Dag 11 Summerville - Lalibela Game Reserve

South Africa's flag
Africa » South Africa » Eastern Cape » Grahamstown
July 23rd 2014
Published: July 24th 2014

Onder al die lakens, dekens en dekbedden is het heerlijk warm, maar om 8.00 is het weer tijd om op te staan. We begeven ons naar de Marmelade room waar de tafel al weer gedekt staat. Onze ?lovely? gastvrouw komt ons al snel een goede morgen wensen en vraagt ons of we een ?lovely ? dag hebben gehad gisteren. Nou dat hebben we en we zijn klaar voor de volgende ?lovely? dag. Aangezien haar zoon de langste zipline van Zuid-Afrika beheert, had ze al eens gevraagd of we geen interesse hadden in een ?lovely? ziptochtje. Maar we hebben een dag in Lalibela voor de boeg, dus slaan we dit aanbod vriendelijk af. Ze probeert ons nog vriendelijk, doch dwingend over te halen, maar we houden voet bij stuk. Ze wil nog wel even een ?lovely? foto van ons maken bij de 85 jaar oude palmboom, omdat we toch wel een ?lovely? stel zijn zo met z'n negenen. Na een dikke knuffel van zowel Nita als Mike nemen we afscheid van hen, hun Happy Lands B&B en de honden. Na ruim anderhalf uur rijden arriveren we om 11.30 bij Lalibela. Het begint al bij de receptie, een sfeervol Afrikaans rietgedekt gebouw omgeven door groen, waar we een kopje koffie of thee krijgen. De koffers worden voor ons overgeladen in busjes en wij rijden er achter aan in busje met chauffeur. Onze eigen auto laten we bij de receptie achter. Het duurt ongeveer 20 minuten voordat we bij onze accommodatie aankomen en onze monden vallen open van verbazing. We worden ontvangen in een prachtige lodge, midden in de natuur, waar de welkomstdrankjes al klaar staan. Wat een geweldige plek is dit, onze kamers zijn eigenlijk rietgedekte huisjes helemaal in Afrikaanse stijl, bedden waar je in verdwaalt en een uitzicht waar je stil van wordt. En het ergste is ... we blijven hier maar een dag?. Maar nu genieten is het motto, dus we installeren ons, in korte broek, op het terras aan de waterpoel met een heerlijk koel drankje. Om 14.00 staat er dan een uitgebreide lunch klaar waarna we om 15.30 met ranger Greg onze eerste game drive aanvangen. Aangezien we hier maar een dag zijn kan hij ons niet garanderen dat we de Big Five zullen zien, maar hij zal zijn uiterste best doen. Het park is 7500 hectare groot, en alle dieren leven er zo wild als binnen een omheind gebied kan, zoals hij zelf zegt. We zitten met zijn negenen in een open landcruiser en zijn dik aangekleed, de dekens liggen ook al in de wagen klaar, want wanneer de zon ondergaat kan het behoorlijk koud worden. De weggetjes zijn nogal hobbelig, maar dat maakt de rit alleen al leuk. Greg probeert alles om ons zo dicht mogelijk bij de dieren te laten komen. Alle soorten herten en bokken staan in grote getale op de vlaktes. Een groepje zebra's verspert ons even de weg, wat zijn ze mooi. Plotseling op een beschutte plek twee neushoorns, het zijn moeder en dochter, we kunnen heel dichtbij komen, dit is geweldig. We rijden en speuren verder, terwijl Greg af en toe de verrekijker er bij pakt en een en ander vertelt over alle dieren. Hij neemt ineens een klein paadje naar rechts en we staan oog in oog met een groepje olifanten, waarvan de grootste bul een indrukwekkend getrompetter laat horen om de rest te verzamelen. We gaan even een stukje achteruit om dit te bekijken. Pas als de bul verder loopt gaan wij ook verder. En dan tegen het vallen van de avond krijgt Greg via de portofoon een melding dat er een leeuwin is gezien. We worden steeds enthousiaster, wat is dit spannend. Er zijn namelijk maar 14 leeuwen in dit gebied, hoe klein is die kans er een te zien! We crossen zo snel als mogelijk over de hobbels en bobbels tot we de andere groep zien staan en er ligt inderdaad een leeuwin op het zandpad. Een paar meter verderop in de bosjes staat een hertje, waarschijnlijk haar prooi voor vanavond. Ze laat zich niet storen, en wandelt op een gegeven moment rustig over het zandpad verder. Greg schijnt bij met de grote lamp en we kunnen haar voorzichtig een tijdje volgen, totdat ze in de bosjes verdwijnt. Onze rit is geslaagd, we speuren verder over de donkere vlaktes, maar op enkele herten en bokken na zien we niets meer. Het is heel koud inmiddels en om 19.00 zijn we weer terug bij de lodge. Even opfrissen en dan een heerlijk avondmaal. Daarna met een drankje bijkletsen bij het kampvuur met Greg en een ander koppel. 'Het is hier fantastisch' om maar eens even een citaat van een BN'er aan te halen. Om 23.00 toch maar slapen ? want om 6.00 moeten we op voor onze sunrise ? game drive.

25th July 2014

Vrijdag 24 juli
Ook deze keer is het verslag weer erg LOVELY !! Ik heb ook even in zo'n mammoet bed gelegen via de site. Wel iets voor mij bij onze huidige Hollandse temperaturen. De angst dat je aan elkaar "plakt" is dan niet zo groot. Genoeg GB kaartjes voor al het foto werk? Geen kritiek, maar de 1e reeks foto's waren qua resolutie veel duidelijker/scherper. Op naar Tsitsikamma. Groetjes Pa

Tot: 0.094s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 51; dbt: 0.051s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb