13 maanden zon!

Ethiopia's flag
Africa » Ethiopia
February 7th 2010
Published: February 21st 2010

Ethiopië is niet bepaald een internetland! Statistisch het 4de slechtste netwerk ter wereld. In deze omstandigheden zal het jullie niet verwonderen dat ik niet eerder op antenne ben geraakt! En foto’s uploaden is bijna onbegonnen werk! Toch maar een poging! (Addis 21/02/2010)

Inleiding

Het vliegtuig naar Ethiopië nemen is zowat in een tijdscaplsule stappen: na de vlucht beland je een klein 8 jaar eerder: het is hier namelijk nog 2002. (Spijtig genoeg moet je deze verjongingskuur op de terugweg weer achterlaten).

De gevolgen van het nog steeds in gebruik zijnde Koptisch kalender. Hier wordt de geboorte van Jezus op 1 september en Nieuwjaar op 11 september gevierd. En het jaar telt 13 maanden... 13 maanden zon!

Ethiopië is een land vol contrasten waar ontzettend veel hardnekkige (en vaak onjuiste) clichés rusten.

De beelden van de ‘Life Aid’-concerten tegen de hongersnood, in de jaren 80, zijn ons allen bijgebleven, maar we zijn de toen aan de gangzijnde burgeroorlog(en) en de gewelddaden van het Mengistu-regime (dat door Noord-Korea werd in het zadel geholpen! en verder onderhouden door Rusland en Cuba, tot de val van het Communisme) totaal vergeten, als één van de hoofdoorzaken.

Al blijft Ethiopië een van de armste landen ter wereld, wordt er lokaal voldoende voedsel geproduceerd om aan de eigen noden te voorzien.

Het land wordt ook beschouwd als ‘The craddle of humankind’ sinds de ontdekking van ‘Lucie’ en heeft ons ook de koffie gebracht.

Vooral in het noorden zijn de getuigenissen van een van de oudste Christelijke cultuur te vinden (o.a. de monolithische kerken) - bewaakster van de ‘Ark des Verbonds’, terwijl het zuiden vooral gekend is voor talloze van - veelal animistische - (primitieve) stammen. In het oosten zijn er woestijnen - waaronder de Danakil-depressie, de warmste plek ter wereld -, en de beroemde stad Harar, waar de Franse dichter Arthur Rimbaud, na zijn litteraire leven (en zijn tumultueuze relatie met Paul Verlaine) zich ging herbronnen als... wapenhandelaar!

Omdat het land vrij uitgestrekt is - zowat ¼ van de volledige EU ! - zal ik mij beperken tot een trip in de zuidelijke gebieden en een bezoek aan Aksum en Lalibela in het noorden.

Tot binnenkort!

Tot: 2.9s; Tpl: 0.042s; cc: 14; qc: 78; dbt: 0.0732s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 3; ; mem: 1.5mb