Dag 5: Hermanus - Swellendam

South Africa's flag
Africa » South Africa » Western Cape » Swellendam
July 16th 2014
Published: July 16th 2014

Dag 5 is ook alweer voorbij. Het was een lange dag, want om 6.00 uur vanmorgen zaten we al met z'n allen met onze kont in het bussie op weg naar Kleinbaai. Even zoeken in het donker naar het juiste adres, maar om 7.15 uur zaten we aan een snel ontbijt bij White Shark adventures. We moesten 'vaart maken' want het getij zorgde snel voor laag water en de boten gaan met iedereen aan boord te water, dus moet er wel voldoende waterhoogte zijn. Tijdens zonsopkomst zaten we op zee, en na een enigszins natte tocht, het water spatte namelijk regelmatig binnen boord, kwamen we op de duikplek aan. De bemanning liet de kooi te water terwijl wij ons in de wetsuits moesten hijsen. Met 8 man/vrouw tegelijk in de kooi, handen en voeten binnenboord, alleen je hoofd boven water. De bemanning lokt de haaien met tonijn en zodra er een in de buurt is, roepen ze 'Get Down', dus zo snel mogelijk hoofd onder water en proberen de haai te spotten. We hebben geluk vandaag, want uiteindelijk zijn er 6 haaien die zich in de buurt van de boot en kooi laten zien. De grootste is 3,5 meter. Een haai is zo fanatiek op het lokaas dat hij vastbijt en tot tegen de boot komt. Op roulatiebasis kunnen we 2 tot 3 keer in de kooi en dan is het tijd om terug te gaan. De wind en golven nemen toe en het is ook behoorlijk koud aan het worden. Na een ruige boottocht komen we rond 12.00 terug aan wal en krijgen we soep, brood en drinken. Na deze enerverende haaienervaring rijden we naar 'De Kelders', de spotplaats voor walvissen. We hebben het geluk er eentje vlak voor de kust te zien, maar daar blijft het ook bij. Het wordt tijd om naar onze volgende bestemming Swellendam te rijden. Om 15.30 bereiken we Gaikou Lodge aldaar, waar we 2 prachtige huisjes tot onze beschikking hebben aan de voet van het gebergte. Even douchen en relaxen voordat we uit eten gaan. Het wordt restaurant "de oude molen", waar we heel lekker hebben gegeten met een Belgisch biertje voor de mannen en een 'Blush' rosé voor de oudste dames. Wat zullen we lekker slapen ;-) De Belgische eigenaresse weet ons te vertellen dat het de koudste winter is sinds jaren. Maar ja, we zeggen maar zo: beter koud dan nat. Voorlopig hebben we niets te klagen gehad. Op naar het Bontebok Nationaal Park en kijken of we nog meer wild kunnen spotten morgen. Welterusten allemaal

19th July 2014

shark hunt...
Wat een belevenis. Hoe voelt het om zo'n haai van dicht bij te zien? Wel even wennen. En dan te denken dat jullie het daar "fris hebben "nou hier leven wij momenteel ronde en boven de 30 graden ;)

Tot: 0.095s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 52; dbt: 0.0566s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb