Zuid Afrika & Zimbabwe 1996

Published: December 28th 2010

ZUID AFRIKA 1996

27 oktober 1996
Dag van vertrek.
Vannacht is de klok 1 uur teruggezet dus daar moeten we wel rekening meehouden.
Gisterenavond waren we pas om 2.00 uur thuis want Jan z’n collega was 25 jaar getrouwd en gaf een feest (Jan en Gerda Spierenburg),
maar we zijn toch vroeg op en maken de laatste spulletjes in orde.
We nemen niet veel mee, 1 grote tas voor 4 weken. Ik heb last van een versleten rugwervel dus ik mag niet tillen.
Dat wordt dan weinig mee en wassen in Afrika. De konîjntjes zijn bij ma Pronk en
José (ons buurmeisje) verzorgt de kippen, de plantjes en de post en brengt ons naar het station van Geldermalsen.
Om 19.00 uur vliegen we richting Frankfurt voor een stop-over maar krijgen geen toestemming om te landen we moeten 40 minuten rond cirkelen,
Al met al een oponthoud van 2 uur.

28 oktober 1996.
Op naar Johannesburg.
Beetje turbulentie gehad onderweg maar om 9.20 uur landen we.
De taxi naar de backpackers Ritz is net weg dus moeten we wachten.
Op de reispapieren staat een verkeerd telefoonnummer en uiteindelijk worden we om 12.00 uur opgepikt door een stevige afrikaan.
De rit duurt 30 minuten.
De kamer is prima en er zijn aardige mensen.
De rest van de dag brengen we door met winkelen.
De straten staan vol met mooie paarse Jacaranda bomen en de wijk waar we door lopen is safe’.
Grote dure huizen met hoge muren.
Nu zitten we in een Engelse pub 5 minuten van de Ritz en gaan hierna iets eten en slapen.
Het is mooi en warm weer.

29 oktober 1996.
Het heeft erg geonweerd vannacht en we zijn om 7.00 uur a wakker. Voor een ontbijt open we naar de bakker op de hoek, hier hebben ze heerlljke cappuccino.
Om 8.30 uur hebben we een tour geboekt naar SOWETO. Hier wonen ve’e arme immigranten, stammen uit Zuid-Afrika bijeen. Eerst bezoeken we een gesto’en autopark waar vee’ BMW’s staan, deze auto’s worden door de pokLie apart van bepaa’de nummers voorzien. Na een bezoek aan een markt gaan we naar een kleuterschool waar de kinderen al vroeg Engels leren.
Ze zingen liedjes voor ons.
Verder door de arme wijken gereden en de duurdere wijken waar ook het huis staat van Winnie Mandea.
Bij een paatselijke kroeg drinken we iets.
Bij het memoriaal van Hector Peterson zijn allemaal foto’s te bezichtigen van de bloedige strijd die altijd in Soweto heeft geheerst
Hector Peterson is daar op 13 jarige Neeftijd doodgeschoten. Na de tour lopen we bij ‘ons’ in de buurt nog wat rond om foto’s te maken van de prachtige paarse Jacarandabomen.
Om 14.15 uur gaan we naar het station voor de treinreis naar Buawayo, om 15.30 uur vertrekt de trein.
Onderweg stoppen we vee’ bij k’eine stationnetjes of gewoon in de bush.
Om 18.30 uur is het donker en eten we in de restauratie een hamburger, chips en salade.

30 oktober 1996.
Ik heb niet zo best geslapen het maakt nogal veel herrie met zo’n oude trein en er is veel gestopt onderweg.
Het uitzicht was wisselend, kale vlaktes en dan weer bomen. Het is heet in de trein.
Er wordt weer bier gedronken en chips gegeten. Bijna 6 uur te laat komen we Bulawayo aan.
We hebben geen tijd meer om de treinkaartjes in het Holiday Inn hotel op te halen maar de stationmeester ontfermt zich over ons en alles komt in orde.
We hebben met z’n tweeën een 4 persoonscoupé. le klas.
De trein vertrekt op tijd en het eten in de restauratie was lekker. Het is een ouderwetse Engelse trein, vol sfeer van vergane glorie.

SerIaI No. J N 6 8 9 2 Code No.
83.324214
NATIONAL RMLWAYS OF ZMABWE
BED TCKET TRAN SSUE
ISSUED SUBJECT TO THE PUBLISHED LAWS, BYE-LAWS AND REGULATIONS OF
THE RAILLWAY OR RA1LWAYS OVER WHOSE LINES THIS TICKET IS AVAILABLE
DATE OF TRAVEL DAY

31 oktober 1996.
Goed geslapen.
We rijden midden door de bush en als je naar buiten kijkt zie je zilveren patrijsvogels, wilde zwijnen en bavianen.
Om 7.00 uur staan we op het station van de Vic Falls. We worden opgehaald door een chauffeur van de Zambezi River Lodge. De lodge ligt een flink stuk van de waterval af maar het is een schitterend complex.
Je moet de deur dicht houden anders komen de apen op bezoek. Ieder uur rijdt er een busje naar het dorp en watervallen. Prima service.
Eerst douchen en daarna het busje pakken naar de Falls. Het is weer een hete dag, 38 graden.
De toegang kost ZB$ 20 = 5,00 p.p.
De inlanders hoeven maar de helft te betalen. De schitterende Falls bekeken.
Er loopt een pad langs van bijna 2 kilometer.
Het is een hele lange “rechte” kloof met verschillende watervallen. Er is weinig regen gevallen de laatste tijd hierdoor was er minder water dan gebruikelijk.
Er staat ook een beeld van Livingstone (1813-1873).
Hierna zijn we terug gelopen naar het dorpje, gegeten bij Wimpy en met het busje van het hotel terug naar “huis” en tot 17.00 uur bij het zwembad gelegen.
Het is zeer warm.
We hebben alvast een tochtje op de Zambezi rivier geboekt voor morgen, 1 november om 17.00 uur.
Daarna zijn we weer met het busje terug naar de Falls gereden om de zonsondergang te bekijken.
Weer lopen we de 2 kilometer langs de Falls.
In het dorp hebben we bier en water gedronken en een pizza gegeten. Wil heeft veel last van d’r rug!!!
Om 8.30 uur gaan weer terug met het busje en liggen nog een uurtje bij het zwembad, luisterend naar het bandje dat speelt en dan naar bed.
Wil neemt een pil in tegen de rugpijn en om goed te kunnen slapen.

1 november 1996.
Goed geslapen en mijn baard gaat eraf. We ontbijten uitgebreid bij het zwembad.
We gaan met de bus naar het dorp en huren 2 mountainbikes. Weer moet Wil een pil tegen de rugpijn innemen.
Het fietsen gaat goed.
We komen per ongeluk op een junglepad langs de rivier terecht. Grote droven liggen er maar we zien niets anders dan hertjes (gelukkig maar).
Het was wel spannend.
We fietsen door tot aan het wildpark maar we mogen niet met de fiets naar binnen want een bewaker vertelt ons dat er olifanten en leeuwen lopen.
Waarop ik vraag hoe ze netjes in het park blijven? Doen ze ook niet, zegt de man.
Ik vertel hem van de drollen en het pad waarover we gekomen zijn. Hij moet lachen en zegt dat het olifanten droilen zijn maar dat ze daar alleen ‘s avonds rondlopen. Wauw!!
We fietsen naar de krokodivenfarm, ik heb nog nooit zoveel kleine en grote krokodillen gezien, was wel interessant.
Bij onze lodge stoppen we even en Jan neemt een duik in het zwembad. Dan moeten de fietsen weer terug en over het smalle pad rijden we helemaal terug naar de Falls.
Opeens worden we opgeschikt door herrie, een koppel adelaars vliegt op een meter of 5 afstand uit de bomen weg.
Het is loei heet en dan valt het niet mee om te fietsen. Het is schitterend langs de Zambezi rivier.
Om 15.00 uur zijn we terug in de lodge en duiken het zwembad weer in. De rest van de avond blijven we in de lodge en doen mee aan de BBQ n de openlucht bij het zwembad.

2 november 1996.
Om 6.00 uur lig ik al in het zwembad.
Jan blijft tot een uur of 8 in bed liggen.
En weer hebben we een uitgebreid ontbijtbuffet.
Tot 13.30 uur bij het zwembad gelegen in gezelschap van 5 wilde zwijnen.
We zijn gelijk een beetje gekleurd.
De terugvlucht naar Johannesburg duurde 1.20 minuten, op het vliegveld belt Jan zijn moeder en vraagt of alles goed is met de konijnen, waarop ze past..
Mijn moeder heb k 2x gebeld maar ik hoor haar wel maar zij hoort mij niet.
Een uurtje later lukte het wel.
We worden opgehaald en gaan weer naar de Ritz jeugd herberg en krijgen dezelfde kamer.
In de buurt van de herberg eten we buiten op een terras. Heerlijk.

3 november 1996.
Annet en Nico van het vliegveld opgehaald. Daarna halen we de auto op, een Toyota Venture en rijden richting Pretoria.
Gold Reef City (Living South Africa Historial Experience) aangedaan, Johannesburg nagebouwd van ca. 100 jaar geleden met een pretpark en een oude goudmijn.
Het heeft veel moeite gekost om het te vinden.
Verder richting Pretora, bij het station moesten we stoppen want binnen staat een oude stoomloc en daar moest natuurNjk een foto van gemaakt worden.
In Pretoria bezoeken we het Voortrekkersmuseum (herdenkt de moed van ‘s lands pioniers), Melrose House (een elegant, Victoriaans huis waar het vredesverdrag van Vereeniging werd getekend dat het eind betekende van de Boerenoorlog in 1902. Het is nu een museum met prachtige meubels uit die tijd) en het Uniegebouw
(prachtig zancistenengebouw, huisvest de administratieve zetel van de regering en de nationale archieven).
We klimmen naar de top en hebben een prachtig uitzicht. Het is ontzettend heet.
Bij het Boulevard Protea Pretoria hotel aangekomen duiken we eerst het zwembad in.
Later hebben we pizza gegeten.
Annet geeft deze dag een 8+.
In het hotel nemen Nico en Jan nog een biertje maar Annet en ik gaan nog wat lezen

4 november 1996.
We rijden Pretoria uit en ontbijten in White Water. Dan door naar Middelburg.
We zoeken een openlucht museum maar we künnen het niet vinden, dan maar niet!
Bij Waterval Boven moeten we door een enge, donkere spoorwegtunnel, (de NZASM gebouwd in 1922/1 923 naar Mozambique) lopen om bij de waterval in de Elandsrivier te komen.
We griezelen en gillen maar het einde van de donkere tunnel is in zicht en de waterval is mooi.
Een stukje verder staat de 6 bogenbrug, we lopen hier naar beneden, naar het water, het is hier rotsig.
Verderop eten we bij een oud maar gezellig theehuisje, het was hier leuk en de sandwich was erg lekker.
Opeens is het noodweer met harde regen.
Toen kwamen we in Schagen, Nico maakt overal foto’s van (Nico en Annet wonen in Schagen) waar Schagen opstaat. Ha,ha! Op naar Nelspruit, hier zijn allemaal winkels en we zijn er gauw uitgekeken, Verder naar Hazyview voor de nacht.
Onderweg zijn veel bananenplantages en fruitstalletjes, citrus en mango. Het is ook weer droog.
In Hazyview moeten we via een hobbelige zandweg naar de Timberton Lodge, we worden vriendelijk ontvangen door Heather met drankjes en de lodge ligt schitterend met uitzicht op de bergen. Wat een rust.
We eten in een nabij gelegen restaurant en bespreken het plan voor morgen.
Jan speelt met een kikker en een hond.

5 november 1996.
Zonnig weer, 25 graden.
Ik stap om 6.00 uur naar buiten en zie een uitgestrekt landschap.
Schitterend.
We ontbijten op de veranda.
Als we weg rijden zien we op afstand zebra’s en antilopen.
Nico rijdt!!!
We gaan richting Sabie, leuk stadje, getankt, geld gehaald en op naar
Leijenburg.
Mooie route langs heuvels.
Annet en Wilma hebben bij Long Tom Pass (2135 m) souvenirs gekocht.
Bij Pelgrim’s Rest, een levend museum, stoppen we om dit toeristische
stadje uit de Gold Rush te bekijken waar alles in de oude staat is
gehouden.
Met natuurhjk een oud kerkhof.
Verderop is de natuur mooi en het lijkt een beetje op de Grand Canyon.
Hierna van God’s Window met uitzicht over het laagveld, naar Hazyview
waar Wilma denkt een hippo te zien!
We eten Afrikaans in de lodge na eerst veel drank te hebben gedronken.
We zitten aan een grote tafel met 2 Zwitsers, 2 Zweden en de 2 meiden
van de lodge.

6 november 1996.
Om 6.00 uur zit ik weer buiten op de veranda, het regent zacht. Plots ze ik twee giraffen voorbij lopen, Schitterend.
Ik haal Nico, Annet en Jan ut bed om de giraffen te laten zien. Ook lopen er zebra’s, herten en buffels.
We nemen afscheid van de gezelNge Timberton Lodge.
Na getankt en op de fruitmarkt gelopen te hebben rijden we naar het Paul Kruger Park.
Eenmaal binnen moet je goed zoeken tussen de dichte bush, en veel geluk hebben maar we zien giraffen, 2 olifanten, veel impala’s, een overstekende schildpad, hippo’s en een hyena, fretjes en veel mooie grote en kleine gekleurde vogels.
Een olifant loopt bijna de auto binnen, Nico neemt op z’n gemak een foto uit het open raam en Annet maar roepen “Nico doe dat raam nou dicht”.
Zou dit helpen tegen zo’n grote olifant??
‘s Avonds kijken we in de openlucht naar een film over leeuwen. Al met al een geslaagde dag.
Vanavond slapen we in leuke hutjes (rondavels) vlakbij de Sabierivier. Camp Skukuza Krugerpark.

7 november 1996.
Allemaal om 6.00 uur op vandaag en om 6.30 uur rijden we al in het Park.
We zien graffen, herten, 4 neushoorns en een leeuw. Prachtig! We rijden richting SwazNand en ontbijten vlak voor de grens in een “restaurant”.
Bij de grens is een paspoortcontrole.
Swaziland is mooi groen met bergen en er lopen veel koeien op de weg.
In Mbabane lopen we over een markt en Nico en Jan eten kip met rijst in een ondefinieerbaar tentje.
Bij Big Bend drinken we wat en hebben een prachtig uitzicht over het land en een rivier.
De zwarte mensen wonen in hutten maar zien er goed uit. Er zijn ook veel scholen,
Om 16.30 uur zijn we bij de andere grens en gaan een slaapplaats zoeken.
Met wat hulp vinden we een lodge, gelegen in de natuur. Het is goed vertoeven hier, mooie veranda met prachtig uitzicht.
We eten van het buffet wat door de beheerder en zijn hulp klaar gemaakt is.

8 november 1996.
Om 7.30 uur in het zwembad gezwommen en boven in het restaurant
ontbeten met op de achtergrond opgezette dieren.
Het kantoor van deze schitterend gelegen lodge bestaat uit een rieten
mand met folders.
0 ja, ik moet nog het verhaal van de spin vertellen.
Toen we gingen slapen hoorde ik tikken, ik lag in bed en keek door
het gordijn het maanllcht in en zag een silhouet van een reusachtige
spin.
Ik gillen en Jan moest maar gaan kijken.
Heldhaftig deed hij het gordijn open.
Er zat een gigantische spin maar gelukkig aan de buitenkant van het
raam.
Mijn bed heb ik naar het midden van de kamer getrokken en ik sliep c
slecht die nacht.
De volgende morgen was de spin weg maar zag ik met daglicht ook dat er om het raam heen kieren waren van een centimeter of vijf, maar
goed dat k dat gisteravond net wst.
Geloof het of niet, die spin was zo groot dat je hem kon horen lopen en tikken tegen het raam.
We rijden terug naar Mzuki om te tanken want we hebben geen (weer
eens) benzine meer.
Om 10.00 uur zijn we in HluhOuwe, één van de oudste wildreservaten
van het land en bekend om de zwarte en witte neushoorns, spreek
uit sjoesjloewie.
Dit is een prachtig park.
Ik vind het mooier dan het deel van het Kruger Park dat wij gezien
hebben.
Het is groener, heuvelachtiger en met meer water.
We zien neushoorns, herten met baby’s, bokken, zebra’s, kleine zwijntjes en een boom vol met gieren.
We boeken een bushwalk-guîded.
Het begint om 15.30 uur tot 18.00 uur.
We LOPEN angs zebra’s en giraffen die ons nieuwsgierig aan staren. Verder gebeurt er weinig.
Op de weg terug observeren wij vier witte neushoorns van vrij dichtbij. Ik maak mooie foto’s
Onze gids was een Idem mannetje met een geweer, daar moesten we het mee doen
Terug in de auto rijden we naar ons chalet en plots staan er vijf neushoorns op de weg
Schitterend en heel dichtbij.
We eten in het restaurant van het camp waar we een cha’et hebben De serveerster gooide mijn glas om over de tafel op Jan zijn broek en ze was erg chagrijnig.
Geen tip!!!

9 november 1996.
Ontbeten en op weg naar Santa Lucia.
Op weg naar de uitgang van het park hebben nog veel dieren gezien. We kregen een tip van een rancher waar we een boottocht konden maken en hij boekte telefonisch de trip voor ons.
In Santa Lucia, een complex van meren, duinen en stranden, aangekomen drinken we eerst koffie, betalen de boot en gaan langs een krokodillen farm. (was niet zo leuk, kleine hokken en vies water).
We gaan een uurtje aan het strand liggen om de tijd vol te maken tot de boot vertrekt.
Jan en Nico spelen in de golven en kijken naar de vissers.
Tijdens de boottocht hebben we veel hippo’s gezien en twee krokodilletjes
Ook visarenden een kingfisher en andere mooie vogels.
Door een gezamelijk bedrijfsuitje van blanke jongeren die veel “rechtse” liederen zongen en teveel dronken was het luidruchtig op de boot Om 18 00 uur komen we van de boot af en we moeten voor 19 00 uur door de gate van het park waar we slapen
We redden het net op tijd
Als we naar de Camp rijden, 35 km van de gate tot aan onze slaapplaats,
is het al donker en we kijken goed uit dat we geen dieren aanrijden
Plots wil er een neushoorn met een kleintje overlopen
We remmen en zien een schitterend tafereel
We bereiken veilig ons camp
Douchen , eten en naar bed

10 november 1996.
Half zeven op.
Ontbijt in het park en bij het uitrijden zien we neushoorns en giraffen,
we verlaten het park via de zuid uitgang.
Het is zelfs al zo erg dat we voor giraffen al niet eens meer stoppen.
Op naar Zululand.
Er staat hier veel suikerriet.
Bij Eshowe zijn we verdwaald en rijden 2 uur door Zulu land, het echte
Zululand
Tenslotte wijzen een paar Zulu’s ons met handen en voeten de weg.
Uiteindelijk hebben we Shakaland toch gevonden, het is zeer toeristisch
met hutjes en oude rituelen met traditioneel verklede Zulu’s.
We gaan weer verder naar Durban via een kustweg.
Onderweg liggen we lekker wat aan het strand.
In Durban slapen we in de Durban Beach Youth Hostel, zeer eenvoudig.
We worden hartelijk ontvangen door een dame zonder tand, zij heet
Beauty.
Op de kamer hadeen we bezoek, kakkerlakken maar gelukkig stonden
er spuitbussen.
Alleen Nico waant zich in het Hilton.
We eten in een zeer luidruchtige Pizzahut en het is lekker weer.

11 november 1996.
Om 7.00 uur lopen Jan en ik al op de boulevard.
Om 8.30 uur hebben we met Nico en Annet afgesproken om de stad in te gaan.
We lopen naar de bibliotheek wat tevens museum is, komen langs het stadhuis en passeren een markt, hier splitsen onze wegen zich.
Jan en Wil gaan naar een winkel “GAME” op zoek.
We komen in een sportzaak die ook game heet maar dit is niet de winkel die wij zoeken.
De dame van de sportzaak brengt ons met haar auto naar de goede winkel omdat ze de buurt niet vertrouwt.
In GAME kopen we een skottebraai (Zuid-Afrikaanse bbq). Met de bus rijden we terug en zien een ander deel van Durban. Om 14.00 uur Uopen we Nico tegen het lijf, we drinken wat en brengen de rest van de middag aan het strand door.
Er staat een sterke stroming en Jan en WN verdwijnen kopje onder. Je ziet meer donkere mensen op het strand dan blanke mensen, hoe zou dit komen?
Verder eten we, drinken we biertje in een pub en lopen langs de souvenirs op de boulevard en dan gaan we naar bed.

12 november 1996.
We staan vroeg op (7.15 uur) om voor de spits de stad uit te zijn.
Na wat geharrewar vinden we de juiste weg naar Pietermaritzburg.
Het is mooi zonnig weer.
We komen langs het plaatsje Hilton (met mooi stationnetje) en ontbijten
hier in een mooi oud hotel ‘HILTON’. (beetje Duitse stijl gebouwd).
Na wat boodschappen gaan we verder en 5 kwartier later nemen we de R74 richting Bergville.
Dit plaatsje ligt op 1139 meter op een hoogvlakte en de toegangsweg van de Drakensbergen.
We drinken hier in ‘de koffiepot’ koffie.
Hier zijn ook allemaal handwerk en andere leuke snuisterijen te koop.
We gaan weer op pad richting Drakensbergen.
We lopen een kleine trail in het Royal Natal Nationaalpark langs een
klein riviertje.
Het is een schitterende omgeving.
De Sentinel (3165 m), de Eastern Buttress (3047 m) en de
Mont-aux-sources (3284 m) liggen in dit park.
Na pootje baden lopen we weer terug.
Even later rijden we door Phuthaditjhaba waar allemaal zwarte mensen wonen, de meeste in schamele hutjes.
Het heeft iets van Soweto en de meeste passagiers vinden het wel spannend, eng dus. Wegwezen hier!
Het weer wordt bewolkt.
Het is al in de namiddag als we in de buurt van een klein kasteeltje, gemaakt van flessen! (was dicht) wat gaan drinken en met de hond spelen

13 november 1996.
Heel gastvrij en met oud grenen ingericht.
Sonia (de eigenaresse) was een gezellige kakel.
In Fickburg stoppen we maar er is niet veel te zien (kersen- en aspergegebied)
Door naar Ladybrand, op de grens van Lesotho en Zuid-Afrika, vernoemd naar de moeder van president Brand
Kofhe gedronken, museum bezocht en op aanraden van een verkoopster van een antiekzaak bezoeken wij een mooie cottage Ook hier worden we gastvrij ontvangen en ze laat de hele cottage zien Prachtig Door naar Ahwal North
We rijden door prachtige natuur, zeer wijdse vergezichten met hier en daar gigantische rotspiateau’s, meren, schapen en koeien We willen via een natuurpark “tussen die riviere” naar Aliwal rijden maar de uitgang was dicht.
Daardoor moeten veel omrijden om in Ahwal North te komen Toch rijden we door het park en zien veraf gnoes, struisvoges en van dichtbij hertjes
Het is een mooi gebied tussen de Oranjerivier en de Caledonrivier Met een omweg beanden we in Aliwal North en hebben weer een voortreffelijke bed and breakfast in Homely
We worden allerhartelijkst ontvangen met koffie en zelf gebakken koekjes en taart, Jan probeert van alles wat
Met Nico en Annet liggen we in de warme Hot Springs terwijl het buiten en boven het water niet erg warm is
Het kost moeite om uit het warme (25 graden) water te komen en buiten in de kou je kleren aan te trekken
Daarna eten we in een steakrestaurant en “thuis” drinken we nog koffie aan de keukentafel, gezellig kletsen met een schoenverkoper die ook
bij ons in het huis sliep.

Op naar Bethlehem ons volgend B&B adres, Fsant, bij Sonia
Een prachtige bungalow omringd door mooie planten
We krijgen 2 mooi ingerichte kamers met alles erop en eraan
Onze host bespreekt voor ons een restaurant en na de douche gaan
we in de stad wat eten tegenover de kerk

14 november 1996.
Joepie, ik ben jarig!! 37 jaar.
Ik krijg van Nico en Annet een mooie blouse.
Als ontbijt hebben we worstjes, spek en havermout.
Het wordt een lange rit vandaag maar het landschap s moo (wijdse natuur en passen) en lekker warm weer.
In Cradock, gesticht in 1813, stoppen we en drinken in een leuke tent koffie.
Jan (en ik) kopen hier een struisvogelei.
We doen Eddo olifantenpark aan, we zien herten, vogels, strusvogeIs, apen maar geen olifanten.
Er moeten er toch zo’n 145 zitten.
Omdat er een weg door het park was afgesloten zijn alle slimme olifanten daar gaan Hopen. SHIT!
Om 18.00 uur komen we in St. Francisbay, weer een leuke slaapplaats in de Oasis lodge.
Vandaag hebben we 500 km gereden.

15 november 1996.
Vanuit de ontbijtkamer kijk je op water.
Na het ontbijt naar het strand (5 min.) gereden en we hebben daar een uurtje naar schelpen gezocht en gewandeld met 6 honden. Daarna zijn we verder gereden naar de Paul Sauerbrug (139 meter hoog) over de StormrMer.
Hier hebben we een wandeling naar Big Tree gemaakt over houten vlonders.
Toen door naar Tsikikamma National Park met 100 km lange wilde, rotsachtige kusten. Schitterend.
Het water was erg koud maar Jan was dapper en heeft gezwommen. We dachten pinguins te zien maar het waren Jan van Gentvogels. Door naar Plettenbergbaai om een uurtje te zonnen.
In Knysna (zeg neisna) hebben we de stoomtrein geboekt voor morgenochtend.
Alleen de jongens gaan met de trein, Outeniqua Choo-Tjoe. We overnachten in de Gallery lodge boven op een berg met schitterend uitzicht over de stad en de baai.
We eten in dit leuke stadje bij de Argentijn.
We krijgen veel te veel eten en Wil en Annet nemen een gedeelte mee in de doggibag!!
Nico vindt dit helemaal niks.

16 november 1996.
Annet en ik zetten Nico en Jan op de stoomtrein van Knysna naar George, een rit van 3 uur,
Wij gaan eerst winkelen en met de auto (ca 45 min.) naar George. Onderweg zien we de trein en stoppen om foto’s te maken. Bij de monding van Touwrivier gaan we op een bankje zitten en eten onze doggibag van gisterenavond leeg. Als we terug naar de auto lopen zien we 2 beelden staan en we nemen ze mee.
Bij een bord doiphin view stoppen we, we zien geen dolfijnen maar we hebben een prachtig uitzicht op de brug waar de trein straks overheen komt.
Stoomtrein liefhebbers stonden allemaal op deze uitkijkpost op de trein te wachten.
We wachten en ik maak (hopelijk) een paar mooie foto’s. Het begint te regenen en het is niet erg warm. Gelukkig komen we heelhuids in George aan( ik reed en nog links ook) en pikken de jongens op van het station.
We gaan verder naar een strusvogelf arm de Highgate, in de buurt van Oudtshoorn.
Oudtshoorn wordt ook wel “Verenhoofdstad” genoemd.
Ik vind er niets aan. Ze plukken die beesten, gaan op de eieren staan en rijden er op. bah!!
Jan wil nog graag naar de Cango grotten met z’n fascinerende kalkgrotten en de stalactieten en stalagmieten, wij gaan naar binnen maar Nico en Annet blijven in het restaurant wat lezen.
Op de weg terug naar Oudtshoorn komen we langs een angorakonijnenboerderij. We kijken in de shop en Jan koopt een houten stoeltje. De konijnen zitten in kleine hokjes en van de angora maken ze truien.
Wij slapen n Adley House, een statig groot huis. Vandaag was het landschap nog bergachtig, groen en overal waren struisvogels.
De kamers zijn schitterend en we eten in het stadje.
Hierna leggen we nog een kaartje en drinken een glaasje wijn in de grote eetzaal van Adley House.

17 november 1996.
Het regent erg veel
Na een ontbijt in een vorstelijke zaal gaan we naar Calltzdorp naar wijnlandgoed Boplaas.
We hebben pech want het is zondag vandaag, alles is dicht.
Dan gaan we maar naar Ladysmith en we komen over mooie passen, het blijft bergachtig.
Hier en daar zien we wat struisvogels en druivenranken.
Pas in Swellendam werd het droog, het is een mooie stad en we drinken gezellig koffie waar we ook een blauwe aardewerk pot kopen.
Via passen, meren en een mooie tocht komen we in Franschenhoek, een wijnproducerendgebied en tussen 1688 en 1690 gekoloniseerd door Franse Hugenoten.
In het park kijken we even naar jeu de boule.
Ook hier zijn alle wijnboeren dicht dan maar via Paari naar Steflenbosch, Stellenbosch is gesticht in 1679 met sierlijke Kaaps-Hollandse huizen met rieten daken en trapgevels, statige eiken die de straten omzomen. Hier hebben we een prachtige bed en breaklast in Villa Merwe waar we aan het zwembad met wijn ontvangen worden.
18 november 1996
Zon!! Prachtige dag en we ontbijten met lekker veel verse vruchten en Stefan (de man van het gastenhuis) verteld ons waar we het beste heen kunnen gaan om wijn te proeven.
We zitten midden in het wijngebied en besluiten om eerst naar het centrum van Stellenbosch te gaan en “ome Samie se winkel” te bezoeken. Victoriaanse koopmanwinkel uit 1904.
Hoe krijgen ze al die troep bij elkaar??? Schitterend. Verder zijn er veel mooie gebouwen en bezoeken we het Stellenbosch Dorpsmuseum.
Jan koopt in een antiekzaak een oude Engels weegschaal. We gaan in “Die Bergkelder” wijn proeven.
Tijdens een rondleiding van 1 1/2 uur zien we grote vaten (3900 liter) liggen in de kelder en champagne maken ze hier ook.
Een diaserie maakt ons een stuk wijzer.
Het proeven was wel aardig en we kopen een klein flesje wijn. Daarna gaan we op weg naar Kaapstad.
In 1652 zeilde Jan van Riebeek de Tafelbaai in.
De jeugdherberg (the crossing zebras) was makkelijk te vinden en ligt op cle route naar de tafelberg waar we eerst heen gaan. Schitterend uitzicht over de stad.
De Tafelbergkabelbaan is niet in werking omdat het boven te koud en te winderig is.
Een stuk van de Tafelberg hangt in de wolken, de rest Hgt prachtig in de zon.
We besluiten naar de herberg te gaan (ziet er prima uit) en gaan dan naar The Waterfront.
Hier speelt het luxueuze deel van Kaapstad zich af. Hele dure winkels en restaurants, wel gezellig. We eten daar en gaan terug naar de herberg.
Nico en Jan nemen nog een pilsje in een pub 2 straten verder, Annet en ik praten met de jongen van de herberg wat we morgen allemaal kunnen gaan doen en we krijgen waardevolle tips.

19 november 1996
Vannacht heeft het keihard geregend terwijl het gisteren een prachtige
dag was.

Eerst gaan we naar Hout Bay daar nemen we een overdekte (het giet
nog steeds) boot naar Seal Island.
Prachtig al die zeehonden te zien zwemmen, liggen en spelen. Op de weg terug zwemmen er dolfijnen met de boot mee. Jan koopt hier op de kade een olifant bij een ‘achende verkoopster in de stromende regen.
Daarna gaan we naar Cape Point en Kaap de Goede Hoop. Het werd vroeger alleen bewoond door rontrekkende Hottentotten en Bosjesmannen.
We lopen naar de vuurtoren en zijn verzopen. Het uitzicht is slecht door het weer. Jammer. De natuur en de bloemen zijn prachtig, grote gele bloemen jn de struiken. Daarna gaan we naar the Boulders, naar de pinguins. We hebben ze zien broeden van een meter afstand, geweldig. Ook hier zijn we helemaal verzopen maar we hadden we de pinguins wel voor ons alleen.
We bezoeken daarna een teddybeerfabriek en een oude pub in een station. Was leuk.
We zijn nat en koud, lekker douchen en eten lijkt me wel wat.
Dit is de laatste avond met Nico en Annet.
We eten in een Afrikaans restaurant, erg lekker en heel gezellig.
Er gaan 2 flessen wijn op en de lege flessen (mooie blauwe) nemen
we mee als souvenir.

20 november 1996.
Toch we wat blauwe plekken van de val van gisteren (ik was uitgegleden bij de pinguins over de rotsen).
We ontbijten in de stad en gaan winkelen, we kopen stickers met non smoke “dankie dat u nie rook nie”, een make up doos van Estee Lauder, een petje, t-shirts en lopen via de markt terug naar de herberg. Nico en Annet zetten hun spullen in de auto en via het strand (we liggen hier een uurtje) zetten wij hun af op het vliegveld.
Jan en ik rijden naar de stad waar Jan nog wat foto’s maakt. Daarna rijden we naar the Waterfront en lopen door de mall en kijken naar de boten.
We eten pizza en Jan maakt een tijdopname van de verlichte stad. Biertje drinken in het sportcafé waar Jan een wedstrijd volgt tussen M.United en Liverpool.
Ik kijk op een ander beeldscherm naar skiën. Daarna gaan we terug naar de herberg.

21 november 1996.
De laatste dag.
Alle “troep” in de tassen krijgen valt niet mee maar het lukt.
We kwamen met 2 grote tassen en 2 rugzakken.
We gaan weg met 2 grote tassen 5 losse rugzakken en tasjes.
Het regent……
Shit, bij de auto aangekomen is de achterzijruit ingeslagen
Er is niets weg want er lag niets in de auto en de radio zit er ook nog
Aangifte gedaan bij de politie we zien het verder wel We durven de auto niet onbeheerd te laten staan met alle bagage dus besluiten we terug te gaan naar Stellenbosch waar je een bewaakte parkeerplaats hebt
We rijden langs wijnvelden en krottenwijken
We wandelen weer door Stellenbosch, het weer blijft mooi Om 14 15 uur na 2x koffie met iets erbij te hebben gedronken gaan we via de wijnroute naar Kaapstad
We stoppen bij 2 wijnproeverijen en kopen nog wat wijn (kan er ook nog wel bij)
Om 15:15 uur rijden naar de luchthaven, kleden ons om (korte broek uit) en leveren de auto met schade in.
Ik haal bij de VAT (taxfree) het geld terug in nederlands geld (helemaal makkelijk)
Om 17 45 uur vertrekken we terug naar Nederland
Na 11 1/2 uur komen we de volgende dag in Nederland aan We hebben totaal ongeveer 6300 km gereden

October 27, 1996
Day of departure.
Tonight is the clock put back one hour so we should be taking meehouden.
Last night we were only at 2.00 am at home in January because his colleague was married for 25 years and gave a feast (January and Gerda Spierenburg)
but we are still early and make the last things in order.
We do not take much, a great bag for 4 weeks. I suffer from a worn spine so I can not lift.
That will be little use and washing in Africa. The bunnies are Mon Pronk and
Jose (our neighbor) is responsible for the chickens, the plants and the post and takes us to the station Geldermalsen.
At 19.00 hours we will fly to Frankfurt for a stop-over but will not be permitted to land, we have 40 minutes circling around,
All in all a delay of 2 hours.

October 28, 1996.
On to Johannesburg.
Had a little turbulence along the road but we land at 9.20 am.
Taxi to the Ritz backpackers just left so we have to wait.
The travel documents is a wrong number and end at 12.00 we are picked up by a strong African.
The ride takes 30 minutes.
The room is fine and there are nice people.
The rest of the day we spend shopping.
The streets are filled with beautiful purple jacaranda trees and the neighborhood where we walk is safe.
Big expensive houses with high walls.
Now we are in an English pub 5 minutes from the Ritz and go below to eat and sleep.
It's nice and warm weather.

October 29, 1996.
It has very geonweerd tonight and we are a wake at 7:00 am. We open for breakfast at the bakery on the corner where they heerlljke cappuccino.
At 8.30 pm we booked a tour to Soweto. Ve'e poor immigrants live here, are from South Africa together. First we visit a car park where cattle gesto'en "BMW's are, these cars are separate from the pokLie bepaa'de numbers provided. After visiting a market we go to a kindergarten where children learn English early.
They sing songs for us.
Drove on through the poor neighborhoods and the more expensive neighborhoods where the house of Winnie Mandea.
In a real paats pub we drink something.
At the memorial of Hector Peterson are all photographs on view of the bloody struggle that has always prevailed in Soweto
Hector Peterson was there on 13 year old cousin shot time. After the tour we walk with 'us' in the neighborhood still around to take pictures of the beautiful purple jacaranda trees.
At 14.15 we go to the station for the train to Buawayo, the train departs at 15:30.
We stop cattle 'at railway stations or just k'eine in the bush.
At 18.30 hours the night and eat in the restaurant a hamburger, chips and salad.

October 30, 1996.
I have not slept so well it makes quite a lot of noise with an old train and a lot of stops en route.
The view was uneven, barren plains and then trees. It's hot in the train.
There is again drinking beer and eating crisps. Nearly 6 hours late we Bulawayo on.
We have no time for the train tickets at the Holiday Inn hotel to pick, but the station master takes pity on us and everything will be fine.
We have two of a 4-person compartment. le class.
The train leaves on time and eating in the restaurant was delicious. It is an old English train, full of atmosphere of faded glory.

No. SerIaI. Y N 6 8 9 2 Code No.
83.324214
NATIONAL OR RMLWAYS ZMABWE
BED TCKET TRAN SSUE
ISSUED SUBJECT TO THE PUBLISHED LAWS, REGULATIONS AND BYE-LAWS OR
THE OVER WHOSE LINES RA1LWAYS RAILLWAY OR THIS TICKET IS AVAILABLE
DATE OF TRAVEL DAY

October 31, 1996.
Slept well.
We drive right through the bush and if you look outside you see silver partridge birds, wild pigs and baboons.
At 7.00 we are at the station of the Vic Falls. We are picked up by a driver of the Zambezi River Lodge. The lodge is a large part of the waterfall but it is a beautiful complex.
You must keep the door shut, the other monkeys to visit. Every hour there is a bus to the village and waterfalls. Excellent service.
First shower and then catch the bus to the Falls. It's another hot day, 38 degrees.
Admission costs $ 20 S = 5.00 p.p.
The natives have only half pay. The magnificent views Falls.
There is a path down nearly 2 km.
It's a very long "straight" gap with several waterfalls. There is little rain lately thus there was less water than usual.
There is also a statue of Livingstone (1813-1873).
After we walked back to the village, ate at Wimpy and the van from the hotel back to "home" and to 17.00 at the swimming pool.
It is very hot.
We already have a trip on the Zambezi river booked for tomorrow, November 1 at 17:00.
Then we went to the bus back to the Falls, drove to the sunset.
Again we walk the 2 km along the Falls.
In the village we have beer and drank water and ate a pizza. Would have suffered from d'r back!
8:30 am go back to the van and are still an hour by the pool, listening to the band that plays and then to bed.
Wants to take a pill against the back pain and to be able to sleep.

November 1, 1996.
Slept well and my beard comes off. We expanded breakfast by the pool.
We take the bus to the village and hire two mountain bikes. Looking again to take a pill for the pain.
The bikes are going well.
We meet by accident on a jungle trail along the rivers. Large Droven lie but we see nothing but deer (fortunately).
It was exciting.
We cycle down to the wildlife park but we can not with the bike inside for a guard tells us that there are elephants and lions run.
Which I question how neatly they remain in the park? They do not, says the man.
I tell him of the turds and the path that we came. He laughs and says the elephant droilen but that she was alone at night walking around. Wow!
We cycle to the krokodivenfarm, I've never seen so many small and large crocodiles, was interesting.
At our lodge we stop and take a January dip in the pool. Then the bikes back on the narrow path and we drive all the way back to the Falls.
Suddenly we were suits by noise, a couple eagles fly at 5 meters distance away from the trees.
It's called loci, and it is not easy to ride. It is beautiful along the Zambezi River.
At 15.00 hours we are back at the lodge and dive into the pool again. The rest of the evening we stay in the lodge and participate in the BBQ by the pool n the open air.

November 2, 1996.
At 6:00 I was lying in the pool.
Continues until January 8 o'clock in bed.
And again we have an extensive breakfast buffet.
To 13.30 hours at the swimming pool in the company of five wild boars.
We are like a little color.
The flight to Johannesburg was 1.20 minutes, at the airport in January calling his mother and asks if everything is okay with the rabbits, they fit ..
K 2x called my mother but I can hear her but she does not hear me.
An hour later, it succeeded.
We are picked up and go back to the Ritz youth hostel and get the same room.
Near the inn, we eat outside on a patio. Delicious.

November 3, 1996.
Annet and Nico picked up from the airport. Then we get the car, a Toyota Venture and drive to Pretoria.
Gold Reef City (South Africa Historial Living Experience) affected, Johannesburg reconstructed from about 100 years ago with an amusement park and an old gold mine.
It has taken a great deal to find it.
Further direction Pretora, we had to stop at the station because inside is an old steam locomotive and there was a picture of natuurNjk made.
In Pretoria we visit the Voortrekker Museum (commemorating the bravery of the country's pioneers), Melrose House (an elegant Victorian house where the Peace Treaty of Vereeniging was signed that mean the death of the Boer War in 1902. It's now a museum with beautiful furnishings of the time) and the Union Building
(Zancistenengebouw beautiful, houses the administrative office of the government and the national archives).
We climb to the top and have a beautiful view. It's very hot.
Boulevard Protea Hotel in Pretoria we first arrived dive into the pool.
Later we ate pizza.
Annet give this day a 8 +.
In the hotel and Jan Nico take another beer, but Annette and I will read some

November 4, 1996.
We drive from Pretoria and breakfast in Whitewater. Then on to Middlesbrough.
We seek an open-air museum, but we can not find it, or not!
At Waterval Boven we have a narrow, dark railroad tunnel (the NZASM built in 1922 / 1923 in Mozambique) walk to the waterfall in the Moose River to come.
We shudder and scream, but the end of the dark tunnel is in sight and the waterfall is beautiful.
A bit further on the bridge arches 6, here we walk down to the water, it is rocky.
Later, we eat at an old but cozy tea house, it was nice here and the sandwich was very tasty.
Suddenly the storm with heavy rain.
When we arrived in Schagen, Nico makes all photos (Nico and Annet live in Schagen) where Schagen rise. Ha, ha! In Nelspruit, here are all shops and we are soon bored, Skip to Hazyview for the night.
Along the many banana plantations and fruit stalls, citrus and mango. It is also dry.
Hazyview have to go through a bumpy dirt road to the Timberton Lodge, we are welcomed by Heather drinks and the lodge is beautifully situated overlooking the mountains. What a rest.
We eat at a nearby restaurant and discuss the plan for tomorrow.
January plays with a frog and a dog.

November 5, 1996.
Sunny weather, 25 degrees.
I step outside at 6:00 and see a vast landscape.
Brilliant.
We have breakfast on the veranda.
As we drive away we see distant zebra and antelope.
Nico rides!
We go towards Sabie, nice town, fueled, and money brought in to
Leijenburg.
Scenic route along hillsides.
Annet and Wilma have at Long Tom Pass (2135 m), bought souvenirs.
At Pilgrim's Rest, a living museum, we stopped at this tourist
town from the Gold Rush to see what all the old state
held.
Natuurhjk with an old cemetery.
Away is the beautiful nature and it looks a bit like the Grand Canyon.
After God's Window with views over the Lowveld, Hazyview
Wilma thinks that a hippo to see!
Afrikaans we eat in the lodge after first having drunk much alcohol.
We sit at a large table with 2 Swiss, 2 Sweden, and the two girls
of the lodge.

November 6, 1996.
At 6:00 I'm back out on the porch, it's raining softly. Suddenly they have two giraffes walk past, Brilliant.
I get Nico, Annette and Jan ut bed to show the giraffes. There are also zebras, deer and buffalo.
We say goodbye to the gezelNge Timberton Lodge.
After refueling at the fruit market fell and we drive to the Kruger Park.
Once inside, you look good between the bush and have good luck but we can see giraffes, elephants, two, many impala, a turtle crossing, hippos and hyenas, ferrets and many beautiful large and small colored birds.
An elephant is almost inside the car, Nico takes a picture at ease from the open window and Annet yelling "Nico doing now shut that window".
Would this help against such a big elephant?
At night we look in the open air for a film about lions. All in all a successful day.
Tonight we sleep in nice huts (rondavels) near the Sabierivier. Skukuza Camp Kruger Park.

November 7, 1996.
All at 6.00 today and at 6:30 we drive already in the park.
We see Graff, deer, rhinoceros and a lion 4. Beautiful! We drive SwazNand breakfast and just before the border in a "restaurant".
At passport control the border.
Swaziland is beautiful with green mountains and there are many cows on the road.
Mbabane we run a market, and Nico and Jan eating chicken with rice in a tent indefinable.
At Big Bend we have a drink and have a wonderful view over the land and a river.
The black people live in huts, but look good. There are many schools,
At 16.30 hours we reach the other border and go looking for a place.
With some help we found a lodge, situated in nature. It is good to come here, nice veranda with beautiful views.
We eat from the buffet as the administrator and his help has been prepared.

November 8, 1996.
At 7.30 pm in the pool and swim up at the restaurant
had breakfast with stuffed animals in the background.
The office of this beautifully situated lodge has a thatched
basket with leaflets.
0 yes, I have to tell the story of the spider.
When we went to sleep I heard something, I lay in bed and looked through
The maanllcht the curtain and saw a silhouette of a giant
spider.
I scream and January but had to go look.
Heroically did he open the curtain.
There was a giant spider but fortunately on the outside of the
window.
I have my bed to the middle of the room I was sleeping and pulled c
poorly that night.
The next morning was the spin off but I saw that with daylight there were cracks around the window to a few inches, but
k well that last night just wst.
Believe it or not, that spider was so big that you could hear him walking and tapping against the window.
We drive back to Mzuki for gas because we do not (again
agree) gas.
At 10.00 hours we are in HluhOuwe, one of the oldest game reserves
of the country and known for its black and white rhinos, speak
sjoesjloewie out.
This is a beautiful park.
I find it better than the part of the Kruger Park that we have seen
have.
It is greener, hillier and more water.
We see rhinos, deer with babies, goats, zebras, small piglets and a tree full of vultures.
We book a guided bushwalk-.
It starts at 15.30 pm to 18.00 pm.
We fear-RUN zebras and giraffes staring at us curiously. Little else happens.
On the way back we observe four white rhinos from quite close. I make pretty pictures
Our guide was a man with a rifle Same as we had to do with it
Back in the car we drive to our cottage and suddenly there are five rhinos on the way
Brilliant and very close.
We eat in the restaurant of the camp where we have cha'et The waitress threw my glass to the table in January his pants and was very cranky.
No tip!

November 9, 1996.
Had breakfast and headed to Santa Lucia.
Heading for the exit of the park have seen many animals. We got a tip from a rancher where we could make a boat and he booked the trip for us by telephone.
In Santa Lucia, a complex of lakes, dunes and beaches, first arrived we drink coffee, pay for the boat and go along a crocodile farm. (Was not that nice, small houses and dirty water).
We go an hour on the beach full time to make the boat leaves.
Jan and Nico playing in the waves and watching the fishermen.
During the trip we have seen many hippos and two krokodilletjes
Ospreys also a kingfisher and other beautiful birds.
Through a joint outing of white youth that many "right" and sang songs too drunk on the boat was noisy 00 hours we order 18 of the boat and we have 00 hours to 19 by the gate of the park where we sleep
We'll be right on time
If we go to Camp drive, 35 km from the gate to our bed,
It is already dark and we're looking good that we have no riding animals
Suddenly, a rhino with a small overflow
Brakes and we see a beautiful scene
We reach our camp safe
Showering, eating and going to bed

November 10, 1996.
Half seven.
Breakfast in the park and we see spreading rhinos and giraffes,
We leave the park via the south exit.
It's even so bad that we giraffes do not even stop.
On to Zululand.
There is a lot sugarcane.
In Eshowe and we lost 2 hours drive from Zulu land, real
Zululand
Finally, we point out a couple of Zulu's hands and feet away.
Eventually we found Shakaland anyway, it's very touristy
with huts and ancient rituals traditionally dressed Zulu's.
We will continue to Durban via a coastal road.
Along the way are what we sleep on the beach.
We sleep in Durban in Durban Beach Youth Hostel, very simple.
We are greeted by a lady with no teeth, they called
Beauty.
Haden visit us in the room, but fortunately were cockroaches
to aerosol.
Nico imagines himself alone at the Hilton.
We eat at Pizza Hut a very noisy and it's nice weather.

November 11, 1996.
At 7:00 am in January and I walk on the boulevard.
At 8.30 am we have with Nico and Annet agreed to go into town.
We walk to the library which is also museum, pass the town hall and passing a market, here our paths split.
John and Will go to a store "Game" search.
We are in a sports game that also called but this is not the shop that we seek.
The lady of the sporting goods store takes us with her car to the store right away because they do not trust.
GAME skottebraai we buy in a (South African barbecue). By bus we drive back and see another part of Durban. At 14.00 hours we Uopen Nico bump, what we drink and spend the rest of the afternoon at the beach.
There is a strong current and disappear in January and WN submerged. You see more black people than white people on the beach, how would it be?
Furthermore, we eat, we drink beer in a pub and walk along the souvenirs on the boulevard and then we go to bed.

November 12, 1996.
We get up early (7.15 hours) for the striker to be out of town.
After some wrangling we find the right way to Pietermaritzburg.
It's beautiful sunny weather.
We pass the village of Hilton (with a nice station) and breakfast
here in a beautiful old hotel "HILTON". (Little German style).
After some shopping we go on and 5 minutes later we take the R74 towards Bergville.
Which lies on a plateau at 1139 meters and the entrance to the Drakensberg.
We drink here in the coffee "coffee.
There are also all crafts and other fun trinkets for sale.
We go back on the road toward Drakensberg.
We walk a short trail in the Royal Natal National Park along a
small stream.
It's a beautiful area.
The Sentinel (3165 m), the Eastern Buttress (3047 m) and
Mont-aux-Sources (3284 m) are in this park.
After paddling we walk back.
A little later we drive Phuthaditjhaba where all black people live, mostly in poor huts.
It has something of Soweto and most passengers find it very exciting, so scary. Get outta here!
The weather is cloudy.
It's all in the afternoon as we near a small castle made of bottles! (Was closed) a drink and play with the dog

November 13, 1996.
Very welcoming and furnished with old pine.
Sonia (the owner) was a pleasant chatter.
We stop in Fickburg but there is not much to see (cherries and asparagus fields)
Due to Ladybrand, on the border between Lesotho and South Africa, named after the mother of President Brand
Kofhe drunk, museum visits and on the advice of a seller of an antiques shop we visit a pretty cottage Here we are hospitable and let them see the whole cottage Beautifully Skip Ahwal North
We drive through beautiful countryside, very wide open vistas with some huge rotspiateau's, lakes, cows and sheep we want from a park "between the rivers" to Aliwal drive, but the exit was closed.
Consequently, many detours to get to North Ahwal Yet we drive through the park and seeing distant wildebeest, ostrich and Voges deer up close
It's a beautiful area between the Orange River and the Caledon River with a detour beanden Aliwal North and we have another outstanding bed and breakfast in Homely
We are warmly welcomed with coffee and homemade cookies and cakes, Jan tries everything
Nico and Annet we are in the Hot Springs while warm outside and above the water is hot
It takes effort from the hot (25 degrees) water to come out in the cold to put on your clothes
Then we eat at a steak restaurant and "home" we drink coffee at the kitchen table, chatting with a shoe salesman who also
with us in the house slept.

On our next to Bethlehem B & B address, Fsant, by Sonia
A beautiful bungalow surrounded by beautiful plants
We have two beautifully decorated rooms with all the trimmings
Our host discusses a restaurant for us and after the shower
We eat in town opposite the church

November 14, 1996.
Yay, my birthday! 37 years.
Nico and I get a nice blouse Annet.
For breakfast we have sausages, bacon and oatmeal.
It is a long drive today but the scenery's moo (and extensive natural fit) and warm weather.
In Cradock, founded in 1813, and we stop drinking coffee in a nice place.
January (and me) buy this one ostrich egg.
We do Eddo elephant park, we see deer, birds, strusvogeIs, monkeys but no elephants.
There must still sit around 145.
Because a road through the park was closed all the clever elephant go there Hope. SHIT!
At 18.00 hours we arrive in St. Francisbay, again a nice place to stay in the Oasis Lodge.
Today we drove 500 km.

November 15, 1996.
From the breakfast room you look at water.
After breakfast on the beach (5 minutes) and we drove there and searched for shells an hour walk with six dogs. Then we drove to the Paul Sauer Bridge (139 meters) over the StormrMer.
Here we have a walk to Big Tree made of wooden planking.
Then on to Tsikikamma National Park 100 km long wild, rocky coast. Brilliant.
The water was very cold in January but was brave and swam. We thought penguins were seen but the Gannet Birds. Due to Plettenberg Bay for an hour in the sun.
Knysna (neisna say) we have booked for tomorrow morning steam.
Only the boys go by train, Outeniqua Choo-Tjoe. Overnight in the Gallery lodge on a mountain top with spectacular views over the city and the bay.
We eat in this lovely town on the Argentinian.
We get way too much food and Will and Annet take some part in the doggibag!
Nico this is nothing.

November 16, 1996.
Annette and I put Nico and Jan on the steam train from Knysna to George, a ride of three hours,
First we go shopping and by car (approx 45 min) to George. We see the train stop and take pictures. At the mouth of Touwsrivier we sit on a bench and eat our last night doggibag empty. When we returned to the car we see two images here and we take them.
When we stop sign doiphin view, we see no dolphins, but we have a beautiful view of the bridge where the train is going over.
Steam train enthusiasts were all on the lookout for the train to wait.
We wait and I'll (hopefully) some nice pictures. It starts to rain and it's not very warm. Fortunately we have one piece of George (I drove and left too) and pick the boys up from the station.
We continue to arm the strusvogelf Highgate, near Oudtshoorn.
Oudtshoorn is known as "Spring Capital" called.
I do not like it. They pick these animals, the eggs will stand and ride on it. bah!
January would still like to go to the Cango Caves with its fascinating limestone caves and stalactites and stalagmites, we go inside, but Nico and Annet remain in the restaurant a read.
On the way back to Oudtshoorn we pass a angorakonijnenboerderij. We look in the shop and buy a wooden chair in January. The rabbits are in small boxes and the angora sweaters they make.
We sleep n Adley House, a stately great house. Today, the landscape was still mountainous, green, and everywhere were ostriches.
The rooms are beautiful and we eat in the town.
After this, we have a ticket and drink a glass of wine in the main dining room Adley House.

November 17, 1996.
It rains a lot
After a royal breakfast in a room we go to Calltzdorp Boplaas winery.
We are out of luck because it's Sunday today, everything is closed.
Then we go to Ladysmith and we get on great fit, it is still mountainous.
Here and there we see some ostriches and grapevines.
Only in Swellendam was dry, it's a beautiful city and we drink coffee cozy where we buy a blue earthenware pot.
By fit, lakes and a scenic drive we arrive at French Hoek, a wine producing area between 1688 and 1690 and colonized by French Huguenots.
In the park we just look at petanque.
Again, all wine or close to it through Paari Steflenbosch, Stellenbosch was founded in 1679 with elegant Cape Dutch houses with thatched roofs and gables, stately oaks that surround the streets. Here we have a beautiful bed and break load at Villa Merwe where we received the pool of wine.
November 18, 1996
Sun! Beautiful day and we have breakfast with lots of fresh fruits and Stefan (the guy from the guest house) tells us that we best can go for wine tasting.
We're surrounded by the vineyards and decide to get to the center of Stellenbosch, and "Uncle Samie se Winkel" to visit. Victorian merchant shop in 1904.
How do they get all that stuff together?? Brilliant. There are also many beautiful buildings and visit the Stellenbosch Village Museum.
January buys an antique shop in an old English scales. We engage in "Die Berg Cellar" wine tasting.
During a tour of 1 1 / 2 hour we see large tanks (3,900 liters) are in the basement and champagne make them here too.
A slideshow makes us much wiser.
The taste was nice and we buy a small bottle of wine. Then we go to Cape Town.
Jan van Riebeek in 1652 sailed into Table Bay.
The youth hostel (the zebra crossing) was easy to find and is cle route to Table Mountain where we first go. Wonderful view over the city.
Table Mountain Cableway is not operating because the top is too cold and too windy.
A piece of Table Mountain is in the clouds, the rest Hgt beautifully in the Sun
We decide to go to the inn (looks good) and go down to The Waterfront.
This is where the luxury of Cape Town away. Very expensive shops and restaurants, very cozy. We eat there and go back to the inn.
Nico January and take a pint in a pub two blocks away, Annette and I talk with the boy of the inn that tomorrow we can all do and we get valuable tips.

November 19, 1996
Last night it rained hard yesterday while a beautiful
day.

First we go to Hout Bay where we covered (the casting
still) boat to Seal Island.
All those wonderful see seals swimming, lying and playing. On the way back to the dolphin swim boat. January buys here on the quay an elephant with a achende saleswoman in the pouring rain.
Then we go to Cape Point and Cape of Good Hope. It was previously only inhabited by rontrekkende Hottentots and Bushmen.
We walk to the lighthouse and were drowned. The view is through the bad weather. Too bad. Nature and the flowers are beautiful, large yellow flowers jn the bushes. Then we go to the Boulders, the penguins. We have seen them breed from one meter away, great. Again we are totally flooded, but we had penguins we do to ourselves.
We then visit a teddy bear factory and an old pub in a station. Was fun.
We are wet and cold, a nice shower and eat something seems.
This is the last night with Nico and Annet.
We eat in an African restaurant, very tasty and very enjoyable.
There are two bottles of wine and bottles (nice blue) take
We as a souvenir.

November 20, 1996.
Yet what we have bruises from the fall of yesterday (I had slipped to the penguins on the rocks).
We have breakfast in town and go shopping, we buy stickers with non smoke "dankie you smoke nie nie", a box of Estée Lauder makeup, a hat, t-shirts and walk through the market back to the inn. Nico and Annet put their belongings in the car and on the beach (we are here an hour) we put them off at the airport.
Jan and I drive into town in January where some pictures. Then we drive to the Waterfront and walking through the mall and watch the boats.
We eat pizza and January is a time exposure of the illuminated city. Beer in the sports bar where a game in January between Mr follow United and Liverpool.
I look at another screen to skiing. Then we go back to the inn.

November 21, 1996.
The last day.
All the "stuff" get in bags is not easy but it succeeds.
We came up with two big bags and 2 backpacks.
We're leaving with two large bags and backpacks five separate bags.
It's raining ... ...
Shit, the car arrived, the rear side window smashed
There is no way for there was nothing in the car and the radio is still there
Reported to the police, we do see further we dare to leave car unattended with any luggage, so we decide to go back to Stellenbosch where you have a guarded parking
We drive past vineyards and slums
We walk back through Stellenbosch, the weather is nice 15 hours after order 14 2x coffee with something there we have drunk from the wine route to Cape Town
We stop at two wine tastings and buy some wine (there may still be in)
At 15:15 hours drive to the airport, to dress (shorts out) and return the car with damage.
I get the VAT (tax free) money back into the Dutch money (quite easy)
At 17 45 am we returned to the Netherlands
After 11 1 / 2 hours we arrive in the Netherlands the next day we drove approximately 6300 km

Wilma and a bit of Jan

Tot: 0.073s; Tpl: 0.028s; cc: 9; qc: 23; dbt: 0.0324s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb