De stokstaartjes van Addo

Zuid-Afrika 2de deel

Van Port Elisabeth naar Kaapstad

Uhmlagha 31/08/2013

"Be aware that this evening we have the top rugby match between the 'Pretoria Blue Bulls' and the local 'Durban Sharks'. So, if you like a quite diner, make sure that there is no television in the restaurant. Otherwise, enjoy the atmosphere!"

Het was een spannende match. De 'Sharks, hebben het overtuigend gewonnen, en er was inderdaad ambiance...

Zondag 01/09/13:

Dag 10 : Durban - Port Elisabeth - Addo NP

Vroeg uit bed, want het vliegtuig vertrekt reeds om 6:55. En de wagen dient nog ingeleverd.

We landen rond 8:15 in Port Elizabeth - 'the friendly city' -, waar we de wagen opnieuw ophalen. Een VW Vivo deze keer. Minder goed uitgerust, maar beduidend meer pit.

Port Elisabeth werd gesticht door de Engelsen in 1820. Er zouden er heel wat mooie Victoriaanse gebouwen staan, daterend uit de gouden tijdperk van de struisvogelveren-industrie. We nemen echter de tijd niet om PE te bezoeken, maar trekken meteen naar Addo NP. Zowat onze laatste kans om groot wild te zien.

Addo Nationaal Park is de laatste jaren in een snel tempo aan
Image00002Image00002Image00002

Addo NP
het uitbreiden van 2.270 hectare in 1954 naar maar liefst de huidige 180.000 hectare en is hiermee het derde grootste nationaal park van Zuid-Afrika (Kruger en Kgalagadi Nationaal Park zijn de koplopers). Door de geplande samenvoeging van een aantal andere nabijgelegen parken zou de oppervlakte opgevoerd worden tot 264.000 ha. Bovendien omvatten de plannen de voorgestelde proclamatie van 120.000 hectare marinegebied, inclusief enkele eilanden met de grootste broedkolonie van Jan van Genten en de tweede grootste broedkolonie van Afrikaanse pinguïns.

Het park heeft een degelijk uitgebouwd netwerk van verharde wegen en goed onderhouden pisten, zodat je zelf best met de wagen op verkenning kunt gaan. Het landschap is erg mooi en de ontmoetingen soms verrassend, voornamelijk als olifanten plots hun voorrang nemen om de weg over te steken...

Niet enkel de grote dieren kunnen je pad kruisen. Ook de luipaardschildpad en... de mestkever hebben voorrang!

Toch vallen de meeste bezoekers voor de grote dieren. Vijf auto's stonden langs de kant van de weg om een 4-tal prachtige mannetjes koedoes (Tragelaphus strepsiceros) te bewonderen, terwijl wij aan de overzijde van de weg beweging zagen. 'Wat ruist er door het struikgewas? Het is een...' familie stokstaartjes ! Deze stonden ook op onze 'wish list' 😊 . En niemand aan de overzijde die iets gemerkt heeft!

Overnachting : Addo Rest Camp

Een chalet 'with a view'. Prachtig uitzicht over het park. Je verwacht alle momenten antilopen, olifanten of, wie weet misschien wel een leeuw te zien.

Giraffen en impala's zijn hier niet. Ook geen 'witte' neushoorns, enkel 'zwarte' (we kwamen niet te weten of dit iets met hun statuut te maken had...).

• Maandag 02/09/13:

Dag 11 : Addo NP - Tsitsikamma NP

Vanuit Addo gaat het vandaag in de richting van Tsitsikamma Nationaal Park.

Gezien Addo waarschijnlijk onze laatste kans is om ‘groot wild’ te zien, blijven we eerst nog even zwerven over de wegen van het park. We worden er uitgewuifd door koedoes, elanden en een olifantenkalf, onder het toeziend oog van mama en een tante...

Tsitsikamma omvat een 100 km lange, wilde, rotsachtige kust, gekenmerkt door massieve kliffen, inheemse bossen (semi-regenwoud en naaldbossen) en rivierdalen. Een must voor wandelaars, zo blijkt. Er zijn talrijke uitgestippelde paden, waaronder de beroemdste de 'Otter Trail' (4 dagen, enkel voor 'die hards'!), met een hangbrug over de monding van de Stormsrivier. We hebben ons tot de brug gewaagd, maar de hele trip zat er niet in (te weinig tijd?).

De opgezweepte golven beuken er continu tegen de grillige rotsen... Hier inderdaad geen groot wild meer. Meeuwen, aalscholvers en 'Oyster catchers' beheersen de wind, terwijl de rockdassies (klipdassen) liggen te zonnebaden of nieuwsgierig de picknick- en ‘braai’-sites afschuimen...

Ook vandaag een 'room with a view': onze chalet is tegen de rotswand gebouwd, met ongehinderd zicht op het geweld van de golven. Een schaduwzijde : omwille van de aanwezigheid van bavianen, dient alles potdicht afgesloten, en gezien het laag seizoen en de lage bezettingsgraad, zijn de chalets onvoldoende verlucht... met, als gevolg, een muffe klamme geur die overal doordringt 😞 .

Maar het kader blijft prachtig. We laten het dan ook niet aan ons hart komen.

Een fikse wandeling en later een diner in aangenaam gezelschap van Aurore, een eenzame Franco-Koreaanse (of is het nu een Koreo-Française ?), en een pure Zuid-Afrikaanse shiraz…

Overnachting : Storms River Mouth Camp

• Dinsdag 03/09/13:

Dag 12 : Tuinroute - Knysna

Tsitsikamma is heus wel meer dan 1 dagje waard, maar we hebben ons een wat (te) strikte tijdschema opgelegd. Dus trekken we verder langs de Tuinroute naar het idyllische Knysna.

Het stadje is genesteld tussen weelderige bossen en een prachtige lagune, het Featherbed Nature Reserve (Verenbed Natuurreservaat, zo genoemd door de Portugezen omdat ze voor de eerste keer in maanden eindelijk rustig konden slapen).

De belangrijkste attractie in Knysna is wellicht de 'Heads', twee zandsteenklippen die de zee bedaren tot een rustige lagune. Je kan duidelijk merken dat de branding hier gestuit wordt en wordt omgetoverd tot schier stilstaand water. Van hier heb je een prachtig zicht hebt op de Indische Oceaan, de lagune en Leisure Island. De lokale Waterfront (The Quays), is een lauwe afkooksel van zijn Kaapse naamgenoot, maar het concept is bewaard : winkeltjes, kiosken waar je – vaak overprijsde – (boot)excursies kan boeken en vele restaurants. Hieronder is de ’34° South’ zowat een must. Seafood, of course. Een van de lokale specialiteiten zijn de oesters, die hier in Knysna worden gekweekt.

Overnachting : Knysna Country House

• Woensdag 04/09/13:

Dag 13 : Knysna en omgeving

Buffalo Bay. Terrasje onder een parasol. Een lege schier eindeloze strand van fijn zand strekt zich uitnodigend uit, gewiegd door het wiegend geluid van de branding...

Na het geladen programma van de vorige dagen, nemen we het wat rustiger aan.

Op een terrasje, onder het nieuwsgierig oog van een kelpmeeuw (Larus dominicanus), die op een armlengte op de reling staat, zit ik wat op mijn computer te tokkelen…

Wij hebben alle voor de dag geprogrammeerde activiteiten geschrapt om ons te wijden in het zalige niets doen… 😊😊😊

Image00006Image00006
Image00006

Addo NP

16th September 2013

Prachtig !
Hoi Philippe en Ingrid, mooi daar hé in de omgeving van Knysna enz. Zie dat jullie ook nog naar Oudshoorn gaan, hopelijk is de epidemie onder de struissies gedaan, want wij konden toen maar een klein parkje bezoeken. Nog een fijne reis en bedankt voor de weeral mooie foto's grt, Geert
18th September 2013

Voëls strui waren weer fit
De kwekerij die we bezochten was 22 maanden gesloten, maar sinds maart dit jaar weer open

Tot: 2.239s; Tpl: 0.065s; cc: 16; qc: 86; dbt: 0.0517s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.6mb