fes (1209 km)


Advertisement
Morocco's flag
Africa » Morocco » Fès-Boulemane » Fes
January 24th 2007
Published: January 29th 2007
Edit Blog Post

24 t/m 26 Jan

Ik hou het kort deze keer, ten eerste is er weinig te belven in Fes, ten tweede is het scherm van mijn laptop kapot en moet ik in een internet café op een azerty-toetsenbord tikken, ik wordt er nu al gek van.

Ik neem de bus vanaf m'n hotel in Melilla naar de grens, het heeft geregend vannacht en het is vresselijk smerig en modderig, overal modderige plassen enkeldiep en een drukte van belang, de straat wordt onderbroken door een groot hek, met wat Spaanse douane die zo nu en dat een Marokaan uit de gigantische stroom mensen pikt die moet één of ander kooi in en daar zullen ze dan wel gecheckt worden, ze slepen ook echt letterlijk alles mee de grens over, van groenten en fruit tot wasmachines en drogers, vrijwel alles lopend en zeulend met hun zooi.
Ik passeer de grens probleem loos en neem de eerste bus die ik zie, die gaat naar Nador. De overgang is wel enorm van het rustige en geordende Spanje naar dit geschreew, gebedel en geleur. Ik ben er net ik wordt er nu al gek van. Met enige moeite vind ik in Nador een bus naar Fes een grotere plaats met een mooie medina, zegt men.

Ik vind Fes niet super bijzonder, ik heb spijt dat ik een mijn kamer voor drie nachten al heb betaald, de oude Medina is leuk maar er is behalve een heleboel slingerstraatjes, het is echt net een doolhof, niet zo veel te zien en ik wordt echt helemaal gestoord van al die zogenaamde viendelijkheid je kan geen twee minuten lopen zonder dat er iemand naast je komt lopen en je iets vraagt of een of andere dienst aanbied. Ik loop nog eens een rondje buiten de stad, dat is al een stuk beter en rustiger, maar uiteindelijk breng ik het meeste tijd door in het nieuwe centrum van de stad en ben blij als ik naar Rabbat mag

Advertisement



Tot: 0.12s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0726s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb