Terug in Afrika

April 29th 2008
Published: April 29th 2008

Abyssinian Ground HornbillAbyssinian Ground HornbillAbyssinian Ground Hornbill

Murchison Falls NP
Om jullie geduld niet onnodig lang op de proef te stellen, hier reeds enkele, niet helemaal verwoorde, indrukken

Dag 1 - Vrijdag 25/04/2008 - Aankomst in de Parel van Afrika

We landen in Entebbe bij valavond, na een probleemloze vlucht. Temperatuur aan de grond: rond 25°C.

Zelden zo’n informele paspoortcontrole meegemaakt. Er is maar 1 belangrijk item: 50 USD fee voor je visum: je geld wordt nonchalant in een grote schuif gesmeten, waar alle valuta’s en coupures dooreen. Verder wordt er nauwelijks naar je papieren gekeken.

Goodwin en Henry van Mamaland Safaris staan ons op te wachten en loodsen ons door naar onze wagen.

De weg naar Kampala is erg druk, maar versuft door 9 uur vliegtuigzitten, de hoge temperatuur en alle nieuwe indrukken, geuren en kleuren die op ons afstormen, merken wij nauwelijks hoe chaotisch dit allemaal verloopt.

Kampala is nog in volle activiteit, en de eetstalletjes hebben de staten ingepalmd…

Overnachting in Green Valley Hotel.

Om maar meteen in de Afrikaanse sfeer te raken , krijgen we in ons kamer het gezelschap van een verdwaalde vleermuis die regelmatig met volle geweld tegen het muskietennet aan vliegt!

Dag 2 - Zaterdag

Vlug naar mamaVlug naar mamaVlug naar mama

Murchison Falls NP
26/04/2008 - Naar Murchison N.P.

Op om 5:30 uur. In een ijltempo iets ontbijtachtigs achter de kiezen slaan.

Om 06:00 uur, zoals afgesproken, staan we gelaarsd en gespoord... maar onze chauffeur (uiteraard) niet.

“This is Africa my friend! Don’t worry, we will get there anytime!” Zo lacht Robert zijn bijna een uur laat komen weg.

Kampala - Hoima: 3 uur asfaltweg. Laveren tussen een druk verkeer van hoofdzakelijk “matatu’s”, de locale minibusjes bestuurd door kamikazepiloten.

De ononderbroken witte lijn in de bochten dient enkel als referentiepunt om in te schatten of je je nog tussen je voorganger en de tegenligger in kan wringen. Er wordt daarbij gebruikgemaakt van een voor ons onverstaanbare pinker-code...

Hoima - Massindi: 1 uur piste, maar wat voor een! Moet vast in de top 3 van de slechtste wegen die ik ooit heb moeten trotseren!

In Massindi is een "vroege" lunch voorzien, maar in het restaurant lijken we niet verwacht: het zal minstens 1 uur duren voor we iets te eten krijgen. We besluiten maar van nog even op onze honger te blijven en meteen onze reis verder te zetten. Eerst nog op zoek gaan naar wat diesel, en
Festijn bij de leeuwenFestijn bij de leeuwenFestijn bij de leeuwen

Murchison Falls NP
we zijn weer de piste op.

Massindi - Paraa: 2,5 uur piste, maar dan van de betere soort.

Kort na de gate van Murchison Falls NP, worden we verwelkomd door de traditionele “Baboons”, en enkele kilometers verder, paradeert een koppel “Abyssinian Ground Hornbills” over de weg.

Na de lunch gaan we meteen een boottochtje maken op de Victoria Nijl, naar de waterval.

De boot is vol wanneer we de jetty verlaten, maar aan de overzijde worden er nog eens zoveel passagiers aan boord genomen. Onnodig te vermelden dat reddingsvesten en ander -materiaal hier totaal onbekend zijn. Trouwens wat zou het uitmaken: de rivier krioelt van de hippo’s en krokodillen... We worden wel vriendelijk aangemaand om de boot “in balance” te houden!

De trip op zich is wel best te genieten (buiten een 6-tal luidruchtige Indiërs die ondereen lol trappen zonder zich veel van het landschap aan te trekken). Langs de oevers olifanten,nijlpaarden, krokodillen, “monitor Lizards”, buffels, hartebeesten, wrattezwijnen, “water bucks”, Afrikaanse visarend, “African Darters”... teveel op te noemen. De waterval zelf konden we enkel van op een veilige afstand bewonderen.

Overnachting in het Red Chili Camp. Relax en super gezellig 😊. Avondattractie: grazende hippo's in het camp!

[h2
I'm the kingI'm the kingI'm the king

left]Dag 3 - Zondag 27/04/2008 - van Paraa naar Hoima

Om 06:00 uur op voor een “game drive”.

Met de ferry de rivier over, waar we een gewapende ranger aan boord nemen.

Na de lunch maken we nog een omweg naar de top van de watervallen. Wandeling door het bos met neveldouche (van het opspattend water).

Naar Hoima. Hier valt echter niets te beleven, maar we moeten hier wel blijven overnachten omdat de afstand naar Kibale te groot is. De accommodatie en vooral het eten zijn waardeloos! 😞 😞

Dag 4 - Maandag 28/04/2008 - Naar Kibale Forest N.P.

Op weg naar Kibale Forest N.P.

In Kyenjojo vinden we, na 3 uur piste, opnieuw de verharde weg. De bush heeft inmiddels ook plaats geruimd voor uitgestrekte theeplantages en aan de horizont profileert zich de Rwenzori-range.

Sommige mensen zullen misschien denken dat we het wel erg ver drijven, want vanavond slapen ze in een... boomhut, totaal geïsoleerd in het regenwoud, vlak bij een open grasland, met een schitterend uitzicht en nachtelijk oerwoudconcert!

Dag 5 - Dinsdag 29/04/2008 - Kibale Forest N.P. - Chimp tracking

Kort na het ontbijt lopen we naar het hoofdkwartier van de Uganda Wildlife Authority (UWA) voor een korte briefing. Met een groepje van 6 trekken we dan het regenwoud in op zoek naar de chimpansees. Ondanks het feit dat Kibale Forest er ongeveer 1.500 telt, blijven ze erg moeilijk te spotten, en het gebeurt vaak dat men ze niet treft.

We trekken 4 uur door het dichte bos... En we hebben ze gevonden!
De eerste in een boom. Wanneer deze begint te krijsen, blijkt uit het respons dat zijn soortgenoten zich op de grond in de struiken bevinden en dat... we helemaal omcirkeld zijn!

Uganda KobUganda Kob

Chimp

Kibale NP

29th April 2008

apenreis
Beste Philip en Ingrid, allez het avontuur is weer begonnen zie ik. Het is toch een continent waar je zo verliefd op kunt worden, maar natuurlijk moet je er de Afrikaanse mentaliteit bijnemen. Op vakantie ok, maar om daar constant in en met te werken lijkt me toch nog iets anders. Blijkbaar hebben jullie beter weer dan de vorige reis, en alleszins beter dan hier want na een schitterend weekend is het weer van datum... regen, wind. Nog een prettige reis verder en keep in toucht. Groetjes, Geert
30th April 2008

Game vs. Tuinkers
Ik zit sinds vorige week volop te genieten van de tuinkers en rucola die gekiemd zijn in mijn minituintje en de koolmees (eerste vogeltje sinds we er wonen) die geregeld op onze Viburnum 'Huron' trippelt. Als ik dan lees dat jullie momenteel omsingeld zijn door leeuwen, hippo's, visarenden en chimps in het regenwoud, dan wordt lijkt mijn tuintje toch weer erg klein... Geniet ervan!
1st May 2008

Ziet er weer fijn uit
Hoi reizigers, de foto's geven ons inderdaad al een aardig tipje van de sluier. Het ziet er weer een mooi reisje uit. Doe toch maar voorzichtig op de weggetjes ginder. Geniet van de vele diertjes en tot de volgende blog.

Tot: 1.763s; Tpl: 0.063s; cc: 11; qc: 23; dbt: 0.0346s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb