Bingo!

Namibia's flag
Africa » Namibia » Kaokoland
June 24th 2011
Published: June 24th 2011

De telefoon gaat. Een stem meldt me dat er vanmiddag om 14.30 uur een meeting is op het Regional Office. Wat?? Op vrijdagmiddag?! Maar…dat is in strijd met alle fundamentele rechten van medewerkers van het Ministry of Health and Social Services. In het informele handvest staat duidelijk vastgelegd dat de vrijdagmiddag is bestemd om de staat van hygiëne van de shebeens grondig te onderzoeken of participerend onderzoek te doen naar de gevolgen voor de gezondheid van een middagdutje achter het buro. Het zal wel serieus zijn. Ik besluit niet te protesteren en netjes op tijd aanwezig te zijn.

14.20: Ik sta te wachten voor een gesloten deur van de Conference Hall
14.22: Ik klop in het kantoor aan bij H. die van schrik bijna zijn laptop van zijn buro laat vallen
14.29: Opwarmen in de zon, nog steeds buiten de Conference Hall
14.32: VSO buurman komt met lood in de schoenen aangewandeld, als IT-specialist is hij de Powerpoint-monkey (op de knop drukken als de presentator het aangeeft)
14.36: Hogere functionarissen arriveren
14.38: Traditioneel Zwarte Pietspel of Wie heeft de sleutel
14.40: Zaal is open, alle tafels blijken in een hoek gestapeld te zijn
14.42: Tafels op plaats gezet
14.44: Oncomfortabele stilte in afwachting van komst grote baas
14.46: Grote baas arriveert en vertrekt weer
14.47: Grote baas is er weer en presentatie begint
14.50: Ik blijf wakker met het opstellen van een lijstje voor Buzzword Bingo. De termen van vandaag:
implementation
monitoring and evaluation
service provision
supervision
guidelines

De presentatie geeft een overzicht van de bevindingen na supervisie bezoeken aan de 14 klinieken in de regio. Alle problemen, tekortkomingen en falen worden opgesomd aan de hand van maar liefst 23 Powerpoint Slides onder het kopje “challenges” (bingo!). Dat lijkt me wat licht uitgedrukt. Zo werd de voorlichting voor TB patienten in een variatie van 2%!t(MISSING)ot 100%!n(MISSING)iet uitgevoerd. Knap stukje statistiek. Naast het op grote schaal niet of foutief uitreiken van medicatie, niet naleven van medisch beleid en protocollen, ontbreken van medicatie of essentiele instrumenten heb ik ook onthouden dat van het toilet van de kliniek van Epupa het slot kapot is. Nog niet zo’n ramp als het gebroken glaasje van de gaslamp op drie klinieken.

15.34: Korte ronde reacties en uitputten in verzachtende omstandigheden door diverse verantwoordelijke aanwezigen
15.35: Meeting closed

Dat viel mee en vele malen bingo op de koop toe.

PS: Buurman en IT-specialist heeft de tijd tijdens de meeting gedood door na te gaan waarom er plots zoveel klachten over de snelheid van het internet op kantoor waren. Via een programma kon hij achterhalen wie de grootste gebruiker was en waar het voor gebruikt werd. Het bleek dat H. de boel vertraagde. Vanwege veelvuldig downloaden van "films voor volwassenen"... Bijna "caught with his pants down" dus eerder die middag...

Tot: 0.145s; Tpl: 0.026s; cc: 6; qc: 51; dbt: 0.0605s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb