Racen... of op eieren lopen!

South Africa's flag
Africa » South Africa » Western Cape » Hermanus
September 8th 2013
Published: October 13th 2013

Racen...Racen...Racen...

• Donderdag 05/09/13:

Dag 14 : Knysna - Outeniqua Pas - Outshoorn

Na een rustig ontbijt verlaten we de kuststreek om via de spectaculaire Outeniqua-pas naar het binnenland te trekken, meer bepaald naar de hoofdstad van de struisvogelindustrie, namelijk Outshoorn.

Het landschap verandert geleidelijk aan en de vegetatie van fynbos maakt plaats voor semiwoestijn gebied.

En 'voëls strui' (struisvogels) zijn hier alomtegenwoordig. De volledige economie van de regio is hiervan afhankelijk.

Nochtans is de streek de laatste jaren getroffen geweest door een vogelziekte die het bestand quasi totaal vernietigd heeft. Wij bezochten een farm die 22 maanden gesloten bleef nadat alle dieren waren afgemaakt om de uitbreiding van de ziekte te vermijden. Met een bang hart werden de deuren, in maart dit jaar pas, terug geopend.

'Cheeta Wildlife Park ' was ons aangeprezen omdat het een privé-initiatief is dat tracht het bestand van de Cheeta's terug op te bouwen via een uniek kweekprogramma. Helaas moet ik iedereen waarschuwen dat je van dit programma weinig of niets te zien krijgt, tenzij je diep in de buidel tast om een dier te adopteren. Wat je wel te zien krijgt is een ordinaire zoo (met de nadruk op ordinair!) waar dieren in veel te kleine kooien of vijvers zijn gehuisvest, en ook exotische dieren worden getoond, o.a. witte tijgers (wat hebben die in godsnaam in Afrika verloren?)! 😞😞😞

Ik wil nog aannemen dat ze alle middelen aanwenden om inkomsten te genereren, maar dit vertoon lijkt me in te druisen tegen hun eigen doelstellingen.

Overnachting : Mooiplaas Gastenhuis

• Vrijdag 06/09/13:

Dag 15 Outshoorn – de Meiringspoort Route – Swartberg Pas

Steile rotswanden met spectaculaire formaties langs de 25 km geasfalteerde weg die slingert langs de bodem van de kloof en de rivier 25 keer oversteekt. Elke kruising of drift , heeft zijn eigen naam en verhaal.

Jarenlang was deze briljant rood gekleurde zandstenen kathedraal langs de Grootrivier de enige doorgang tussen de Grote en Kleine Karoo (Khoi-San woord voor land van dorst).

De eerste weg die de naam waard was, werd gebouwd vanaf 1856 en de route werd op 3 maart 1858 met veel bombarie opengesteld tot het publiek. Een konvooi van 50 paardenrijtuigen en 300 ruiters, reed langs de 13 km lange route om uiteindelijk op de Meirings boerderij te feesten.

De
protea00006protea00006protea00006

Hermanus
weg was echter erg gevoelig voor overstromingen en moest herhaalde maal worden heraangelegd.

De laatste keer werd de weg heropend in 2000.

Meiringspoort is nu onderdeel van een World Heritage Site. (Ik heb, helaas, hier foto’s van, maar hier vind je een indruk)

Het dorpje Prince Albert (van Saxen-Coburg) is een groene oase midden de Grote Karoo. Het is genaamd, neen, niet naar onze vorige koning en ook niet naar zijn grootvader maar, naar de echtgenoot van Koningin Victoria! Dat leren we toch van de meldingen op de vuilnisbakken… die rijkelijk werden versierd naar aanleiding van het 250ste verjaardag van het dorp in 2012.

Door de kwetsbaarheid van de Meiringpoort voor overstromingen, werd tussen 1981 en 1888 een alternatieve route van 24 km aangelegd over de Swartbergpas. Een adembenemende beklimming over een smalle gravelweg, via haarspelbochten tot op 1.600 m hoogte. Spectaculaire rotsformaties en landschappen over de dorre, met ‘fynbos’ begroeide, Grote Karoo en de groene Kleine Karoo.

Terug in Outshoorn…

Wie Outshoorn zeg, zeg struisvogel (voël strui). Een bezoek aan een farm is dan ook een must.

Op Highgate Farm worden we verwelkomt door Melissa, die ons wegwijs maakt in dit voor ons onbekende industrie. Alles wordt gebruikt : de veren, het vlees, het leer,…

Na de theorie is het tijd voor een echte contact met de dieren. Eerst een bezoekje aan de pasgeborenen (3 dage oud) en daarna de ouders gaan voeden : een spannende ervaring.

En om de adrenaline wat op te drijven, wat dacht je van een race op de rug van zo’n uit de kluiten gewassen stuk pluimvee? Ingrid vind dit alleszins een geweldige ervaring.

Ik mag er niet op. Het draagvermogen is immers beperkt. Ik mag wel over de eieren lopen, want die zijn sterker. Tot wel 130kg kunnen ze aan. Dit is een héél ruime veiligheidsmarge…

• Zaterdag 07/09/13:

Dag 16 : Outshoorn - Hermanus via Route 62

Via de R62, een toeristische kopij van de Amerikaanse Route 66, maar dan wel veel mooier (naar wat men ons vertelt!), gaat het van het dorre, ruwe Karoo landschap via imposante passen als de Twee huisrivieren- en de Touwrivierpas, langs fruit- en wijngaarden in de richting van de Kaap.

Dit is een vrij lange rit, maar ze verveelt op geen enkel moment. Er
Image00034Image00034Image00034

Outshoorn
is zoveel afwisseling in landschappen en natuurschoon dat je op elk moment wel kan genieten.

We rijden naar Hermanus, "The Place to be" om walvissen te spotten.

Overnachting : Francolinhof

Diner : Burgundy Restaurant : excellent eten, prima service. De wijn (zie banner), een creatie van een Frans wijnboer uit Walker Bay (Hemel en Aarde) was ook best naar onze smaak.

• Zondag 08/09/13:

Dag 17 : Hermanus - Walvissen spotten

Een wandeling langsheen de boulevard van Hermanus levert reeds heel wat kansen op om walvissen (voornamelijk Zuidkapers) te spotten. Wij kiezen voor een boottocht op Gansbaai.

Voor we inschepen krijgen we een emotionele oproep om een project van het Dyer Island Conservation Trust te steunen ter bescherming van de Afrikaanse zwartvoetpinguïn (Spheniscus demersus), waarvan de populatie op Dyer Island met 90%!i(MISSING)s gedaald de laatste 30 jaar.

Helaas is het weer grijs en regenachtig, wat de foto’s niet ten goede komt. Maar niet getreurd. We hebben er gezien. Voornamelijk wijfjes met kalveren.

De Zuidkaper of Australische walvis (Eubalaena australis), wordt in het Engels ‘Southern right whale’ genoemd. Met de nadruk op ‘right’. Het was voor de walvisvaarders immers de ‘juiste’ walvis omdat hij traag beweegt, heel dicht bij de kust komt en zich gemakkelijk laat benaderen… Deze eigenschappen hebben bijna tot zijn volledige uitroeiing geleid.

Naast de walvissen (in het seizoen), vind je in Gansbaai ook de grootste concentratie grote witte haaien (Carcharodon carcharias). Tussen Dyer Island en Geyser Island, die een grote kolonie pelsrobben herbergen, ligt ‘Shark Alley’. Een ware ‘MacDonalds’ voor haaien : (fast)food bij de vleet.

Hier worden de meeste documentaires over deze beroemd en beruchte mensenhaai gedraaid.

Als je aan documentaires niet genoeg hebt kan je hier ook ‘kooiduiken’, om het gebit ervan van dichtbij te bekijken, maar we vonder de walvissen al mooi genoeg…

Image00035Image00035

De amateur

De pro'sDe pro's
De pro's

Outshoorn

Tot: 2.902s; Tpl: 0.064s; cc: 15; qc: 80; dbt: 0.0746s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.5mb