Human Rights og Safari

Africa » Zambia » Lusaka
February 22nd 2017
Published: February 22nd 2017

Hej Alle

Vi har i denne uge arbejdet meget med Human Rights, hvor vi i dag var ude at snakke med et Human Rights Center. Det var rigtig spænende at snakke med nogen, som faktisk godt forstod at have almene menneskelige rettigheder som vi ser det. Dog er det bestemt ikke noget alment i Zambia. Her er der mange traditioner, som f.eks. bestemmer hvordan forholdet i et ægteskab skal være. Det er helt uhyggeligt, helt ned til hvad en kvinde må spise på en kylling til hvordan pengene er fordelt. F.eks. må en mand godt være en kvinde utro, men kvinden må ikke være manden utro, så skal de skilles. Man begynder hurtigt at sætte meget stor pris på de rettigheder der hjemme og jeg føler mig meget privilegeret, at være født i et land som Danmark.

Vi har også været ude at undervise på en skole med verdens sødeste børn. Kunne tage dem alle med hjem! Der er så noget danskerne kunne lære af den Afrikanske måde at gå op i undervisningen og deltage i. De gjorde virkelig det bedst de kunne. Derudover var de alle så livsgalde og ville hele tiden lege og være sammen med os. Har aldrig følt mig så interessant som jeg var i børnenes øjne.

Dagen efter skulle vi ud og besøge nogle gadebørn i Lusaka. Det var en meget voldsom omstilling fra skolens livsgalde børn til disse børn, som sniffede sticker ud fra vandflasker. De var alle ret væk og i starten følte jeg mig meget utilpas. Hurtigt fandt vi ud af de var helt ok og faktisk kun ville os det bedste. Helt utroligt tog de sig af os ved at holde vores hånd og føre os over vejen, med voldsom trafik. Det var så dobbeltmoralsk på en måde, at disse børn som havde intet tog sig af os som har alt. Da vi var færdige med at snakke med dem dansede de og sang om at de havde fået nye venner. Det var bare så galde for de var blevet set og fået opmærksomhed. Dog var vi alle meget påvirket bagefter, da det er uhyrligt et nogle så fine børn lever under disse vilkår. Dog kæmper organisationen ’Save a Dream’ for disse børn skal få en fremtid og prøver at få dem i skole. Dog er der flere tusind gadebørn i Zambia, så tror der skal komme hjælp fra et højere sted før det virkelig rykker.

I weekenden var vi i Livingstone hvor vi skulle på noget safari og se Victoria Falls. Det var helt vildt. For det første regnede det utroligt meget samtidig med at vandfaldet også gav meget vand i luften. Tror aldrig jeg er blevet så våd i mit liv på trods af regnslag. Men utroligt flot var det!

Bagefter tog vi over på en bro der går over til Zimbabwe hvor to af pigerne skulle bungee jumpe. Hvilket var fuldstændig sindssygt at se på.

Næste dag tog vi på safari hvor vi så 5 ud af de 10 næsehorn i parken. Det var to hunner med to unger samt en stor han. Vi kom rigtig tæt på hvilket var meget specielt at komme så tæt på så store og farlige dyr til fods. Bagefter havde vi en køretur hvor vi så giraffer, flodheste, krokodiller, zebraer, gnuer, gazeller samt en masse aber, så der fik jeg virkelig udlevet safarilivet.

Håber alle har det godt!

Knus

Tot: 0.068s; Tpl: 0.009s; cc: 12; qc: 57; dbt: 0.0433s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb