Antarctica........WOEW !!

Antarctica's flag
Antarctica » Antarctica
January 29th 2013
Published: January 29th 2013

Antarctica? Het klinkt magisch! Antarctica ! Wat staat ons te wachten?

Op 4 januari staan we in de haven van Ushaia, de zuidelijkste havenplaats van Argentinië. Ook onze reisgenoten zijn er. Henk, de schipper van het 17 m lange zeiljacht 'Sarah W. Vorwerk' is Nederlander. Zijn hulp is een Argentijn. Onze mede-zeilers komen uit Australië , de US, Hongarije, Oostenrijk en Italië . Een gemengd gezelschap met verschillend temperament.

We varen Ushuaia uit, door het Beagle kanaal langs Cape Horn en beginnen aan de oversteek van Zuid Amerika naar Antarctica. Deze oversteek, de Drake Passage, duurt normaal 3 dagen. Wij vestigen een record, eerst weinig wind, daarna windkracht 8+ pal vanuit het zuiden. We schieten dus weinig op en de onvermijdelijke zeeziekte maakt dat we niet van ieder uur evenveel genieten. Maar alles gaat over, de windstilte, de storm en de zeeziekte.

9 januari ankeren we voor de kust van Antarctica ! Als we om ons heen kijken zijn we de ontberingen van de heenweg gelijk vergeten. Een landschap dat uit gletsjers en rotsen bestaat, gelardeerd met honderdduizenden pinguïns en zeehonden. Vanaf de boot zien we af en toe de vin en staart van een walvis. Of de witte buik van een orka.

Pinguïns zijn intrigerende dieren. Hun waggelende loopje, als monogaam stelletje het nest bewakend, de gezamenlijke zorg voor de kuikens. Eindeloos en geïntrigeerd blijven we kijken ( en fotograferen). Om eten voor de kuikens te halen, zwemmen pinguïns wel 150 km. Volgevreten komen ze terug en boeren de vis weer op om de kleintjes te voeren.

De roofvogels zitten te kijken wanneer zij hun slag kunnen slaan. Zeehonden zijn er in soorten en maten. Na het zwemmen liggen de meeste te slapen. Ondertussen kennen we de verschillende soorten en weten we wanneer we voorzichtig moeten zijn. De leopard seal schroomt er niet voor terug om zijn tanden in een rubberbootje te zetten. En met een watertemperatuur van 1 graad is dat geen aantrekkelijk vooruitzicht. Maar meestal poepen ze de restanten van een pinguïn maal uit. Gelukkig.

Aan boord is het prima leven. Veel wijn en weinig water. Een douche nemen zit er niet in, dus wordt het Leo's favoriete fullbodydip. Brrrr..... Met dank aan onze Italiaan snacken we iedere dag met lekkere kaasjes, salami's en drinken daarbijpassende wijn.

Als we varen hebben er altijd twee van ons ijswacht. Twee uur op en dan zes uur de tijd om in de kajuit weer op te warmen. Uitkijkend naar ijsschotsen en ijsbergen, die er in alle vormen en maten zijn, klein en groot, dichtbij en veraf, bewoond of leeg. Maar voor alle ijsbergen geldt dat je er niet tegenaan moet varen. Het is erg praktisch dat we tijdens de ijswacht geen rekening hoeven te houden met donkere nachten. Zo vlak bij de poolcirkel is het in januari 22 van de 24 uur licht en de overige twee uur hooguit een beetje schemerig.

De ankerplaatsen zijn kleine paradijsjes. Een schipwrak, een baai waar we bijna over de ijsschotsen kunnen lopen of we ankeren bij een onderzoeksstation of marinebasis. De Chileense commandant biedt ons een cocktail aan, bij de Ukrainers gebruiken we de sauna.

We gaan veel aan land. We beklimmen ijsbedekte bergen en gletsjers. Boven gekomen genieten we van de wijdse uitzichten en zien ijs, ijs en nog eens ijs. Bij bergkammetjes laten we ons aan de ene kant aan land ( aan ijs ?) zetten en haalt het zeiljacht ons aan de andere kant weer. We banen ons een weg tussen de pinguïns door. En als de zee rustig is pakken we een kajak en verkennen -op onze geliefde manier- de baai.

En de kou? Ja, de temperatuur is niet hoog. Maar warme kleren houden ons warm. Aan boord is verwarming. Maar als het hard waait maakt de wind het -als gevoel- echt snijdend koud. Ontberingen hebben we nauwelijks geleden.

De onuitwisbare ervaring delen we middels de bijgevoegde foto's. De overweldigende indrukken leverden veel foto's. Te veel? Sla er dan gerust een paar over..... Binnenkort gaan we naar Chili, de bergen van Patagonie in. Daarover in de volgende blog.

Nawoord: er zit helaas weer een bug in de foto download. Volgende week daarom de resterende Antarctica foto's. Sorry hiervoor.

29th January 2013

Dit is echt woew!!!!!!!!!!!, wat imponerend zo'n witte wereld. Ik kijk uit naar de rest van de foto's. Heel veel liefs

Antarctica
Wederom FANTASTISCHE beelden. Maar wat oogt dat bootje klein temidden van al dat ijs en water. Dat je je daarop toch nog veilig kunt voelen ? Een fullbodydip voor Leo ? Je zou haast denken dat er een sauna aan boord moet zijn ! Ik ben benieuwd naar Patagonie. Groet Dick
29th January 2013

perfekt ontvangen en prachtig om mee te beleven.
29th January 2013

Genieten zeg! Benieuwd naar jullie live verhalen straks in mei.

wow
Jullie ondernemende zielen leiden jullie naar hele bijzondere plaatsen! Leuk om mee te kunnen kijken!

fantastisch!!!!!
Wat geniet ik weer van die prachtige foto's met geweldige tekst!!!! Maar....Edo en ik zijn helemaal naar Gran Canaria geweest!!! Jullie reizen, wij ook!!!! Groet MIranda

Oh zo mooi..
Op een zeilboot, die zeeziekte, de kou.....nee echt niets voor mij, maar wat een prachtige foto's en zo uniek. Leuk jullie te blijven volgen en we zijn ook erg benieuwd naar jullie ervaringen in Patagonië en Chili. Lieve groeten Richard en Ria. PS jullie zijn toch wel weer terug als onze Willem koning wordt?
21st February 2013

We missen de troonopvolging
Hi Ria en Richard, Helaas ( nou, nee dus), we zijn eind april nog niet terug. Even dachten we het feestje op de Argentijnse tv te gaan volgen, maar vermoedelijk zijn we dan Argentinië al uit. Nog steeds alles prima. We zijn uit de kou en patagonische wind, weer volop in de zon. Heerlijk. Warme groet, leo

fantastisch
Hallo Leo en Yvonne, Prachtige foto's, leuk om jullie te volgen hoor,wat een avontuur. En. . . .mis je het klimmen Yvonne haha. Genieten he. Liefs Andre en Annemarieke.
31st January 2013

Hoi, wat een schitterende foto\'s, onbeschrijfelijk, maar wat een barre tocht, wel heel veel moois gezien! Wat heerlijk dat jullie het zo naar de zin hebben, zelfs zo goed dat je mijn verjaardag bijna was vergeten! Dank voor jullie goede wensen, natuurlijk op het laatste moment iedereen uitgenodigd en een kamer vol visite. Erg gezellig maar vanochtend weer vroeg op. Enfin, lekker dat jullie nu weer op pad gaan, ik blijf niet alleen door dit blog maar ook via Sangita op de hoogte, we spreken elkaar regelmatig. Ter afsluiting van de winter hebben wij inderdaad een reisje geboekt naar Jamaica en vertrekken op 14 februari. Eerst een paar dagen rondreizen en dan een goeie week in een hotelletje in een hippiedorp aan het strand. Met ons gaat alles goed, James gaat goed op school, niets om over te klagen. Goeie reis, tot horens. Dikke kus, Ellen
3rd February 2013

Fantastisch
Hoi, ik vind de Foto"s ontzettend mooi. Wat een belevenis,geniet er van. Ik was even uit de lucht ivm het overlijden van mijn vader {90 jaar}. Verder ben ik druk bezig om tochtgenoten te vinden voor de Suriname reis 2013. De teller blijft voorlopig steken op 3 . Maar het is natuurlijk nog vroeg in het seizoen. Groetjes Jelte.
4th February 2013

mooie foto's hoor! en daartussen lopen, kayakken, geweldig maar de kou trekt minder. geeft een mooi beeld maar de sfeer moet je denk ik ervaren. geniet er van!
5th February 2013

niet normaal
Wat een mooie foto's en wat een geluksvogels zijn jullie toch. Wij genieten weer mee via de blog. Blij dat dit gedeelte van de reis goed afgelopen is, het klonk in ieder geval best heftig. Op naar Patagonië, dat lijkt me ook zo mooi. Geniet er van. Liefs Hanneke en Hans

Tot: 0.099s; Tpl: 0.014s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.0586s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb