Out of Africa

Namibia's flag
Africa » Namibia
November 25th 2013
Published: November 25th 2013

Kære alle følgere af vores Travelblog !

Så forlod vi den 20 november Afrkas kontinent, efter at været på rejse der siden den 29 september. Vi besøgte Mauritius, Sydafrika og Namíbia.

3 storslåede rejsemål, med hver deres særkende og hver deres charme - alle 3 rejsemål vi allerede drømmer om at besøge igen engang med tiden.........

I er præsenteret for et LILLE udsnit af Mettes billeder, hun har taget så mange, at jeg flere gange har spurgt om jeg var chafføer i en foto-safari !!! Men jeg synes hun har vaeret blændende til at finde de rigtige motiver, det betyder så desværre, at der ikke er så mange billeder med hende på - sorry !

Mauritius er den charmerende ø i det indisk ocean, med alt hvad det betyder af hvide strande, koraler, palmer, "laid back" stemning, smukke solnedgange, drinks. Et total multietnisk samfund med kreoler, afrikanere, asiater, arabere, europæere - samt et konglomerat af trosretninger, med kirker, moskeer og templer.

Sydafrika er fantastisk smukt, som at befinde sig i de smukkeste egne af Frankrig, Italien og Spanien. Store forskelle i natur, let at køre rundt i i bil, fantastiske overnatningsmuligheder på lodges, forrygende mad, store vine !!!

Namíbia, er det mest anderledes land jeg nogensinde har rejst i - og måske det mest fantastiske. Vi kørte paa 2 1/2 uge ca 4000 km, uden at komme ud i de yderste hjørner, og der bor kun 2,2 mil mennesker i landet. Vi kørte paa et tidspunkt 120 km paa 2 timer paa en "dirt-road", uden at se så meget som et menneske, en bil eller et hus !! Skræmmende og storslået. Aldrig har jeg set så mange "poster-picture" motiver, aldrig har jeg følt mig så lille i naturen. Sand, sand og sand, ørken og ørken, bjerge, sletter osv.

Mange har før rejsen spurgt til vores sikkerhed i Afrika - til det må vi svare, at vi hele vejen igennem har været 100 % trygge, og ikke haft en eneste dårlig oplevelse - saa uanset alder, køn eller små børn - kom bare afsted !

Det eneste MEN - har vaeret de meget synlige klasseskel. Nok er apartheid afskaffet, og rettigheder er til alle, men ikke alle har lige muligheder. Der er utrolig meget arbejdsløshed især i den farvede befolkning, og boligforholdene er skræmmende dårlige for mange. Mange tjener til dagen og vejen som parkeringsvagter midt om natten, for håndører som vi velhavende donerer. Det kan man som europæer blive noget beklemt over. Der er tjeneste folk over alt, der baserer deres indtægt på vores almisser. Omvendt er det bedre for disse folk at være selvforsørgende, så hvad skal man mene ?

Vi er nu stævnet mod Sydamerika - håber det vil facinere os ligesåmeget som Afrika gjorde !

Tot: 0.199s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 57; dbt: 0.0797s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb