Roadtrip Route 62 en Gardenroute

Africa » South Africa » Eastern Cape » Port Alfred
May 3rd 2015
Published: May 3rd 2015

Route 62 en Gardenroute!

Een blog over mijn 21 dagen durende roadtrip van 10 April tot 30 April die via Route 62 naar Kaapstad leidde en via de Gardenroute terug naar Port Alfred.

Dag 1.
Samen met 8 meiden; Naomi, Milène, Jenneke, Cheryl, Eileen, Jentine, Elisa en Hester en ik op roadtrip geweest. 10 April vertrokken we vanuit Port Alfred, op naar onze eerste stop: Jeffery’s Bay. Met 2 witte VW Polo’s reden we over de bekende wegen langs Port Elizabeth naar Jeffery’s Bay. We verbleven hier in Ubuntu backpackers. Het voelde nog niet echt als vakantie omdat we allemaal eigenlijk al een keer in Jeffery’s Bay waren geweest voor een weekendje weg. ’s Middags hebben we lekker op het strand gelegen en boodschappen gedaan voor een lekkere braai ’s avonds in het hostel.

Dag 2.
Lekker een ontbijtje in het hostel dachten we, hoeven we er zelf niks aan te doen en rijden we zo weer verder. Helaas viel het ontbijt nogal tegen, niet zo lekker brood en weinig muesli voor in de yoghurt. Natuurlijk lieten we ons hierdoor niet uit t veld slaan en besloten we onderweg een lekkere lunch mee te pakken, onderweg naar Oudtshoorn! We hadden een mooie route gepakt en ik zat voorin naast Cheryl de navigeren. Ging hartstikke goed, behalve 1 puntje was ik bijna te laat en ging Che gauw naar links. In Oudtshoorn aangekomen was er een festival, dus konden we onze route niet meer gebruiken verder naar t hostel en ging de navigatie aan. Het hostel waar we verbleven lag ongeveer een half uur rijden vanaf Oudtshoorn, Amber Lagoon. Amber Lagoon lag op een mooie plek, we waren verdeeld over twee tweepersoons tenten en een kleine dorm voor vier personen. Ik sliep in de dorm met Eileen, Cheryl en Milène, we hebben heel hard gelachen want de deur naar onze dorm was gemaakt voor dwergen dus we moesten heel erg bukkend de deur door. ’s Middags hebben we even gekeken bij het festival, dit was al de laatste dag van het festival dus zo heel veel was er niet meer. We hebben nog even gezellig over het marktje gelopen en souvenirs gekocht en daarna een drankje gedaan in het zonnetje. Helemaal oververhit van de zon besloten we terug te gaan naar ons hostel om in het zwembad te duiken. Bij het hostel aangekomen veranderden de plannen en gingen we boven op een heuvel de zonsondergang kijken, hadden we als tip van de vrouw van het hostel gekregen. ’s Avonds nog gezellig een wijntje met z’n allen buiten gedronken.

Dag 3.
Op tijd uit bed, we hadden een hele route meegekregen van de vrouw van het hostel voor die dag. We reden over zandwegen tussen prachtige bergen door en langs kleine dorpjes waar weinig mensen te vinden waren. Onderweg stopten we langs de weg want vanaf daar konden we giraffes en baby giraffes zien in de verte! Echt heel erg leuk om te zien, allemaal foto’s maken en extreem ver inzoomen. Na allemaal foto’s gemaakt te hebben en genoten van het uitzicht vervolgden we onze weg naar de Cango Caves. De Cango Caves zijn grotten met allemaal druipsteen, we konden hier kiezen voor een gewone rondleiding en een adventure tour. Tijdens een adventure tour is het de bedoeling dat je door hele dunne spleten en gaten heen gaat, dit leek ons iets te enthousiast dus besloten we de gewone tour te nemen. De rondleiding was wel een beetje suf, we waren samen met allemaal andere mensen en je kon gewoon merken dat ze altijd dezelfde grapjes maakte. Dat was een beetje jammer, maar wel gewoon leuk om even gezien te hebben. Na de Cango Caves reden we terug richting Oudtshoorn naar de struisvogelboerderij: Safari. Om 14u begon onze rondleiding over de struisvogelboerderij, eerst in een kamer waar we uitleg kregen over de struisvogel, de eieren en veren enzo. Daarna in een rondleidingwagen achter de trekker als een soort van safari tussen de struisvogels doorrijden. Ze kwamen heel dichtbij de wagen staan omdat ze alles interessant vinden zo werd ons verteld. Na deze mini safari liepen we langs een aantal struisvogels die in omheinde velden buiten stonden, ik maakte daar nog een mama boos toen ik naar haar kleintjes keek: oeps.. We mochten de struisvogels ook nog brokjes voeren vanaf een platte hand, was heel gek, ze happen het zo van je hand af! Toen werd ik toch wel een beetje zenuwachtig.. Ik ging namelijk op een struisvogel rijden! Milène ook, dus we moesten eerst natuurlijk wat formulieren ondertekenen en toen was het opeens zover! Ik moest eerst op de struisvogel!! Dat was wel even spannend! Via het hek moest ik op de struisvogel klimmen, m’n voeten moest ik kruizen onder z’n hals, dan aan z’n vleugels vasthouden en heel ver achterover hangen. Toen trok een van de mannen die erbij was om de struisvogel tegen te houden, de zak van het hoofd van de struisvogel en begon heel hard te klappen en te schreeuwen, waardoor de struisvogel begon te rennen! Een andere man hield de struisvogel van achteren een beetje vast om hem zo te sturen. Daar hobbelde ik dan op die struisvogel door een zandbak heen! Aan de filmpjes te zien was het echt een hilarisch gezicht! Die struisvogel ging als een gek rennen, dat gaf echt een kick, wooh! Na de rondleiding moesten we nog even wachten zei het meisje van de rondleiding, we wisten niet waarop en na 5min kwam ze aan met een certificaat van het struisvogel rijden, echt leuk. Om onze ‘’struisvogeldag’’ compleet te maken wilden we deze afsluiten met struisvogel eten! Dus we zochten een restaurantje en hadden de tip gekregen om naar Brian’s restaurant te gaan, uiteindelijk was dit een mega flop. Het zag er hier uit als een Oktoberfest en de service was ook niet mega, we konden er wel om lachen dus dat maakte het goed.

Dag 4.
Lekker weer de auto in, we namen afscheid van de struisvogels en reden door naar Montagu! Route 62 was gewoon weer geweldig, prachtig uitzicht en geweldig al die bergen! We verbleven in Montagu in de Bos, een leuk hostel waar we sliepen in een oude stal, echt grappig. Per twee personen had je een stalletje. We hadden wel zin om lekker even te lunchen dus gingen we Montagu in naar een theetuin, hier heerlijk een trammazini met spinazie en avocado gegeten en een ijscoffee, jammie! We maakten ondertussen een hele planning want er waren allemaal leuke dingen te doen in de buurt. Na onze lekkere lunch gingen we naar Ashton waar een wijnboerderij was, namelijk Excelsior. Hier deden we een wijnproeverij en mochten we zelf onze rode wijn samenstellen. We konden kiezen uit Merlot, Shiraz en Cabernet Sauvignon. Na deze drie wijnen te hebben geproefd mochten we een mix bedenken en deze in een proefbuisje samenstellen om te proeven. Als dit ons beviel mochten we een hele fles met deze mix vullen, erg leuk om te doen. Daarna ook zelf de kurk erin doen en zelfs mijn eigen label mogen maken! Ik heb nu mijn eigen fles wijn! Daarna deden we even boodschapjes en onze bikini's aan gedaan bij t hostel want Montagu stond bekend, zo hadden we gehoord, om z’n warme geisers. Op weg naar de plek waar we in warme geisers konden chillen. Het bleek uiteindelijk geen warme geiser te zijn maar een warm buiten zwembad bij een soort van resort. Ook hartstikke leuk natuurlijk, dus we hebben de rest van de middag en begin avond lekker in warme baden gelegen, ook een heel lekker bubbelbad en daar een stokbroodje gegeten. Na weer zo’n super dag zaten we ’s avonds nog even buiten te kletsen bij kaarslicht want loadschedding is er ook in Montagu.

Dag 5.
Montagu verlaten en doorgereden naar Paarl, we hadden hier gewoon weer een backpackers dorm geboekt. Bij aankomst bleek het een guestfarm te zijn en de mevrouw van de receptie zei ‘’Ach dat is toch niks om in een dorm te slapen. Weet je wat, we geven jullie twee éénkamer appartementjes met badkamer erbij. Het is toch laagseizoen.’’. We kregen dus gewoon uit het niet een upgrade naar iets veel beters! Vier om vier zaten we in deze éénkamer appartementjes met super chille bedden! We informeerden ook gelijk even of we een taxi konden boeken aangezien we een rondleiding hadden geregeld bij het KWV Cellar Complex, een wijnbottelarij in Paarl. De eigenaar van de guestfarm gaf aan dat hij ons wel wilde brengen en ook ophalen, echt heel aardig! De rondleiding bijk KWV kregen we van een erg vrolijke en grappige mevrouw wat het erg leuk maakte, ze legde alles uit over hoe wijn werd gemaakt en hoe alles geregeld werd bij KWV. We kregen kleine en mega grote vaten te zien, ook de vijf grootste wijnvaten onder één dak op de wereld, deze zijn al te oud om te gebruiken maar wel even indrukwekkend om te zien. Aan het eind van deze leuke rondleiding kregen we natuurlijk ook een wijnproeverij, vooral de rode Pinotage wijn was erg lekker. Toen we werden opgehaald van KWV ging 1 auto nog even langs de supermarkt voor wat boodschapjes. We hadden de eigenaren van de guestfarm gevraagd of we daar konden koken, maar de gaven aan dat het beter was om uiteten te gaan in Paarl. In de supermarkt belden de andere vier meiden opeens dat we met de eigenaar (Louis) langs de slager gingen want we gingen braaien ’s avonds, dat had Lana (de eigenaresse) aangeboden. Louis kwam in de supermarkt naar ons toe en vertelde dit ook en zei dat we ook geen ontbijt mochten halen, want dat kregen we van hun. Terug bij het hostel mochten we buiten aan een grote tafel gaan zitten, aan het water. Deze plek werd ook wel als trouwlocatie gebruikt, echt heel mooi. We kregen ook nog wijn van Louis voor bij onze hapjes en voor bij de braai later. Het vlees dat we hadden gekocht werd klaargemaakt en later werd er door het personeel voor ons gebraaid! We werden zo verwend, alsof we familie waren! Al met al een heerlijke avond op een mooie plek met heerlijk eten en leuke mensen.

Dag 6.
Na een fijne nacht in een heel fijn bedje alle spullen weer in de koffer gestopt en om 9u zou het ontbijt klaarstaan, in de receptiezaal. We werden bediend door het personeel, als het sap op was kregen we gelijk weer een nieuwe kan, erg toch. Wel heel lekker, dus we hebben ervan genoten. We kregen een hele route mee van Lana wat we allemaal moesten doen en zien tijdens onze reis. Dus zouden we gaan lunchen in Franschhoek. Eerst zaten we lekker buiten maar het begon uit het niets keihard te regenen! Dus gauw onderdak gaan staan, opeens kwamen we Nederlanders tegen, ook altijd grappig, daarna naar een ander restaurantje. Rond 16u kwamen we aan in Stellenbosch! We liepen nog even door Stellenbosch maar alle winkeltjes gingen dicht om 17u dus gingen we even wat drinken in een restaurantje en daarna terug naar t hostel, waar de één na de ander ziek werd. Niemand kon nog echt veel eten en we gingen op tijd naar bed. ’s Avonds voelde ik me ook opeens niet goed en ik werd ook ziek.. Geen fijne nacht gehad.

Dag 7.
Voor vandaag stond een tour langs vier wijnboerderijen inclusief proeverijen gepland! Helaas voelde ik me nog niet echt lekker dus ik wist niet of ik wel zin had om mee te gaan. Milène en Jentine voelden zich net zo en we hadden daarom geregeld om een halve dag een tour te krijgen, alleen ’s middags. ’s Ochtends zijn we met z’n 3en nog even het winkelcentrum ingegaan en heb ik een lekker vest gekocht, daarna zijn we lekker gaan chillen en rond 13u werden we opgehaald. De andere meiden gingen lunchen en wij gingen naar onze eerste wijnboerderij met proeverij. Na deze proeverij was de groep weer compleet en zijn we met z’n allen naar nog twee wijnboerderijen geweest. Wel erg leuk om alle verschillen te zien en te proeven natuurlijk! Elke wijnboerderij is anders en iedereen doet het op een andere manier. Ookal was ik niet zo lekker, ik ben wel blij dat ik het heb gezien en meegemaakt, echt een prachtige plek!

Dag 8.
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhh!! We zijn in Kaapstad! Cape Town! We verbleven hier in een echte backpackers met mini 4pers kamertjes en hoge stapelbedden. Nadat we onze spullen hier hadden neergezet, gingen we alweer in de taxi naar Waterfront, hier kan je gezellig wat eten in een restaurantje en is een groot winkelcentrum. Dus hebben we hier even ‘ontbeten’ en om 13u hadden we geboekt voor Robbeneiland! Jill was er ook met haar ouders en broer, super gezellig en leuk! Eerst moesten we best wel lang wachten op de boot want er lag een boot in de weg ofzo, maar toen het eenmaal zover was en we op de boot uit de haven vaarden begon het! Onderweg op de boot zagen we walvissen in de zee! Eigenlijk is het nu helemaal geen walvisseizoen, maar ze waren er toch echt! Cheryl en ik waren heel erg enthousiast dat we naar Robbeneiland waren, beide wilden we hier al heen vanaf het moment dat we in Nederland hadden besloten naar Zuid Afrika te gaan. We renden dan ook van de boot af, de bus in want we kregen eerst een rondleiding over het eiland met een bus. Dit was een beetje suf en de mevrouw die alles vertelde was erg moeilijk te verstaan door haar accent, toch was het wel gaaf om het hele eiland te zien. We wisten bijvoorbeeld niet dat het personeel altijd al op het eiland woonde en dat dat nu nog steeds zo is. Ook de gezinnen die hierbij horen wonen op het eiland dus er was in het verleden zelfs een basisschool die werd gebruikt. Na de tour met de bus kregen we een rondleiding door de gevangenis zelf van een gedetineerde. Wauw, wat was dit indrukwekkend! We moesten gaan zitten in een ruimte die eerst diende als een slaapzaal waar in mindere tijden tot 60 man werd geplaatst en in betere tijden 40 man. De man die ons een rondleiding gaf had 5 jaar in de gevangenis gezeten, hij vertelde ons dat hij zelf nog op het eiland woont omdat hij geen geld heeft om op het vaste land te gaan wonen. Dit vonden we wel erg ontroerend dus gaven we hem een dikke fooi als bedankje (alle kleine beetjes helpen dachten we..). Terug op de boot hebben we weer walvissen gespot! Daarna namen we de taxi naar Stardust, hier hadden we voor gereserveerd om hier te eten. Een super leuke plek, vanaf 20u was hier om het kwartier ongeveer een optreden van een aantal obers en serveersters. Het was dan ook theatrical dining, echt heel erg leuk! We mochten zelfs op de stoelen gaan dansen, wat we natuurlijk dan ook deden! Echt een super leuke avond hier gehad, om half 12 pas weer naar huis gegaan.

Dag 9.
Gewoon weer vroeg uit bed om te Tafelberg op te gaan! Dit moet je hebben gedaan als je in Zuid Afrika en Kaapstad bent geweest dus ook wij gingen ervoor. We begonnen bij het startpunt De Platte Klip ( weer eens verkeerd verstaan als Platte Kip wat hilarische situaties opleverde). Het was een soort van trap van stenen naar boven, best nog wel zwaar maar ik liep na een tijdje vooraan met Jenneke, Milène en Naomi. Ging echt best wel lekker, maar was aan de andere kant ook wel zwaar dus af en toe even stoppen voor een slokje water en om te genieten van het prachtige uitzicht dat er was! Het was erg mooi weer, de zon scheen volop dus we konden mega ver kijken! Onderweg kwamen we allemaal mensen tegen die alweer naar beneden gingen en die zeiden dat we t goed deden en wensten ons veel plezier. Nou af en toe waren we er wel eventjes klaar mee haha, 2km lopen maar ondertussen wel 500 meter stijgen! Eenmaal boven op zoek naar het restaurantje dat boven zou zijn.. We zagen niet gelijk een restaurantje dus begonnen even te twijfelen of er dan wel daadwerkelijk een restaurantje was. We hadden er met z’n vieren 1u en 20 minuten over gedaan om boven te komen dus besloten we om onszelf te trakteren op een lekkere koude cola in de zon. Toen de andere meiden er ook waren gingen we even foto’s maken en namen daarna de kabelbaan naar beneden. Daarna namen we de taxi naar Houtbay market, hier was een grote markt binnen met allemaal souvenirs en verschillende dingen qua eten wat je kon kopen. Had hier even een lekker soepje gehaald en van genoten. Daarna weer een taxi gepakt richting het centrum van Kaapstad en hier over een marktje gelopen en souvenirs gekocht. Om 20u stond onze reservering weer maar nu bij Mama Afrika, een restaurant waar je allemaal Afrikaans eten kan bestellen. Als voorgerecht namen we met z’n allen krokodil, het smaakte een klein beetje naar kip, best wel lekker opzich. Daarna nam ik Bobotie, echt heel lekker om een keer echte Afrikaanse Bobotie te eten. Onze serveerster was heel erg grappig, die was best wel druk en zenuwachtig maar dat maakte het juist grappig. Dit was helaas onze laatste avond met Milène want die reisde daarna verder met haar vriend. We waren al in longstreet, de straat met allemaal kroegjes voor ’s avonds, dus na het eten zijn we nog een kroeg in gegaan. Was echt heel gezellig en grappig met allemaal mensen hier in deze kroeg. Na een tijdje werden we wat moe en besloten we een taxi terug naar t hostel te nemen. Onze taxichauffeur zei eerst dat hij wist waar ons hostel was maar uiteindelijk bleek dat niet zo te zijn, met behulp van navigatie zijn we toch weer veilig thuis gekomen.

Dag 10.
Vandaag Milène naar het vliegveld gebracht, die wachtte daar op haar vriend en wij reden door naar Muizenberg, dichtbij Kaapstad om hier onze spullen neer te leggen en weer naar Kaapstad te gaan en de ultieme toerist te gaan uithangen. We hadden bedacht in een grote sightseeing bus door de stad te gaan, echt zo’n grote rode waar je boven kan zitten met open dak, de hop-on, hop-off bus. Eigenlijk wel echt ideaal want je ziet echt alles van de stad en op bepaalde punten kan je uitstappen en dan komt er later wel weer een bus langs die dan verder gaat met de route. Bij 2 Oceans Aquarium zijn we uitgestapt, echt leuk om rond te lopen. Allemaal vissen en zee beesten en dan gebaseerd op de twee oceanen die samen komen bij Afrika. We mochten ook zeesterren en zeeanemonen aanraken, voelt echt heel gek, maar wel leuk dat dat kan. Later weer de bus in en verder met onze stadstour. ’s Avonds heerlijk pasta gegeten bij de Italiaan en daarna lekker naar huis.

Dag 11.
Onze laatste dag in Kaapstad, wat begon bij een bezoek aan Kaap de Goede Hoop. Om hier te komen moet je het Table Mountain National Park in waarvoor je dan moet betalen om even foto’s te maken bij een paar bordjes waarop staat: ‘’Kaap de Goede Hoop’’ en ‘’Cape Point’’. Wij wilden het natuurlijk wel gewoon zien, dus wij op naar Kaap de Goede Hoop! Toen we aankwamen, kwamen we tegelijk met een bus toeristen aan, dus we zijn heel snel doorgelopen naar het bordje ‘’Kaap de Goede Hoop’’ want na ons stond er een rij van mensen die op de foto wilde met dit bordje. Hierna hebben we nog even van het uitzicht genoten en zijn we verder gereden naar Cape Point waar je dan weer met een bordje als bewijs op de foto kan en nog omhoog kan lopen bij de vuurtoren waar je ook weer een mooi uitzicht hebt. Overal stonden bordjes die ons waarschuwden voor Baboons (bavianen/apen), deze apen schijnen zo brutaal te zijn dat ze alles uit je handen grissen. Ik was natuurlijk voorbereid op het ergste en had al m’n spullen of in de auto gelaten of in m’n hand, helaas hebben we hier nul apen gezien. Na Kaap de Goede Hoop en Cape Point te hebben gezien zijn we weer omhoog gereden richting Kaapstad en gestopt bij Simons town omdat hier een pinguïn strand is en een aantal meiden hier graag heen wilden. De rest van de groep was alvast wat gaan drinken. Na een lekkere lunch besloten we te gaan shoppen in het winkelcentrum bij Waterfront en zijn we daar ook gebleven voor het avondeten.

Dag 12.
Weg uit Kaapstad, naar Cape Algulhas, wel via de route die Lana (eigenaresse van de guestfarm in Paarl) ons had aangeraden. We reden via Betty’s Bay, Hermanus en Gansbaai naar Cape Algulhas, we dachten dat we dan onderweg wel ergens leuk konden lunchen. Dat was het idee in ieder geval. Helaas viel er vrij weinig te beleven in deze stadjes dus het viel een beetje tegen. Gelukkig kwamen we nog wel een leuke farmstal tegen langs de weg waar we nog wel gezellig hebben kunnen lunchen. Na te hebben omgereden zijn we wel aangekomen bij Cape Algulhas en kregen we de tip om omhoog te rijden voor een 360 graden uitzicht en dat we hier dan leuk de zonsondergang konden kijken. Toen we omhoog reden met de auto werden we helaas zo verblind dat we niet verder zijn gereden en nog een stuk verder omhoog zijn gelopen, hier hadden we wel mooi uitzicht maar geen 360 graden. Hierna hebben we bij het hostel lekker gekookt en gezellig met alle meiden gegeten en nog even na gezeten. Hier was ook weer een super aardige eigenaresse van het hostel die ons allemaal tips gaf om dingen te doen en te zien.

Dag 13.
Op naar het zuidelijkste puntje van Zuid Afrika! Hier komen ook de twee oceanen samen, de Atlantische en de Indische. We dachten dat je hier met je voeten in het water kon staan en dan aan de ene en aan de andere kant kon voelen of er ook verschil in de temperatuur van het water zat. Toen we aankwamen zagen we dat er overal rotsen lagen en het daardoor eigenlijk niet mogelijk was om met je voeten in het water te gaan staan. Na hier te zijn geweest konden we doorrijden om nog een scheepswrak te zien liggen, dit hebben we ook gedaan en was ook wel gaaf om te zien. Omdat we natuurlijk op roadtrip waren weer de auto in om door te rijden naar Swellendam. We reden over een glooiende weg door een heuvelachtig en agrarisch landschap, ik zat voorin naast Jenneke gezellig te kletsen en muziek te luisteren. Dit was maar goed ook want door de ‘’saaie’’ weg werd iedereen een beetje slaperig. Na even zoeken vonden we onze verblijfplaats; Wildebraam Berry Estate, een echte bessenboerderij. In Swellendam waren echt een heleboel bessenboerderijen, echt iets van de streek. We verbleven er in een huisje met z’n achten, echt heel erg leuk en ook wel erg lekker voor een keer. ’s Middags zijn we het stadje in gegaan op zoek naar een wasserette, want we moesten nodig even wassen. Aangezien onze was om 16u klaar zou zijn, zijn we lekker gaan lunchen en chillen bij een lunchcafeetje. En s’avonds gewoon een gezellige avond gehad in ons huisje.

Dag 14.
Ultiem genieten van het feit dat we het huisje echt voor ons alleen hadden dus lekker uitgeslapen, daarna een heerlijk brunch klaar gemaakt met fruit, pannenkoeken, ei en broodjes en lekker buiten gegeten. Het was net een soort van zondag, lekker rustig aan doen. Rond 15u hadden we een berrytasting bij deze bessenboerderij waar we verbleven, we kregen vanalles te proeven. De lekkerste jams die ze daar maken, maar ook hartige dingen zoals mosterd. We sloten deze proeverij af met een likeur proeverij, we mochten 10 verschillende likeurs proeven, sommige waren wel lekker maar een heleboel ook totaal niet. Het was wel een leuke aanvulling op ons chille dagje. Daarom sloten we de dag ook af met een lekkere braai.

Dag 15.
Opstaan, safari outfit aan en gaan! Want jazeker, we gingen op safari! Eerst naar George rijden naar ons hostel. We kwamen aan om 11uur en op de deur stond ‘’reception times 08:00 – 10:00 en 15:00 – 22:00’’. Hmm.. beetje jammer. Dus de eigenaresse maar gebeld en die kwam er gelukkig aan zodat we onze spullen kwijt konden. Daarna gauw weer in de auto naar het safaripark Botlierskop Game Reserve. Om 14u hadden we een gamedrive gereserveerd, echt weer in zo’n echte safariauto met een ranger. Dat blijft gewoon heel erg leuk! Onze ranger was niet zo heel erg spraakzaam, maar misschien kwam dat ook wel door het feit dat hij wel 8 gillende en kletsende meiden achterin had zitten.. We kwamen bij de olifanten en toen kwam onze ranger wel een beetje los en begon te vertellen over de olifanten, deze zijn gewend aan mensen dus we konden best wel dichtbij komen met de auto. Er waren ook twee mannen bij de olifanten om ze te beschermen tegen de neushoorns aangezien die twee niet helemaal samen kunnen af en toe. Als doel hadden wij om de neushoorns te zien aangezien dit de enige was die nog ontbrak van ons lijstje om de Big Five te zien. We hebben in dit park vier van de Big Five gezien, het jachtluipaard is ook haast niet te spotten omdat die zich altijd verstopt en in dit park hadden ze eigenlijk niet eens een jachtluipaard. Wel hebben we giraffes, zebra’s, bokken, buffels en nog veel meer dieren gezien, uiteindelijk ook de neushoorns! Echt gaaf om te zien, ze zijn echt best wel groot en lomp. ’s Avonds hebben we lekker bij de Mexicaan gegeten; nachos en burritos natuurlijk. Wat wel een beetje jammer was dat je elkaar niet zo goed kon verstaan omdat de muziek zo hard was dat het net een kroeg was, minder succesvol.

Dag 16.
George weer verlaten omdat we via Wilderness naar Knysna zouden rijden. In Wilderness moest veel te doen zijn en zoals gehoord van andere studenten is het leuk om langs te gaan bij de cave man, een man die al 18 jaar in een grot woont en als je langs komt allemaal verhalen gaat vertellen. We vroegen een aantal mensen om een route beschrijving hoe we hier heen moesten lopen, dit was via het oude spoor en door een tunnel. Één mevrouw had het ook over een brug en dat je dan niet naar beneden moest kijken, het kon een beetje eng zijn. Wij op pad en kwamen na een tunnel ergens langs wat op een soort restaurantje leek gecombineerd met een strandjutter aan alle spullen en schelpen te zien. We liepen door omdat we dachten dat we nog verder moesten, over een hoge oude spoorbrug. Toen we hier overheen waren vertelden twee meiden van de groep dat we eigenlijk daar terug moesten zijn voor de cave man, ze hadden met een vrouw gepraat die daar ook woonde maar we waren in verwarring doorgelopen. Dus wij weer terug, op naar de cave man! Aangekomen bij de grot, meer een grote inham, waar de cave man dan moest wonen. We werden te woord gestaan door een vrouw die daar ook woonde en die vertelde dat de cave man ziek was en dat er daarom niemand in zijn grot mocht komen. Helaas waren we er dus een beetje voor niks heen gelopen want de vrouw waarmee we spraken woonde er nog maar 3 maanden, kon dus niet zo veel bijzonders vertellen en wilde ons eigenlijk alleen maar armbandjes verkopen. Helaas. Dan maar even lekker lunchen. We wilden graag een fluisterbootje huren om over de rivier te varen meer het binnenland in, helaas was dit niet mogelijk in Wilderness en we konden de kano verhuur ook niet vinden dus zijn we doorgereden naar Knysna. ’s Avonds zijn we gezellig uiteten gegaan met Milène en Jalil die toevallig op dat moment ook in Knysna waren en nog een Duits meisje uit het hostel was met ons mee. We hebben een hele gezellige avond gehad met z’n allen.

Dag 17.
We dachten dat je in Knysna heel erg veel actieve dingen kon doen zoals kanoën, bootje varen en stand up paddeling. Omdat het vandaag zondag was waren veel dingen dicht en konden we dus niet zoveel doen. Daarom besloten we er gewoon gezellig en rustig dagje van te maken en hebben we rond gekeken in het stadje en hier fijn geluncht. Meer hebben we vandaag dan ook niet gedaan.

Dag 18.
Vroeg uit bed om een lekker ontbijtje te maken want Cheryl was vandaag jarig! Het was vandaag dan wel koningsdag maar bij ons draaide het vandaag gewoon even om Cheryl. En eigenlijk om nog iets anders want na het ontbijt zijn we naar Plettenberg gereden, weer onze spullen bij het hostel neergezet en door naar het vliegveld hier. We gingen SKYDIVEN! Pas toen we bij het vliegveld waren werd ik echt zenuwachtig, daarvoor viel het bij mij nog wel mee maar bij de meeste andere meiden niet. Eerst gingen de andere meiden en ik ging samen met een ander meisje als laatste. Eerst een tuigje aan en ik werd helemaal vastgeklikt, daarna nog wachten tot Cheryl en Jenneke aan de grond waren. Het vliegtuigje landde en stond gelijk alweer klaar zodat ik erin kon. De man die met Cheryl uit het vliegtuig was gesprongen ging gelijk weer maar dan met mij! We moesten het vliegtuigje echt in kruipen, heel erg klein maar we konden er met z’n vieren op de grond zitten en dan de piloot wel op een stoel natuurlijk. We stegen op en het uitzicht was geweldig! We hebben 24 minuten in het vliegtuig gezeten en genoten van het uitzicht om op de juiste hoogte van 10.000 foot, 3km te komen. Toen we deze hoogte bijna hadden bereikt ging de man waarmee ik ging springen alles klaarmaken en onze tuigjes aan elkaar klikken. Het was zover! Ik sprong als eerste en daarna het andere meisje. Toen die man waarmee ik sprong het deurtje van het vliegtuig open deed en ik mijn voeten op het plankje moest zetten vond ik het toch wel even eng. De spanning was snel voorbij want voor ik het wist sprongen we! Wauw, dat was zoo gaaf! We vielen met een vrije val die 33 seconden duurde en daarna opende hij de parachute. Dat ging gelukkig goed en ik keek mijn ogen uit, ik had het gevoel dat ik vloog, echt geweldig. Ik mocht ook nog even sturen van die man, we draaiden in rondjes naar links naar beneden en daarna naar rechts, dat ging echt heel hard maar leeeeuk! Ik vond het gewoon jammer dat we weer aan de grond stonden. We kregen een certificaat mee en ook een filmpje die ik straks thuis kan laten zien. Wat een koningsdag zeg, heel anders dan normaal maar wel echt geweldig. We sliepen in een super leuk hostel met een prachtig uitzicht.

Dag 19.
Weer een spannende dag voor sommigen van ons, één van de meiden van de groep ging bungee jumpen! Wij met z’n allen hierheen, waar dit kon, bij de hoogste brug waarvan je kan bungee jumpen (216meter hoog). Eerst stonden we buiten te kijken en later zijn we in een restaurantje daarbij gaan zitten waar we elke sprong live konden zien. Daarna doorgereden naar Tsitsikamma waar we in een hostel zaten, we dachten dat we in een hostel zaten in Tsitsikamma zelf want wij dachten dat dit echt een dorpje was. Als adress van het hostel hadden we dat het in Stormsriver zat, dus de navigatie maar aangezet hierheen aangezien we nergens bordjes zagen die naar Tsitsikamma leidden. Wat bleek toen we aankwamen bij het hostel en met de receptioniste spraken, dat Tsitsikamma een gebied is en geen dorp, haha! ’s Middags zijn we lekker gaan lunchen en hebben we wat gechilld.

Dag 20.
Blackwater tubing stond gepland, zittend in een band door de rivier. Het leek ons veelbelovend en we hadden al veel mensen erover gehoord. We moesten wel vroeg want om 8 uur zouden we de uitleg al krijgen om daarna weg te gaan, 7 uur dus ontbijten. Nadat we uitleg hadden gekregen over de risico’s die er bij kwamen kijken en eventuele beesten die we tegen konden komen konden we een wetsuit aan gaan trekken. Wetsuits aantrekken doen we niet dagelijks en is nou niet echt een pretje, zo’n heel strak ding aan krijgen.. Uiteindelijk toch gelukt, schoentjes eronder, reddingsvest aan en helm op en we waren er helemaal klaar voor en opperst charmant. We werden met een auto naar de rivier gebracht, ook nog een stukje naar beneden lopen met een mega band om je arm en de rivier in. Wat was die rivier koud! Vooral aan je voeten en handen, de rest van je lichaam bleef gelukkig redelijk warm door de wetsuit. We moesten in de band gaan zitten en met onze rug tegen de achterkant aan leunen, je benen hangen er dan aan de voorkant overheen en met je armen kan je dan peddelen om vooruit te komen. Al snel moesten we door een stroomversnelling, dat ging best wel snel en met die band knalde je overal tegen aan, wel echt grappig. Iedereen zag er natuurlijk ook maf uit met die hele outfit en hoe we dan allemaal in die band lagen, dat was ook heel leuk. Het was echt extreem grappig en we hebben keihard gelachen. Soms moesten we wel hele stukken een beetje peddelen met onze armen, dat was wel best wel zwaar dus na een tijdje waren we er ook wel weer klaar mee. Toen we terug waren zijn we lekker gaan douchen en daarna lunchen. ’s Avonds met z’n allen voor het laatst uiteten.

Dag 21.
Onze echte laatste dag, we vertrokken na een lekker ontbijtje in het hostel in Stormsriver, Tsitsikamma terug naar onze thuisbasis in Port Alfred. We dachten dat het een erg lange rit zou worden van ongeveer 5 uur maar dat viel reuze mee, een uurtje of 3 en we waren alweer thuis. Nu in ons nieuwe huisje in Settler Sands waar ik komende module samen met Naomi, Jenneke en Eileen ga wonen.

Dat was dan mijn fantastische roadtrip, echt een geweldige vakantie om niet te vergeten!

Tot: 0.117s; Tpl: 0.023s; cc: 9; qc: 51; dbt: 0.0589s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb