Noord Malawi & Zambia

May 11th 2015
Published: May 12th 2015

Wilde hondWilde hondWilde hond

South Luangwa NP
Wij zijn inmiddels in Zambia aangekomen en hebben een eerste 'game drive' door het South Luangwa NP gemaakt. Hier zijn al wat indrukken en foto's. Meer details volgen later!

Tot binnenkort.

Maandag 4 mei 2015 : Makuzi Beach

Een lange transferdag richting noord, naar het zgn. 'Chintheche stip'.

Even halt houden bij de Mua Mission, om het lokaal Chamare-museum even te bezoeken. De missiepost werd opgezet door de Franse 'Pères Blancs' in 1903.

Overnachting : Makuzi Beach Lodge

Internet is down. 😞 , maar het kader is schitterend en we hebben de lodge met privé strand voor ons alleen

Dinsdag 5 mei : Makuzi Beach

Overnachting : Makuzi Beach Lodge

Woensdag 6 mei : Vwaza Marsh Wildlife Reserve

Wanneer we aan de gate van de Vwaza Marsh Wildlife Reserve komen, na 30 km 'dirt road', leren we dat we de eerste bezoekers aan het park zijn sinds ruim een week.

De 'lodge' zelf ligt nog iets verder, aan de rand van Lake Kazuni. Een prachtige plaats... maar het camp heeft duidelijk betere tijden gekend. Sinds het vertrek van de vorige concessiehouder wordt de 'lodge' zo goed zo kwaad mogelijk door de parkautoriteiten uitgebaat, en het is er helaas aan te zien. Geen elektriciteit, geen lopend water, maar er wordt gezorgd voor een (koude) 'bucket shower' m.a.w. een grote emmer en een kan!

Neen echt quasi geen voorzieningen. Enkel het gevoel van werkelijk 'in the middle of nowhere' te zitten, en zo goed als alleen ook nog!

Patrick heeft onderweg proviand ingedaan zodat het kamppersoneel voor ons een maaltijd zou kunnen bereiden.

Ondertussen maken we een game drive. Naar analogie met de staat van van de 'lodge', moeten we vaststellen dat de Tseetseevliegen-vallen (blauw-witte of blauw-zwarte doeken gedrenkt met een verdelgingsmiddel) naar alle waarschijnlijkheid ook niet meer regelmatig worden onderhouden. Hierdoor moeten we, veiligheidshalve, met quasi gesloten ramen moeten rondrijden, ondanks een verzengende hitte : een mobiele sauna!

Ingrid gaat de vliegen, die toch door de spleten binnen geraken, met een mepper te lijf – 'the fly squad' – en het bloed spat rond tegen de ramen als in een heuse Italiaanse western...

Overnachting : Lake Kazuni Safari Camp

Don't ask !

Donderdag 7 mei : Nyika National Park

's Ochtends doen we zelfs geen moeite meer om een walk safari te doen en vertrekken meteen na het ontbijt.

Vandaag geen tarmac, maar 6 á 7 uren 'dirt road'.

Nyika NP is een 'transborder' park en ligt deels in Malawi, deels in Zambia. Samen goed voor zowat 3.000 km2 hoogplateau tussen 2.200 en 2.500 hoogte. Het landschap doet niet echt Afrikaans aan, maar wanneer een Roan-antilope de piste oversteekt, wordt je er wel aan herinnerd waar je bent.

In Chelinda Camp is er slechts 3 uur elektriciteit per dag, geen internet, maar een huisje met 2 slaapkamers, eetkamer, salon, badkamer, wc, keuken en... een 'intendant' (Mozes), die ervoor zorgt dat alles netjes is, voor ons kookt en ons aan tafel bedient!

Night drive :

Spotted-eagle-owl

Side-striped-jackal

Wanneer we weer in onze 'chalet' aankomen, heeft Mozes reeds de open haard aangestoken, en kunnen we lekker terug op temperatuur komen voor het avondmaal wordt opgediend.

Vrijdag 8 mei : Nyika NP

De piste is omzoomd door prachtige bloeiende grassen. De door de wind gewiegde aren, van het diepste paars over lila naar zilverwit, lijken ons te verwelkomen en uit te nodigen voor een of ander heidens feest...

De weidse landschappen zijn adembenemend.

Red-winged-fancolin

Red-brested-sparrow-hawk

Augur-buzard

Terug van onze namiddag game drive, worden we uitgenodigd door de manager op even een figurantenrolletje te spelen in een video-opname ten behoeve van het Malawiaanse ministerie voor toerisme.

Overnachting : Chelinda Camp

Zaterdag 9 mei : Viphya Plateau

Overnachting : Luwawa Forest Lodge

4 uur elektriciteit per dag, onstabiel internet. Erg mooie tuin met heel veel vogels, waaronder 'sunbirds'.

Zondag 10 mei : South Luangwa National Park (Zambia)

Na een lange transferdag worden we door Dora verwelkomd in het kamp.

Het is hier beduidend warmer dan op de hoge plateaus in Noord-Malawi.

Overnachting : Wildlife Camp

Normaal 24 uur elektriciteit, maar vandaag wordt er aan het net gewerkt...

Maandag 11 mei : SLNP (deel 1)

Ochtend game drive : op om 05:00 uur, een snel ontbijt,
IMG_0352aIMG_0352aIMG_0352a

Makuzi Beach
en om 06:00 zijn we de weg op.

Hippo's, olifanten, een giraf (die leven in Malawi helemaal niet!), … en vooral : wilde honden!

(zie foto's)

Straks om 16:00 uur zijn we weer weg voor een game drive van 4 uur.

IMG_0365aIMG_0365a

IMG_0540aIMG_0540a
IMG_0540a

18th May 2015

Prachtig
Beste Ingrid en Philippe, zijn jullie zo ondertussen nog niet uitgedrived ? Weer mooie foto's, maar zijn daar ook roofdieren zoals leeuwen en dergelijke ? Jullie reis zal er al misschien opzitten, maar jullie hebben dat toch al weer goed voor mekaar gebracht. Nog veel plezier en een veilige terugreis, grt, Geert

Tot: 0.08s; Tpl: 0.021s; cc: 15; qc: 30; dbt: 0.0104s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb