Van hut tot hotel

Tanzania's flag
Africa » Tanzania » North » Arusha
October 20th 2009
Published: October 20th 2009

We schrijven deze blog vanuit een internetcafe in Arusha, het toerisitisch centrum van Tanzania. Het veldwerk in Lushoto zit erop. De laatste week dat we er zaten was vrij mager op het gebied van water en elektriciteit. Door het aanhoudende droge seizoen was er weinig water in de rivieren waardoor ook de nationale watercentrales moeilijkheden hadden. Hierdoor zat het hele land zonder elektriciteit. Maar wonder boven wonder begon het op onze voorlaatse onderzoeksdag plots te regenen en konden we net voor ons vertrek naar arusha het licht terug aansteken en weer genieten van een warme douche. Al hebben we ook enorm genoten van de avonden bij kaarslicht...
En dus hebben we afscheid genomen van de Usambara bergen en hun fantatsische bewoners. Een laatste maal reden we door de vele afrikaanse dorpjes en genoten we van de warmte van de mensen en de prachtige landschappen. Een laatste maal groetten we de vele vrouwen, glimlachend met een emmer water of stapel hout op het hoofd, op weg naar hun hutje. Een laatste maal groetten we de wuivende kinderen die luidkeels mzungu naar ons roepen. We zullen de aandacht missen... Een laatste maal groetten we de mannen van het dorp die ons vredevol aankeken vanuit de rand van de weg. Een laatste maal genoten we van het regenwoud, de landbouwvelden, het zicht vanuit de bergen naar de savanne,..
De week voor onze laatste week in lushoto zaten we nog op de unief in morogoro. Na wat computerwerk tijdens de week hadden we tijdens het weekend nog eens de natuurlijke pracht van tanzania kunnen meemaken tijdens een eendaagse safari door mikumi national park. Het doet toch iets met een mens om op 5 meter afstand 2 leeuwen een groep zebra's te zien observeren midden in de savanne. Ook de vele waterplekken waar alle dieren komen drinken zijn adembenemend.. Zebra's, gnoess, apen, krokodillen, nijlpaarden, ..Allemaal vredig samen rond de waterplek.. Al was het even verschieten toen 2 krokodillenogen uit het water kwamen piepen en ons recht aankeken toen we iets te dicht bij het water kwamen.. Ook nog in morogoro ontdekten we een klein zwembadje waar we de hele zondagnamiddag hebben gelegen met Carsten, een duitse vriend die ook op de unief zit. We kunnen niet ontkennen dat het nog eens leuk is om wat met europeanen op de unief te babbelen over films, muziek,..
Maar goed nu zitten we dus in Arusha.. Voor zei die niet meer kunnen volgen: 2 weken geleden zaten we op de unief in morogoro voor computerwerk, vorige week in lushoto voor onderzoek en deze week in Arusha als toeristen. We hebben via chiara, een studente antropologie die hier onderzoek doet, een hotelletje gevonden waar we momenteel verblijven en ons klaarmaken voor de beklimming van de Mount Meru. Morgen is het zover, dan vertrekken we samen met chiara, 3 dragers, een gids en een ranger voor een 4daagse bergtocht van regenwoud, langs savanne met giraffen, buffels, apen,.. tot rotslandschap. Momenteel amuzeren we ons nog in de stad en ons hottelleke en beginnen we ons meer en meer te voelen als een 30 jaar lang getrouwd koppel waar de passie ver zoek is maar ieders elkaar toch nodig heeft om de dagen door te komen. Straks na het internet gaan we iets eten in de "milk en honey", erna wat door de stad ( het rwanda tribunaal wordt hier momenteel gehouden) en erna "circus mama africa". Verslag vant circus en de mount meru in de volgende blog!

21st October 2009

allen
Dag Bernd en Mariannne Met veel plezier heb ik jullie verslagen gelezen. Ik ben blij dat jullie het zo goed vinden en eigenlijk mag ik het niet zeggen maar toch: "Ik ben een beetje jaloers". Door de blog voel ik me een beetje in Afrika en geniet van de onderzoeken die jullie doen. Hopelijk mag ik achteraf ook meegenieten van alle verhalen en resultaten van het onderzoek,op mijn niveau(BSO) natuurlijk. Groeten Marijke

Tot: 0.069s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0364s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb