een beetje warm maken overal in huis, en dat leverde bij ons afgelopen zondag een uitgebrande meterkast op. De elektricien moest er bij komen om alles weer te repareren.

We kunnen dus niet het hele huis verwarmen, zelfs al zouden we dat willen. Daarom hebben we de belangrijkste spullen die we nodig hebben naar één kamer verhuisd, en daar stoken we tot het redelijk warm is, zo rond de 15 graden. In de rest van het huis is de temperatuur tegen het vriespunt, ook in de slaapkamers. Gelukkig hebben we uit Nederland warmwaterkruiken meegenomen om de bedden een beetje voor te verwarmen, anders lig je te klappertanden als je ‘s avonds in een ijskoud bed moet kruipen.

Ook op kantoor kunnen we het niet warmer krijgen dan een graad of 15, met 3 elektrische kachels en 1 gaskachel op onze kamer. En dan hebben wij nog een erg luxe kamer vergeleken met de lokale staf. De productiviteit van het ministerie is dan ook niet erg hoog in deze maanden (de rest van het jaar eigenlijk ook niet, maar dan zijn er weer andere redenen). We hebben op kantoor wel een heel goed apparaat met hete koffie, dus we drinken veel hete koffie om een beetje warm te blijven overdag.

Gelukkig duurt de winter hier niet erg lang. In februari wordt het al weer een beetje aangenamer, en in de tweede helft van maart staan de amandelbomen in volle bloei. Daar kijken we allemaal naar uit!

11th January 2011

kijk dat is nog eens zo'n degelijke ouderwetse winter met waarschijnlijk de ijspegels aan de dakgoot..Maar ik benijd jullie niks op dit moment! Je beseft weer te meer hoe goed we het hebben hier. ik hoop dat het gauw weer aangenamer wordt. hannie

Op naar de lente!
Dag Henk, Goed om weer van jullie te horen, al is het nieuws wat aan de koude kant. Sterkte met de kouperikelen en op naar de lente! groet Evert
11th January 2011

Dag familie Jansen, Wat boffen we hier toch maar met alle comfort. Hebben jullie ook ijsbloemen op de ramen , en s'morgens ijspegels aan je neus? Het lijken inderdaad romantische plaatjes,maar de werkelijkheid is anders. Jullie wonen nog in een huis, maar er zullen ook mensen zijn die dit ook niet hebben, hoe komen die de winter door? Als het straks voorjaar word stuur je vast nog wel eens een paar foto's van die bloeiende amandelbomen. Alle sneeuw is hier in een paar dagen tijd verdwenen, het begon te regenen, en de temperatuur steeg, dus het was zo weg. sterkte met alles! Tot de volgende keer, Groeten Albert, Erna en Fleur Albers

Vietnam
Dag henk, Ik zit ook hoog hier in Dalat in Vietnam. Ook net iets boven 1500 meter, maar hier is het het hele jaar rond lente. Zo tussen de 17 en 24 graden. Ik wens je veel sterkte in de kou en hoop dat het snel voorjaar wordt.

winter
Dag familie, Lijkt op primitief camperen in eigen huis! Nog 2 maandjes volhouden. Veel succes. Groeten, Wilma
11th January 2011

We zien het helemaal voor ons. Dicht tegen elkaar aan en vooral veel dekens. Misschien toch een klein allesbrandertje in de kamer? Een rond gaatje in het glas is zo gemaakt voor de afvoerpijp, toch?????? Maar goed, het zal nog even doorbibberen zijn. Nog een paar weken. Sterkte en groeten ui KK. (het dooit hier. Van de twee meter hoge sneeuwpop is nog 10 centimeter over).

winter
verbazend om te lezen, dat het zo koud kan zijn bij jullie en je dan zo weinig faciliteiten hebt om het tot een acceptabele temperatuur te krijgen. Mijn beeld van Afghanistan was inderdaad dat het een warmer land zou zijn. Het lijkt zo onlogisch dat je wel een huis hebt en auto's en ik zie een tv staan en je werkt op zo'n hoog niveau in het land en dat die basale ( in mijn ogen dan) dingen zoals energie er niet is. de verwachting is dat het komende dagen hier rond de 8-10 graden zal zijn.......warm he? wat vanzelfsprekend zetten wij hier de verwarming een standje hoger en drukken op het knopje, licht aan. ik kan me voorstellen dat je de weken aftelt, hartelijke groet Tiny
12th January 2011

Winter in Kabul
Sterkte! Wij hebben 12 januari dus nog 15 dagen en wordt februari . De lente komt, hopen wij, snel aan… Maar het is heel moeilijk. Ik moet naar de tijden van de Solidarnosc denken. Toen werkte ook niet alles zo als dan hoor. Op zo momenten, helpen mensen meer met elkaar en zijn ze meer met elkaar verbonden.
24th January 2011

winter
Hoi Beste Familie, heel veel sterkte gewenst en behoud van gevoel voor humor; jullie zijn inderdaad niet te benijden! Toch wil ik jullie graag een heel goed jaar met heel veel waardevolle ervaringen en succes wensen!! Hartelijke groeten, Anne Margreeth

Tot: 0.123s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 53; dbt: 0.0598s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb