Powerless


Advertisement
South Africa's flag
Africa » South Africa » Western Cape » George
May 21st 2007
Published: May 21st 2007
Edit Blog Post

HrmmmHrmmmHrmmm

monockel någon?
En regnig MÃ¥ndag i George

Jag trodde det var varmt i Afrikat men tji fick jag, sitter i vår lägenhet och allt är ganska misär just nu. Det är riktigt kallt. Jag kan se min andedräkt framför mig när jag andas ut. Man brydde sig inte riktigt om att isolera när man byggde vårt lilla hus och element är det inte tal om. Ändå kommer vintern en gång om året även hit till george. Imorse hade det kommit snö på bergen runt george.

Eftersom vi bor i ett litet hus precis brevid chefens stora villa funderar jag på om det är så att tjänstefolken bodde här förr. (förr läs:1994!) Alltså de som såg till att det stora huset bredvid vårat fungerade var städat och hade en prunkande trädgård. Mina tankar söker sig allt för ofta till det svart-vita, där de vita är de onda och de svarta de goda, de vita de som har vänt det här landet upp och ner och de svarta de som försöker ställa allt till rätta igen. Och allt för ofta motbevisas jag (absolut inte növändigtsvis till det motsatta men till det mer nyanserade) och inser mina egna fördomar, det är skrämmande och lärorikt,

Jag och Ivar köpte en lite värmefläkt för nÃ¥gra dagar sedan. Den har gÃ¥tt helvarv sedan dess. SÃ¥ även idag, försöker torka kläder pÃ¥ rummet. Och försöker fÃ¥ det sÃ¥ varmt att man kan slappna av. Jag körde värmefläkt, dator, lampa och laddare i kontakten samtidigt. Det kan vara därför strömmen gick för tjugominuter sedan och bidragit till min känsla av misär. Därmed gick även strömmen till chefens hus och jag kan höra hur de svär där inne… Jag borde nog gÃ¥ över och erkänna skyldighet…

Är det inte alltid så när strömmen har gått att man gång efter gång söker med handen på ljusknappen eller att man är på väg att koka kaffe eller poppapopcorn,,,

Imorgon ska vi ut på äventyr igen, det bär av till eastern cape, tanken är den att vi ska uppdatera en undersökning som gjordes där för några år sedan. En ganska omfattande undersökning som berör 350 hushåll. Det ser ut som att det kan ta största delen av vår kommande tid , en månad framöver. Vi ska knacka dörr, jag och ivar kommer attt ha med oss en tolk för vår afrikaans är fortfarande knagglig.. Frågorna vi kommer ställa är något problematiska eftersom de berör inkomst osv. Men organisationen som vi jobbar för har stor trovärdighet, vilket känns bra.

Kram



Advertisement



Tot: 0.068s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 50; dbt: 0.0411s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb