Zuid-Afrika Deel 1

Africa » South Africa » Gauteng
October 3rd 2014
Published: October 3rd 2014

Beste mensen,

Vrijdagmiddag 26 september zijn we aan onze reis naar Zuid Afrika begonnen .

Met de vingers gekruist hebben we de trein naar Schiphol genomen, we wisten namelijk nog steeds niet zeker of ons vliegtuig wel vloog ivm de staking van Air france.

Daar aangekomen was ons vliegtuig gelukkig ingepland en konden we aan onze vliegreis beginnen. De vlucht was gedurende de nacht dus we hebben bijna de hele tijd kunnen slapen. S'ochtends aangekomen in Johannesburg zijn we naar de balie van Budget rentals gegaan om onze wagen op te halen. Nadat we ons georienteerd hadden en de backpacks in de auto hadden geladen zijn we richting Dullstroom gereden, dit is een klein dorpje ongeveer 250 km van Johannesburg af. Hier zijn we rond 1500 aangekomen en als eerste hadden we ons een lekker koud biertje gedronken in de bar van het hostel. Tijdens het drankje waren we met een local aan de praat gekomen en deze zei dat er een belangrijke rugby wedstrijd om 1700 begon en dat het wel eens erg gezellig kon worden. Tevens was er een houtgestookte pizzaoven, dus voor mij was het compleet! We zijn nog even het dorpje gaan bezoeken en hebben nog wat van de locale bierbrouwerij geproefd, en daarna hebben we in de pub de match gekeken. Zuid afrika heeft die avond gewonnen van Australie, en iedereen was blij! Wij waren ook blij, want toen we de rekening kregen, zagen we dat de halve liters bier maar 1,50 euro kosten, en het eten kostte ook niet veel!

De ochtend erna zijn we vroeg opgestaan en zijn we vertrokken naar Pillgrim's rest, dit is een oud mijnwerkers dorpje, waar een aantal bezienswaardigheden waren over hoe er vroeger goud werd gedolven. Onderweg kwamen we er meteen achter wat potholes zijn, dit zijn enorme diepe gaten in de weg waar je echt omheen moet slalommen, een gevaarlijke sport, want als je er eentje mist, dan rijdt je met 100 km/u zo je band kapot ! Hier aangekomen hebben we middageten gegeten in een leuke tavern die nog helemaal ingericht was zoals toen. Daarna hebben we het gouddelvers museum bezocht. Toen we terugkwamen bij de wagen zagen we dat een local de auto helemaal had gewassen...Hij was toch nog schoon?! Desondanks hadden we toch maar een eurotje gegeven voor de moeite! Hierna zijn we doorgereden richting Forever blyde canyon, dit is een panoramaroute met veel bezienswaardigheden. De eerste 3 bezienswaardigheden ( pinnacle, gods window en wonder view ) hebben we bezocht maar we zagen helaas niets door de dichte mist. Een kilometer of 20 verder was de mist weggetrokken en hebben we Lisbon falls, berlin falls en bourke luck pottholes bezocht. Dit waren 2 mooie watervallen en een soort vallei met allemaal "kraters" in, moeilijk te beschrijven ( zie foto's)! Na de pottholes zijn we naar de 3 roundavels gegaan, dit zijn 3 enorme ronde toppen bovenop een berggebied, erg mooi! Vanuit de roundavels zijn we verder gereden naar de camping en hebben we voor de eerste keer ons nieuwe tentje opgezet. Elke campingplaats had zijn eigen "braai",dit is Afrikaans voor barbeque. Een erg populaire manier om je eten te bereiden in Afrika. De camping rook dan ook helemaal naar braai, helemaal niet slecht! Helaas hadden we geen vlees gekocht dus zijn we maar naar het restaurant gegaan. Toen we na het eten in het donker terugliepen stak er ineens een grote baviaan voor ons over, dat was wel even onverwachts! ( Nog even eraan wennen dat we in Afrika zitten! ) Erna hebben we nog een serie gekeken en zijn we lekker gaan slapen.

De volgende dag zijn we om 0800 uur opgestaan, hebben we het tentje weer afgebroken en zijn we richting het Kruger park gereden. Dit was ongeveer 150 km rijden vanuit Forever blyde canyon, onderweg hebben we gegeten bij een Portugees restaurant, en hebben we boodschappen gedaan voor in het Krugerpark en de wagen volgetankt. Het Krugerpark is een heel groot wildlifepark wat ongeveer 65 kilometer breed is en wel 350 km lang. De populatie in het Krugerpark bestaat uit ongeveer 2000 leeuwen, 3500 neushoorns, 7000 giraffen , 15000 olifanten , 16000 buffels en 30000 impala’s! Dan spreken we nog niet over de krokodillen, zebra’s, panthers etc! We waren om 1300 uur aangekomen bij het toegangs hek, en we hadden om 1800 uur een reservering bij het olifant camp zijn om te overnachten, dit was ongeveer 83 km rijden dus we hadden nog 3,5 uur over om een gedeelte van t park te bezichtigen! Erg gefocust op de omgeving zijn we begonnen... Na een minuut of 20 zagen we ons eerste "wilde" dier, de impala! Na wat foto's gemaakt te hebben zijn we verder gereden waarna we ineens een giraffe de weg over zagen steken! Dit was een erg mooie ervaring! We hebben hier dan ook volop van genoten, en heel veel foto’s van gemaakt. Na een half uurtje verder te hebben gereden zagen we in de verte een olifant tussen de struiken/bomen, toevallig was er (eigenlijk een 4x4 wegje) in deze richting, maar we waren erg enthousiast dus we hadden deze weg toch maar genomen! Eenmaal in de buurt gekomen zagen we dat er meerdere olifanten bij een drinkplaats stonden, we zijn zo kort mogelijk in de buurt gereden om wat mooie foto's te kunnen maken! Het gevoel om zo dicht bij zo een grote machtige wilde dieren te staan is onbeschrijfelijk! Nadat we nog een uurtje of 2 rondgereden hadden en nog wat beesten hadden gespot, waren we op een drinkplaats aangekomen waar zowel giraffen als olifanten waren, hier hebben we een tijdje stilgestaan en genoten. De rest van de dag zijn we nog een aantal mooie beesten tegengekomen waaronder : Nijlpaarden, roofvogels , buffels en een aantal soorten herten. S'avonds zijn we bij het olifant camp aangekomen waar we een leuke roundavel voor de nacht hadden geboekt. ( een roundavel is een afrikaans rond huis met een rieten dak )

De volgende ochtend waren we vroeg opgestaan zodat we veel tijd hadden om verder "op safari te gaan" na een tijdje te hebben rondgereden hadden we ons eerste "nieuwe" beest gespot : Een zebra! Wat zijn deze mooi op de foto's! Ook hebben we deze dag nog een aantal verschillende soorten apen gezien en nog wat buffels en krokodillen. Er was een erg fijne viewpoint hut onderweg waarin je op je gemak alles kon bekijken met de verrekijker. Later op de dag stonden we ergens stil en kwam er een hele grote kudde olifanten voorbij gelopen, dit waren er wel 50! Er waren ook een aantal kleintjes bij , dus we moesten erg voorzichtig zijn en genoeg afstand houden, omdat de moeders extra alert zijn en hierdoor gevaarlijk kunnen zijn. Niet veel later kwam er ook een kudde buffels voorbij, waar we op een gegeven moment middenin stonden en niet meer weg konden met de auto! Na een tijdje gewacht te hebben konden we weer verder en zijn we naar Satura camp gereden, waar we het tentje op hadden gezet. Hierna was ik me gaan douchen, maar dit duurde niet lang want Mylene riep op me. Ze had de sleutel in de kofferbak van de auto laten liggen, en de kofferklep dicht gedaan. De rest van de avond zijn we dus met een aantal man bezig geweest om de auto proberen open te krijgen.. Dit lukte helaas niet ( bravo volkswagen!) en omdat we in het krugerpark waren ( wat helemaal afgelegen ligt ) konden we niet zomaar een garage of dergelijke bellen.

De volgende ochtend is er iemand van het kamp komen helpen die wat beter materiaal had en na een uurtje hadden we de auto gelukkig open gekregen. Hierna hebben we nog even ontbeten en zijn we weer verder op safari gegaan. Dit keer hadden we het geluk om een paar leeuwen te zien! We hadden deze dag 150 km op het schema staan en moesten redelijk doorrijden om de bestemming ( Camp Berg en Dal ) te halen. Ondanks dit hebben we erg kunnen genieten onderweg van de mooie dieren en omgeving. S’avonds hebben we weer het tentje opgezet en lekker in het restaurant gegeten.

De dag erna was het helaas tijd om het Kruger park te verlaten...We gingen op weg naar Swaziland (Milwane wildlife sanctuary)! Dit was ongeveer 185 km rijden. Bij de grens aangekomen hebben we een exit stempel gehaald om Afrika te verlaten om daarna bij de volgende stop een stempel te halen om Swaziland in te komen. Dit ging gelukkig allemaal goed en we waren binnen een half uurtje hiermee klaar. Wat grappig was is dat ze bij de grens gratis condooms uitdeelden, wat minder grappig was , dat ze dit deden omdat circa 26% van het volk van Swaziland is besmet met het HIV virus. Swaziland was opvallend kouder dan Kruger, in Kruger was het ongeveer 35 graden en in Swaziland was het op sommige hoge plekken maar 12,5 graden Brrr! We zijn tot 14.30 doorgereden en zijn gestopt bij een echt authentiek Swazi dorp met beehives (hutten) waar we een rondleiding hadden gekregen en een 45 minuten durend dansoptreden konden zien.Daarna zijn we verder gereden naar een leuk hostel, midden in het Milwane wildlife park. Hier konden we avondeten en ontbijt mee-eten voor 7 euro per persoon. Het avondeten werd bereid op het kampvuur en bestond uit rijst met groenten en bonen. Dit was erg lekker, en natuurlijk ook gezellig omdat er meerdere mensen in het hostel waren waarmee we de hele avond hebben doorgebracht. We sliepen weer in een roundavel met een schitterend uitzicht op het park.

De ochtend erna hebben we ontbijt van het kampvuur gehad en hebben we een soort locale rijstepap met gebakken eieren en toast met worst gegeten. Hierna zijn we 325 km verder gereden naar St. Lucia in Zuid-Afrika. De grensovergang was weer prima verlopen. Eenmaal aangekomen in St. Lucia hebben we goed moeten zoeken om een goed en goedkoop hostel te vinden. Hier hadden we ook weer voor de eerste keer sinds 4 dagen internet in een restaurant en heb ik deze blog afgemaakt. Morgen gaan we een bootreis maken over de “wetlands” hier om verder te genieten van de mooie omgeving en de bijbehorende dieren. Er is helaas al een week Zuid-afrika voorbij, de tijd vliegt als je plezier hebt. Ik hoop dat ik jullie over een tijdje weer een nieuwe vrolijke blog kan schrijven!

Groeten Roy

4th October 2014

Blog Zuid Afrika
Wat heb je weer een mooie blog geschreven Roy ! Het is als we het lezen of we erbij zijn. Hopelijk heb je nog vaak internet zodat we op de hoogte blijven .xxx.mam en pap
5th October 2014

Fantastisch
Hey Roy, Kevin en ik hebben 3 jaar geleden ook een rondreis door ZA gemaakt. Heel veel plezier tijdens deze prachtige reis. Wij lezen met genot jullie verslag en genieten nog eens na. Groetjes, Kevin en Fleur
7th October 2014

Enjoy the ride....
Wow, alweer een verre reis..ditmaal naar Zuid-Afrika! Mooi geschreven en al de nodige avonturen meegemaakt (ik zeg niets over de autosleutel :-) ). Heel veel plezier, Hakuna Matata en blijf schrijven! Dennie, Sonja & Isabelle
10th October 2014

Afrika trip
Roy en Mylene, Zeet geer mieljaar alweer weg. En veer mer werreke, tenminste....! Prachtige foto's en sjoen natuur. Geneet mer daovaan. Aoch unne good gedocumenteerde blog. Geer weurt al kinners. Tot de vollegende kier. Groette oet Bung. Ine en Jef
14th October 2014

Hakuna matata!
Hey Roy en Mylène... Te gek, alweer op reis, en wat voor een! Heel veel plezier en geniet van al het moois dat op 'jullie pad' komt (of oversteekt...). Groetjes en dikke poen X Linda

Tot: 0.138s; Tpl: 0.014s; cc: 11; qc: 48; dbt: 0.0585s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb