De aapjes in onze tuin

Tanzania's flag
Africa » Tanzania » East » Morogoro
August 15th 2009
Published: August 22nd 2009

Deze ochtend kregen we aangenaam bezoek van een bende apen van ongeveer 50 tot 100 cm groot met een grijs gele lichaamskleur. Ze waren afgezakt vanuit de ons omringende bergen, op zoek naar genoeg voedsel voor de hele familie. Dit vonden ze deels in onze tuin waar ze gretig de vruchten van de bomen begonnen plukken.
Dit beeld was totaal nieuw voor ons, waardoor we niet meteen de drang voelden om de tuin in te rennen en deze apen de hand te schudden, maar eerder vanop veilige afstand een glimp probeerde op te vangen van hun bezigheden. Het feit dat ze ook op ons dak sprongen en het geluid hiervan steeds leek op een afgevuurde kanonbal verzekerde ons nog meer dat deze afwachtende houding de beste was.
Moedige en nieuwsgierige Marianne kon het echter niet laten om dichter bij de palmboom in onze tuin te sluipen, camera in de hand, om een foto te trekken van de moederaap die erin zat met een babyaapje rond haar buik geklemd. Onze tuin had nog nooit zo groot geleken en de afstand tot de palmboom nog nooit zo ver. Elke minuut kwamen we uiteindelijk dichter en werden de foto’s duidelijker tot de angstige afstand tussen mens en aap volledig was verdwenen en had plaats gemaakt voor het spelletje “fotografeer de aap voordat hij een vrucht uit je boom pikt”.
Dit spel begon gelijkopgaand maar toch bleek de mens en zijn technologie snel te moeten onderdoen voor de natuurlijke snelheid en behendigheid van het dier. De groep apen boekten dan ook een overtuigende overwinning waarna van truitjes werd gewisseld, afscheid werd genomen en iedereen verder ging met zijn eigen activiteiten.

Tot: 0.081s; Tpl: 0.008s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0386s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb